سخنگوی شورای نگهبان گفت: ممکن است پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود اما شورای نگهبان باید به وظایف قانونی خود عمل کند.
کد خبر: ۷۱۷۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 20 February 2019

عباس کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با پرس تی وی، شورای نگهبان را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب برای اجرای حاکمیت قانون و تضمین حقوق مردم و شهروندان توصیف و خاطرنشان کرد: قانون اساسی در هر کشوری، تبلور آرمان‌ها و آرزوهای مردم آن جامعه برای یک نظامی سیاسی بهتر است و قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز برگرفته از آرمان‌های بلند مردم مسلمان بوده و طبیعتا حاکمیت قانون نیز یکی از مطالبات اصلی آن‌ها بود. از این رو، شورای نگهبان با هدف نظارت بر تدوین قوانین تصویب شده در مجلس ایجاد شد تا از این طریق، علاوه بر انطباق این مصوبات با قانون اساسی، از حقوق مردم نیز محافظت گردد.

وی در خصوص لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) که توسط مجلس تصویب و در شورای نگهبان رد شد، گفت: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، یکی از وظایف ما در شورای نگهبان، انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی است. در این موضوع، ما چهار مصوبه را پیش‌بینی کردیم که در مجلس شورای اسلامی اصلاح شود که اخیرا نیز اصلاحاتی بر روی این موارد انجام و برای بررسی‌های بیشتر به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد. مجمع تشخیص مصلحت می‌تواند این مصوبات را بر اساس تشخیص خود برای مدت معینی برای مصلحت تصویب کند.

وی در ادامه افزود: بنابراین، همچنان راه باز است و این امکان وجود دارد که در مجمع تشخیص مصلحت، کنوانسیون‌های پالرمو و CFT به تصویب برسد. اما شورای نگهبان باید وظایف قانونی خود را انجام دهد. اگر ما از این ایرادات چشم‌پوشی کنیم، در واقع وظایف قانونی و اختیارات خودمان را به کار نگرفتیم که به نوبه خود یک نوع تخلف به حساب می‌آید.

کدخدایی در تحلیل واکنش اروپا نسبت به مساله برجام و شروطی که اروپا برای ایران جهت بهره‌مندی از ساز و کار مالی «اینستکس» مطرح کرد، گفت: برجام تلاشی بود برای شکل گیری یک توافق بین المللی که هم ملاحظات غربی‌ها و آمریکا در آن باشد و هم ملاحظات کشور ایران. در برجام طرف غربی‌ها به تعهداتش پایبند نبود و انتظار می‌رفت که اروپایی‌ها، بهتر عمل می‌کردند. اگر آن‌ها خودشان را مبدع روابط بین الملل می‌دانند، انتظار می‌رفت که خودشان را اثبات کنند، نه اینکه یک ظرفیت محدودی را با اما و اگرهای بسیار متعدد و با تردیدهای زیاد پیشنهاد کنند که برای نمونه، بیانیه‌ای که بعد از انتشار اینستکس از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد، خیلی ناامید کننده بود. آن‌ها مسائل موشکی، مسائل یمن، مسائل سوریه و غیره را به این وضعیت گره زدند که دور از انتظار بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار