گزارش کامل را اینجا بخوانید
علیرضا پوستی گفت:سوال این است که چرا اصل نامه را رئیس کمیسیون مشارکت از کارتابل من برداشته‌اند که باید در این زمینه پاسخگو باشند!
کد خبر: ۶۱۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ 24 May 2018

به گزارش تابناک اردبیل، در بیست و هفتمین جلسه رسمی شورای شهر اردبیل و زمانی که لایحه انتشار آگهی برای جذب سرمایه‌گذار با هدف اجرای پروژه BRT مطرح شد رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت شورای شهر اردبیل سکوتش را شکست و اظهار کرد: معلوم نیست به چه دلیلی نامه‌ای که باید در کمیسیون به صورت کارشناسی بحث و بررسی می‌شد با عجله به صحن ارجاع داده شده تا با اجرای طرح بی‌آرتی مخالفت شود.

رویا کنعانی خاطرنشان کرد: بنده تاکنون در بسیاری مسایل به احترام مردم سکوت کردم ولی به نظر می‌رسد عده‌ای به دنبال برجسته کردن برخی کارهای حاشیه‌ای و منفی هستند و نمی‌خواهند طرحی را که به نفع مردم است در شورا با رای مثبت و پیگیری مواجه شود. 

وی با بیان اینکه 9 طرح سرمایه‌گذاری و مشارکتی مصوب در شورای پنجم هیچکدام به غیر از اتوبوس دریایی عملیاتی نشده و مسکوت به حال خود رها شده است، افزود: مردم از این عملکرد شورا و شهرداری که تنها پروژه‌ای را مصوب کرده و هیچ اقدام عملیاتی انجام نشود گله‌مند هستند و احساس می‌کنند شورای پنجم فقط به انباشت مصوبات بدون عمل می‌اندیشد در حالی که باید مسئولان اجرایی شهردار اردبیل در مورد اجرا نشدن این طرح‌ها گزارش مفصلی ارائه کند. 

عضو شورای شهر اردبیل بیان کرد: شهردار اردبیل باید به بنده به عنوان رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت شورا جواب دهد که چطور این پروژه‌های مصوب شورا در حوزه سرمایه‌گذاری عملیاتی نشده است و قطعا می‌خواهند پروژه BRT نیز به سرنوشت چنین طرح‌هایی گرفتار شود. 

کنعانی ادامه داد: در حالی که اصل نامه ارجاع شده به شورا در ارتباط با پروژه BRT در دست بنده است چگونه رئیس شورا کپی این نامه را با نظر مخالف به صحن آورده تا برای آن رای‌گیری کند. 

وی گفت: این لایحه و طرح آن در شورا بودار به نظر می‌رسد و احساس می‌کنم پشت این کار یک بازی سیاسی وجود دارد تا شورا را در اجرای پروژه مهم BRT‌ به نوعی مخالف جلوه دهند. 

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر اردبیل با بیان اینکه براساس قانون، شهرداری باید به صورت شفاف پاسخگوی ابهامات و برخی مسایل شهری به شورا باشد، افزو: هر چند کارشناس شهرداری شفاف و درست در این زمینه توضیحات خود را ارائه نکرده ولی بهتر است فرآیند در این حوزه به گونه‌ای پیش رود تا شورا متهم به مخالفت با اجرای این طرح نباشد. 

اصل نامه را از کارتابل من بدون اجازه برداشته‌اند

رئیس شورای شهر اردبیل نیز با بیان اینکه این نامه با نظر مخالف در کمیسیون روبرو شده و ما برای تعیین تکلیف خواستیم تا در صحن مطرح کنیم، اظهار کرد: امکان دارد اعضای شورای شهر در صحن با صدور مجوز برای انتخاب پیمانکار پروژه موافقت کنند و امکان رد کلیات لایحه نیز وجود دارد که این روال عادی کار شوراست. 

علیرضا پوستی با اشاره به اینکه معلوم نیست عضو شورا از چه بابت ناراحت هستند، افزود: سوال ما این است که چرا اصل نامه را رئیس کمیسیون مشارکت از کارتابل من برداشته‌اند که باید در این زمینه پاسخگو باشند. 

مکلف به پاسخگوئی به عضو شورا نیستم

شهردار اردبیل نیز در این جلسه بیان کرد: ما لایحه‌ای را با عنوان صدور مجوز انتشار آگهی برای انتخاب سرمایه‌گذار برای پروژه BRT به شکل EPSF (طراحی، تامین و ساخت، تامین منابع مالی و اجرا) به شورا ارسال کردیم تا براساس طرح جامع ترافیک و مصوبه شورای هماهنگی ترافیک کشور پروژه BRT را در اردبیل با انتخاب سرمایه‌گذار اجرایی و عملیاتی کنیم. 

حمید لطف‌اللهیان ادامه داد: ما در این مرحله تنها از شورا انتظار صدور مجوز برای انتشار آگهی را داریم تا در مراحل بعد جزئیات اجرای طرح BRT به شورا بعد از توافق با سرمایه‌گذار اعلام شده و به تصویب برسد. 

وی با بیان اینکه در این مرحله قرار نیست اتفاقی خاص رخ دهد افزود: به نظر می‌رسد خانم کنعانی از جای دیگر ناراحت است وگرنه لزومی ندارد که در این مرحله بخواهیم روی این موضوع مسایلی را مطرح کنیم که هیچ ربطی به اصل این لایحه ندارد. 

شهردار اردبیل خاطرنشان کرد: بنده وظیفه‌ای ندارم که به این عضو شورا جواب دهم و  برای ما قانون فصل‌الخطاب است و اگر عضوی از شورا سوالی را از شهردار داشته باشد باید آن را به صورت کتبی ارائه کند تا ما به صورت دقیق به آن پاسخ دهیم وگرنه بنده هیچ لزومی نمی‌بینم که شفاهی به عضوی از شورای شهر پاسخ دهم. 

لطف‌اللهیان تصریح کرد: بنده این عضو شورا را به نطق پیش از دستورشان در 20 دی ماه ارجاع می‌دهم که چگونه از پروژه‌های سرمایه‌گذاری و همراهی شهرداری در این موضوع دفاع کردند ولی امروز مسایلی را مطرح می‌کنند که به نظر می‌رسد با آن اظهارات تناقض دارد. 

وی افزود: ما مکلف به اجرای طرح BRT‌ در اردبیل هستیم و این طرح مورد تائید شورای چهارم نیز قرار گرفته و به نظر می‌رسد بعد از گذشته سه سال ما در روند اجرای این پروژه حتی با تاخیر و تعلل روبرو هستیم. 

شهردار اردبیل مسیر پیشنهادی را در قالب طرح جامع ترافیک شهری یادآور شد و بیان کرد: قرار است براساس مصوبه شورا BRT از میدان وحدت اردبیل شروع شده و بعد از گذشت از دروازه‌مشگین، قیام، عالی‌قاپو، چهارراه امام، بعثت، باکری، جانبازان، شهرک دادگستری در شهرک کوثر به اتمام برسد. 

لطف‌اللهیان خاطرنشان کرد: این طرح قطعا در قالب طرح جامع و تفصیلی دیده شده و با تائید شورای عالی سرمایه‌گذاری قرار است در قالب فراخوان به شکل عمومی سرمایه‌گذار انتخاب شود که البته این کار می‌تواند به سه شیوه ترک فراخوان، انتشار عمومی و فراخوان محدود به انجام برسد. 

وی گفت: قطعا این طرح با پیوست طرح جامع و تفصیلی ترافیکی شهر به انجام خواهد رسید و امیدواریم هر چه سریعتر با انتخاب سرمایه‌گذار بتوانیم این پروژه را که ضرورت اجرای آن در اردبیل بیش از گذشته احساس می‌شود به انجام برسانیم. 

شهردار اردبیل اضافه کرد: در این زمینه نیازی نیست که عضو شورا خواهش و تمنا کند و یا بخواهیم با برقراری تماس تلفنی با کسی رایزنی کرده و صحبت کنیم. 

طرح BRT باید با پیوست طرح تفصیلی در شورا بررسی شود 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اردبیل نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: هیچ کس با چنین طرح گره‌گشای مشکلات ترافیکی شهر اردبیل مخالف نیست ولی انتظار می‌رود این لایحه با پیوست طرح تفصیلی و الزامات آن مورد بررسی قرار گیرد تا اعضای شورای شهر و حتی خود سرمایه‌گذار به اجرای این طرح با دید کارشناسی مسلط‌ تر باشد. 

حسین افسانه با بیان اینکه بهتر است این لایحه به کمیسیون برگشته و با بررسی بیشتر در کنار پیوست طرح تفصیلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی باید سرمایه‌گذار به صورت دقیق طرح را با سود و زیان مورد بررسی قرار دهد تا نسبت به اجرای آن پا پیش بگذارد. 

وی به محدود بودن خیابان‌های اردبیل و تبدیل شدن لاین‌های چپ و راست آن به پارکینگ آن هم پارکینگ‌های مخصوص اصناف، گفت: لاینی برای تردد اتوبوس‌های خط BRT وجود نخواهد داشت و اگر محل پارک را از خیابان‌ها حذف کنیم قطعا با اعتراض‌ها و گلایه‌های مردمی و حواشی ناشی از آن همچون قدام قانونی جمع‌آوری دستفروشان روبرو خواهیم شد. 

عضو شورای شهر اردبیل بیان کرد: نگرانی ما از تبعات اجتماعی اجرای این طرح است و به همین دلیل بهتر است طرح BRT با پیوست تفصیلی شهر و هماهنگی راهنمایی و رانندگی و اصلاح و بازگشایی برخی مسیرها در سطح شهر اردبیل انجام شود تا تبعات منفی اجرای آن به حداقل برسد. 

افسانه در ادامه به فرهنگسازی در این زمینه و استفاده مردم از این اتوبوس‌ها اشاره کرد و افزود: گاه در استفاده از اتوبوس‌های شهری عده‌ای تردد با این وسیله نقلیه را کسر شان خود می‌دانند در حالی که باید سرمایه‌گذار سود و زیان خود را در اجرای این پروژه و توجیه اقتصادی آن اعلام کرده و به تدریج فرهنگ استفاده از این اتوبوس‌های مسیر ویژه فراهم آید. 

وی ادامه داد: اگر این ابهامات برطرف شده و سرمایه‌گذار نسبت به اجرای پروژه BRT اعلام آمادگی کند قطعا باید هر چه سریعتر این طرح را که آخرین گزینه شورای ترافیک برای حل مشکلات این حوزه است اجرایی کنیم چرا که مترو و مونوریل به هیچ وجه در اردبیل جوابگو نخواهد بود. 

نباید مسایل کارشناسی در شورا را به حاشیه کشید

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اردبیل نیز در این جلسه اظهار کرد: شایسته نیست با چنین لوایحی احساسی برخورد کرده و مسایل را به حاشیه کشاند چرا که جایگاه شورا تضارب آراست و امکان دارد در مورد یک لایحه و طرح آرای مثبت و منفی وجود داشته باشد. 

علیرضا غریبی ادامه داد: لایحه اجرای طرح BRT نیز در کمیسیون مطرح شده و با یک نظر جمعی به صحن آمده و در صحن نیز با آرای مثبت و یا منفی روبرو می‌شود که به یقین شهرداری براساس آن تصمیم‌گیری و هدفگذاری خود را انجام می‌دهد. 

وی بیان کرد: شایسته نیست یک عضو شورا جلوی طرح یا لایحه‌ای بایستد و یا بخواهد نظر خود را بر نظر جمع غالب کند بلکه بهتر است با حفظ حرمت‌ها به دور از مسایل حاشیه‌ای چنین مباحثی با دیدگاه‌های کارشناسی مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا در این جلسه بعد از بحث و بررسی‌های مختلف و حواشی به وجود آمده لایحه پیشنهادی شهرداری برای صدور مجوز انتشار آگهی با هدف جذب سرمایه‌گذار پروژه BRT به تائید و تصویب اعضای شورای شهر اردبیل رسید.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
یک فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
شورای ناکار آمد اردبیل
اصغری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
فعلا تصمیم گیرنده اصلی در امور شهرآقای لطف اللهیان هستند ،اگه به شورا بر نخورد
رزمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
شورای بی خاصیت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار