با حضور فعالان و علاقمندان ادبیات داستانی آثار محمد رضا بایرامی از نظر مفاهیم پایداری، زیبایی‌شناسی و روایت‌شناسی مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۳۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 21 May 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اردبیل، در جلسه‌ای که در دانشکده علوم دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، با حضور فعالان و علاقمندان ادبیات داستانی آثار محمد رضا بایرامی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این مراسم با همکاری حوزه هنری استان اردبیل، جهاد دانشگاهی و ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه سرپرست حوزه هنری استان اردبیل اظهار کرد: بایرامی آثاری ارزشمندی در زمینه پایداری و ادبیات داستانی به ویژه با موضوع کودک و نوجوان دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

امیر رجبی افزود: بایرامی با اینکه از داستان‌نویسان اهل اردبیل است ولی آنگونه که باید به هموطنان خود معرفی نشده است و این وظیفه ارگان‌های فرهنگی هنری و متولی را بیش از پیش خطیر می‌کند.

در ادامه این جلسه مدیر گروه ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: متاسفانه آثار چنین نویسندگانی در دانشگاه‌ها مغفول مانده و دست‌مایه پژوهش قرار نگرفته است در حالی که مردم عادی این آثار را می‌خوانند بنابراین بر آن شدیم نمونه‌ای از بررسی علمی هنر و سایر مزیت‌هایی این قبیل آثار را به جامعه دانشگاهی نشان بدهیم.

اسداللهی با اشاره به ویژگی‌های خاص آثاری این چنین ادامه داد: ارزش چنین آثاری در این است که خبر از شکل فرهنگ و دردهای اجتماع می‌دهند به خصوص که این ارزش‌ها از فرهنگ جبهه و زحمت‌های رزمندگان نشات گرفته باشد.

وی با اشاره به سهم دانشگاه در مسیر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: این وظیفه ایجاب می‌کند که با گام‌های بلند در مسیر نشان دادن ارزش‌های دفاع مقدس که حادثه‌ای سرنوشت‌ساز را رقم زد، پیش رفته و این تاریخ را با روحیه‌ای قوی به مردم نشان دهیم.

مدیر گروه ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به بررسی آثار بایرامی در ادبیات نوجوان، گفت: برخی دانشجویان ما در گرایش ادبیات با علاقه‌شان به ادبیات کودک و نوجوان روی آورده‌اند و در حال حاضر در این زمینه پایان‌نامه‌های مقطع دکترا اختصاص یافته است.

اسداللهی اظهار امیدواری کرد: برنامه‌های متنوعی برای نقد آثار نویسندگان در دانشگاه صورت گیرد و امید است با این آغاز دهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی باشکوه‌تر برگزار شود و ضمناً مقاله‌های خوب این کارگاه می‌توانند با گسترش و ارتقا به همایش فوق ارسال شده و در آن مشارکت کنند.

همچنین در این نشست رضا کاظمی مسئول کارگاه داستان حوزه هنری استان اردبیل، محمود مهدوی نویسنده و فعال ادبیات پایداری استان، وحید ضیایی نویسنده و منتقد ادبی بخش‌هایی از آثار محمد رضا بایرامی را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد رضا بایرامی آخرین فرزندِ یک خانواده ‌5 نفری است که در یکی از روستاهای دامنه‌ سبلان به دنیا آمد و از حدود سال 1351 با مهاجرت خانواده، ساکن تهران و کرج شد.

در نوجوانی به آثار نویسندگان برجسته و روستایی‌نویسِ آن روزگار، یعنی صمد بهرنگی و علی اشرف درویشیان علاقه‌مند شد. سال دوم دبیرستان بود که اولین قصه‌اش را برای برنامه آموزشی «قصه و قصه‌نویسیِ» رادیو فرستاد که محمد رضا سرشار آن را راه‌اندازی کرده بود. آن قصه از رادیو خوانده و نقد شده و موجب شد تا وی تصمیم بگیرد ضمن افزایش مطالعات خویش، در کارگاه قصه‌نویسی کانون ثبت نام کند اما به دلیل کار در یک مغازه‌ ساندویچ‌فروشی برای تامین مخارج تحصیلی‌اش نتوانست در آن کارگاه حاضر شود.

وی بعدها با حوزه‌ اندیشه و هنر اسلامی ارتباط برقرار کرد و در آنجا با نویسندگان کودک و نوجوان آشنا شد.

از سال 50 کار جدی و حرفه‌ای نویسندگی را ابتدا با رادیو و بعضی از مطبوعات آغاز کرد و به همکاری با برخی از گاه‌نامه‌های حوزه‌ هنر نیز اقدام کرد.

اولین قصه‌هایش در مجموعه‌ای به نام «رعد یک بار غرید» چاپ شد. بعد از آن به طور عمده به قصه‌نویسی برای نوجوانان روی آورد و در حاشیه برای کودکان و بزرگسالان هم قلم می‌زد.

وی اوایل سال 66 به خدمت سربازی رفت و تمام دوران خدمتش را در جبهه دهلران به سر برده و این شانس را داشته که هم جنگ را در شدیدترین شکلش و هم صلح را در پیچیده‌ترین وضعیت و اصلی‌ترین جایگاهش یعنی خطوط تماس به طور عینی و ملموس شاهد باشد.

بایرامی در سال‌های اخیر با نشریات متفاوت کودک و نوجوان، از جمله کیهان بچه‌ها و باران همکاری کرده و به عنوان کارشناس داستان در واحد ادبیات حوزه هنری فعالیت کرده است.

وی همچنین داوری چند جشنواره و انتخاب کتاب سال را بر عهده داشته و نویسنده‌ای خستگی‌ناپذیر و پُرکار است. انتشار حدود 30 جلد کتاب و ده‌ها مقاله و نقد گواه این دعا است.

در دومین جشنواره‌ مطبوعات کودک و نوجوان کانون پرورش فکری در رشته‌ مقاله هنری و ادبی، بایرامی برای مجموعه مقالات «چگونه داستان بنویسیم» در نشریه‌ کیهان بچه‌ها، برنده‌ دیپلم افتخارِ جشنواره و 2 سکه‌ بهار آزادی شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار