مدیرکل و اعضای شورای معاونان بهزیستی استان اردبیل در سفر کاری به شهرستان نیر با حجت‌الاسلام میکائیل مقدسی امام جمعه این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۶۰۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵ 14 May 2018
 به گزرش تابناک اردبیل، مدیرکل و اعضای شورای معاونان بهزیستی استان اردبیل در سفر کاری به شهرستان نیر با حجت‌الاسلام  میکائیل مقدسی امام جمعه این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

توسعه مراکز نگهداری و مراقبتی روزانه معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در این دیدار با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در راستای سیاست‌های نظام متولی سلامت اجتماعی تعیین شده است، اظهار داشت: خوشبختانه مجموعه بهزیستی با مساعدت و همراهی سایر نهادها و دستگاه‌های اجرایی توانسته است در زمینه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها اعم از شنوایی، بینایی و سایر موارد گام‌های موثری بردارد.

بهزاد ستاری در مورد پدیده اعتیاد و راهکارهای اتخاذ شده در این باره گفت: تعداد 20 تیم اجتماع محور پیشگیری اولیه از اعتیاد در سطح شهرستان تشکیل شده است و نیز سه پایگاه سلامت اجتماعی در شهرستان نیر دایر شده که خدمات متعددی را به افراد جامعه ارائه می‌دهد.

وی آگاهسازی و ارتقای سطح دانش خانواده‌ها را در مسایل گوناگون به ویژه مسائل خانوادگی و ارتباطی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: آموزش‌های به هنگام و موثر ویژه آموزش‌های پیش، حین و پس از ازدواج و انجام مشاوره‌های ژنتیک  در بسیاری از موارد می‌تواند به سلامت اجتماع و در نتیجه سلامت کانون خانواده‌ها منجر شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از راه‌اندازی مجتمع خدمات بهزیستی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: امیدواریم با راه‌اندازی مجتمع‌های خدمات‌رسان،  کیفیت خدمات افزایش داشته و سطح رضایت افراد جامعه و به ویژه افراد جامعه هدف ارتقا یابد.

ستاری توسعه مراکز نگهداری و مراقبتی روزانه معلولان را خواستار شد و اظهار کرد: با هدایت و سوق دادن خدمات به سمت مراکز روزانه می‌توان ضمن تامین سلامت روحی و عاطفی افراد، روحیه امید به زندگی را بالا برد.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش کودکان مبتلا به درخودماندگی یا اتیسم را در سطح استان هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر در استان دو مرکز تخصصی به این کودکان خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل تقویت فرهنگ مشارکت در شهرستان‌ها را پشتوانه‌ای قوی و تاثیرگذار در تامین بخشی از نیازهای مددجویان دانست و گفت: این امکان شرایطی را فراهم می‌کند تا با شناسایی و طبقه‌بندی افراد محروم و نیازمند  بتوان خدمات مطلوب‌تری را به آنان ارائه داد.

ستاری بیان کرد: توزیع یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک، پرداخت شهریه‌های دانشجویی، پرداخت شهریه سه دهک پایین درآمدی، پرداخت حق بیمه، جبران کارآیی، خویش فرمایی، تامین دفترچه‌های درمانی،‌ تامین مسکن محرومان، تقویت فعالیت فوریت‌های اجتماعی و بسیاری دیگر از این قبیل خدمات از جمله اقداماتی است که سازمان با تمام توان در صدد تامین خواسته‌ها و نیازهای افراد تحت حمایت خود است.

لزوم شناسایی معلولان توانمند و خودکفایی این قشر

امام جمعه نیر نیز در این دیدار با ارج نهادن به کارهای نیک و خداپسندانه سازمان در یاری‌رسانی به افتادگان و محرومان جامعه اظهار کرد: تامین نیازهای روحی و روانی افراد از نظر اخلاقی، اسلامی، الهی و یاری رسانیدن به افتادگان نوعی خدمت و عبادتی مقدس است.

حجت‌الاسلام میکائیل مقدسی بیان کرد: به طور قطع خداوند بسیاری از نیازمندان را وسیله امتحان و آزمایش بشر در دنیا و عبرت و اندوخته‌ای برای آخرت تعیین کرده است  بنابراین بهتر است از این قبیل پیام‌های الهی درست عبرت بگیریم و از خطاها و لغزش‌ها مصون بمانیم.

وی  برنامه‌ریزی‌های خوب و تاثیرگذار در رابطه با قادرسازی و کسب استقلال فردی افراد نیازمند را از جمله ضروریات یک سازمان حمایتی یاد کرد و گفت: شناسایی افراد حاذق و توانمند از بین خانواده‌های معلولان و کمک به کسب استقلال فردی و خودکفایی آنان می‌تواند ضمن کاستن از وابستگی‌های فردی به دیگران به سلامت روحی و روانی فرد و خانواده منجر شود.

امام جمعه نیر مقبولیت و پذیرش افراد معلول در کنار خانواده و قرار گرفتن خود به عنوان الگو و سرمشق و ارائه مشاوره‌های تخصصی و توسعه همه جانبه خدمات ارائه شده را از دیگر محورها و مطالبات جامعه یاد کرد.

فعالیت 20 تیم اجتماع‌محور در شهرستان نیر

فرماندار شهرستان نیر نیز در این جلسه از فعالیت 20 تیم اجتماع محور در راستای پیشگیری از مواد مخدر در این شهرستان خبر داد و گفت: تلاش و جدیت بر این است تا حضور و مشارکت افراد را در برنامه تیم‌های اجتماع‌محور تقویت کنیم.

علیرضا علیپور پیشگیری از اعتیاد را از برنامه‌های مهم در این شهرستان برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه اجرای برنامه‌های پیشگیری‌محور زمینه‌ساز کاهش اعتیاد در منطقه می‌شود تلاش می‌کنیم تا از برنامه‌های در این حوزه حمایت کنیم.

وی از حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خبر داد و افزود: استفاده از ظرفیت مردمی و سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد از جمله برنامه‌ها و اولویت‌هاست که در این زمینه اقدامات لازم انجام می‌شود.

دیدار با کارکنان، بازدید از محل احداث پایگاه سلامت روان اجتماعی، انجمن پیشگیری اولیه از اعتیاد، جمعیت همیاران، روستا مهد، محل جمع‌آوری کمک‌های بانوان نیکوکار و ساختمان در حال ساخت انجمن معلولان بخش کورائیم از دیگر بخش‌های این سفر بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار