یک نماینده مجلس شورای اسلامی فاش کرد:
فهمیدم مشکل کار از دولت قبل بوده است؛ مسوولان دولت قبل که گویا با پهلوان رابطه خوبی داشتند به او گفتند که تو برو کارت را بکن ما خودمان مجوزت را درست میکنیم ... و حالا که دولت عوض شده ماجرای مجوز رو شده است!
کد خبر: ۱۱۲۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 16 October 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، « رابطه سیاست با پدیده » فرضیه هایی بود که گرچه بارها در سطح عموم و به عنوان شایعه و در میان سپرده گذاران و مخاطبان پدیده مطرح بوده است اما همواره با تکذیب مواجه شده است هرچند که موسی الرضا ثروتی که روزگاری در جایگاه مدیر کل اجتماعی و انتخابات استانداری خراسان نیز مسئولیت داشته است موضوع پدیده و برخوردهای صورت گرفته با آن یا عدم حمایت از پرونده مالک اصلی آن را بی ارتباط با سیاست و تغییرات دولتی نمی داند!

و اینها البته درحالیست که کمتر فردیست که بر وجود تخلفات پدیده اذعان نداشته باشد و نپذیرد که توقف رشد بادکنکی سهام پدیده به تدبیر قضایی ضروری می‌نمود اما برخی سئوالات مطرح در میان مردم این است که آیا بواقع میزان تخلفات این شرکت اشتغالزا با نوع برخورد و مواجهه سختی که با آن صورت گرفت متناسب بود؟ آیا نمی شد سیاستی پیشگیرانه در قبال پدیده ، داشت ؟! ریشه های پدید آمدن پدیده و حامیان و بانیان آن که مدتها با اغماض یا سکوت و حتی دست زدنهایشان مشوق آن بودند به چه میزان است ؟ و اینکه چرا مردم باید تاوان عدم نظارت جدی و برخورد به هنگام و به موقع با پدیده را بدهند؟ براستی چه کسانی متضرر شدند !؟ و ... اینها همه پرسشهاییست که برخی از آنها در سخنان تشریحی این نماینده مجلس واکاوی و مطرح شده است.

جالب اینکه ثروتی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در ماجرای پدیده و میزان پیگیری‌هایی جدی از خود نشان داده است به طوریکه امروز مدعیست در این راستا تا مرز درگیری با معاون رئیس جمهور نیز رسیده است.


وی در این باره گفت: چند روز قبل به خاطر پدیده و میزان با معاون و مشاور رییس جمهور درگیر شدم و کارمان به دعوا هم کشید چون که وی معتقد بود که شما دارید به خاطر همین شرکتها همه وزرا را به مجلس میکشید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دو تا مشکل در پرونده پدیده بود یکی ساخت و ساز بدون مجوز و تغییر کاربری و دیگری فروش سهام خارج از بورس که باید مسوولان دولت قبل درباره اینکه چرا به‌وقتش جلوی کار را نگرفته اند پاسخ بدهند.


اگر مدیران پدیده پول مردم را ندهند نماینده دولت باید اموال را بفروشد و پول مردم را بدهد / مسوولان دولت قبل پاسخ دهند چرا به‌وقتش اقدام نکردند

وی افزود: من به مشاور و معاون رییس جمهور گفتم که تا این موضوع به نتیجه نرسد آن را رها نمیکنم و پیله خواهم کرد چرا که ۵٠٠میلیارد تومان پول مردم حوزه انتخابیه ام درپدیده و ۴٠٠میلیارد تومان درمیزان است و خیلی از مردم کشور هم با من تماس میگیرند و توقع دارند که موضوع را تا به نتیجه رسیدن ول نکنم.

این نماینده همچنین با گلایه از رسانه هایی که تلاش وی برای به نتیجه رسیدن پرونده پدیده را نوعی فعالیت انتخاباتی عنوان کرده اند گفت: بنده تا زمانی که مردم حوزه انتخابیه ام به من مراجعه نکرده و درخواست پیگیری واحقاق حقشان را نداشتند اصلا به این مساله ورود نکرده بودم اما درمقابل مردم حوزه انتخابیه ام مسوولیت دارم و این ارتباطی به انتخابات ندارد.

ثروتی ادامه داد: بعد از اردیبهشت ماه بود که مردم به من مراجعه کردند و گفتند که هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان سهام خریدند و اکنون سرشان کلاه رفته و این سهامشان نقد نمیشود؛ به خاطر همین بود که به مشهد آمدم برای بازدید از پروژه پدیده رفتم و انجا را دیدم، من فقط همان زمان به پدیده رفتم و شنیدم که خیلی از نمایندگان مجلس و مقامهای مسوول قبلا اینجا امده‌اند و مراسمهای زیادی را در اینجا برگزار کرده اند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در این بازدید پهلوان هم که مدیر عامل بود آمد و گفت که دادستان جلوی کار من را گرفته و نمیگذارد کار کنم تا پول مردم را بدهم، من هم با دادستان مشهد تماس گرفتم که چرا جلوی کار پهلوان را گرفته و او هم توضیح داد که قیمت سهام را بادکنکی بالا برده است.

وی با بیان اینکه بعد از این بود که نمایندگان سه استان را دعوت کرده و مسوولان پدیده را هم اوردیم توضیح بدهند اذعان کرد: پهلوان و ریاحی آمدند و توضیح دادند و نمایندگان مشهد هم گفتند که با دادستان و استاندار خراسان رضوی مذاکره کردیم و مشکل اصلی این است که اینها نمیتوانند به کارشان ادامه دهند چون بدون مجوز کار کردند و حالا هم نمیشود بدون مجوز ادامه داد.

ثروتی گفت: اینجا بود که فهمیدم مشکل کار از دولت قبل بوده است؛ مسوولان دولت قبل که گویا با پهلوان رابطه خوبی داشتند به او گفتند که تو برو کارت را بکن ما خودمان مجوزت را درست میکنیم و به وقتش به تو مجوز را می دهیم و کار شروع شده است و در آن زمان کسی هم به کار اینها کاری نداشته و حالا که دولت عوض شده ماجرای مجوز رو شده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: دو تا مشکل در این پرونده بود یکی ساخت وساز بدون مجوز و تغییر کاربری و دیگری فروش سهام خارج از بورس که باید مسوولان دولت قبل درباره اینکه چرا به‌وقتش جلوی کار را نگرفته اند پاسخ بدهند، چرا که طبق قانون برنامه پنجم از سال ٩٠ باید تمامی کسانی که قصد دارند نسبت به انتشار اوراق بهادار اقدام کنند باید از طریق بورس اوراق بهادار وارد شوند و عدم ثبت در بورس تخلف محسوب میشود و معاملات این اوراق هم باید فقط از طریق بورس انجام شود و معاملات خارج از بورس تخلف است که هر دوی این موارد در پدیده رخ داده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در هر صورت وزیر اقتصاد و دارایی باید جلوی کار اینها را میگرفته که وزیر وقت اینکار را نکرده و وزیر اقتصاد فعلی هم خیلی به موضوع ورود نکرده تا جایی که دادستان وارد کارشده و به تخلفات آنها پایان داده است.

وی با بیان اینکه از ۴ وزیر اقتصاد، اطلاعات، دادگستری و کشور بابت پرونده پدیده سوال کردم یادآور شد: به وزیر اطلاعات گفتم شما چشم و گوش نظامید چرا باید سکوت کنید تا مردم مغبون و متضرر شوند؛ بیایند تجمع کنند برای پولشان و کار به جایی برسد که ١٣٠ هزار سهامدار به خیابانها بریزند و بحران اجتماعی در شهری مثل مشهد یا تهران درست شود و آقای وزیر هم یک سری توضیحات داد که بنده را قانع نکرد.

ثروتی افزود: وزیر دادگستری هم گفت که در زمانی که رییس سازمان بازرسی بودم تخلفات زیادی که در پدیده انجام شده بود را طبق پرونده و گزارشش به دولت احمدی نژاد دادم که آنها هیچ ترتیب اثری به گزارش من ندادند.

نماینده مردم بجنورد با اشاره به نگارش نامه به رییس مجلس با ٣۵ امضا گفت: در این نامه به رییس مجلس گفتیم که اگر مساله پدیده حل و فصل نشود استیضاح سه وزیر کشور، دادگستری و اقتصاد را به اجرا خواهیم گذاشت که اقای ابوترابی از طرف رییس مجلس جلسه گذاشت و نامه برای پیگیری به وزیر کشور ارجاع شد.

این نماینده با بیان اینکه پیگیریهای بنده و چند نماینده دیگر منجر به تشکیل جلسه ای در وزارت کشور باحضور وزیر اقتصاد و بانک مرکزی و معاون دادستان کل و استاندار خراسان رضوی و نمایندگان پدیده شد تصریح کرد: در این جلسه معاون وزیر کشور گزارشی داد که بر اساس ان بخشی از بدهی های پدیده ۴هزار میلیارد تومان سهام مردم با قیمت ١٢هزار تومان ؛٨٠٠ میلیارد تومان بدهی به موسسه میزان و برخی تعهدات دیگر بود که در مجموع به رقمی حدود ۶هزار میلیارد تومان بالغ میشد و در مقابل این مقام مسوول گفت که در صورتی که مجوزها به پدیده داده شود تا پروژه هایش را به پایان برساند براساس یک حسابرسی که هنوز تایید نشده ١٢هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت؛ ولی در صورتی که بخواهیم در شرایط فعلی قیمت گذاری کنیم که دو پول سیاه هم ارزش ندارد.

وی با بیان اینکه بعد از این جلسه باز هم پرونده را پیگیری کردم که گفتند از ریاست جمهور ارجاع داده شده به معاون اول تا در کمیسیون مفاسد اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد خاطر نشان کرد: از یکی از نمایندگان مجلس که عضو ستاد مبارزه با مفاسد بود پیگیری کردم که پرونده پدیده به کجا رسید و او گفت که حالا حالا کار دارد و زمان زیادی می برد تا پرونده ای در این ستاد به نتیجه برسد و این همه درحالی بود که هر روز نه تنها مردم حوزه انتخابیه که به خاطر یک مصاحبه حالا مردم از تمام نقاط کشور با من تماس گرفته و خواستار ارایه پاسخی روشن بودند.

وی به عصر هشتم اذعان کرد: در همین زمان برخی مقامهای قضایی نیز در مصاحبه هایشان گفته بودند که نمایندگانی که درباره پدیده مصاحبه میکنند و خبرهای خوش به مردم میدهند دنبال رای هستند که من و چند نماینده دیگر به شدت اعتراض کردیم به این مساله و به خاطر همین جلسه ای با دادستان گذاشتیم و گفتیم که پیگیری ما به خاطر درخواست جدی و فراوان مردمی است که پولشان در این پرونده بر باد رفته است.

ثروتی با اشاره به اینکه در عین حال این جلسات نتیجه ای برای مردم پول نمیشد و کار فرسایشی شده و هر هفته به هفته بعد حواله داده میشد گفت: وقتی دیدم با این روش کار پیش نمیرود استیضاح وزیر اقتصاد را کلید زدم تا شاید موضوع جدی تر پیگیری شود که گفتند موضوع حل شده و مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره پدیده شامل ١۶ ماده است که ابلاغ شده و این پروژه باید مجوزها را گرفته و وارد بورس شود و ادامه کارش را از طریق بورس دنبال کند و سهامداران هم باید از این طریق به پولشان برسند، حتی گفتند که بنا براین مصوبه قرار شده که نهادهای دولتی مجوزها را با رعایت قانون به اینها بدهندو جریمه های مربوطه را فعلا نقد نگیرند تا کار راه بیافتد وهر وقت همه پول مردم را دادند آن وقت جریمه های دولتی اخذ شود.

این نماینده مجلس یادآور شد: بنابر این مصوبه اگر مدیران شرکت پدیده از اجرای مصوبه استنکاف کنند یا توانایی اجرای آن را نداشته باشند باید خود دولت ورود کرده و با گماردن یک مدیر مصوبات را اجرا کرده؛ پروژه را فروخته و پول مردم را بدهد و به همین دلیل بود که من به مردم گفتم پرونده بسته شده است چرا که تمام راههای پیگیری یک نماینده مجلس انجام شده و کار به پایان رسیده بود بعد از این دیگر نماینده مجلس نمیتوانست در امور داخلی شرکتهای خصوصی دخالت کند که بفروشند یا نفروشند یا چگونه بفروشند یا به کی و چه قیمت بفروشند ولی این به این معنی نیست که مردم به پول سهامشان رسیده اند یا شرکت پدیده کارش درست است و مردم حق ندارند اعتراض یا شکایت کنند.

وی افزود: حتی اگر مسوولان پدیده کار را به تاخیر بیاندازند و یا مقامهای دولتی استان نتوانند با مدیریت خود کار را به نتیجه رسانده و مصوبات شورای عالی امنیت ملی را اجرا کنند مردم میتوانند دوباره به نمایندگان اعلام کرده و شکایت کنند تا به کمیسیون اصل ٩٠ بیاوریم یا حتی از طریق ماده ۴٩ و ٢٣۶ دستگاهی که کوتاهی کرده را به کمیسیون مربوطه بکشانیم تا پاسخگو باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
با سلام در صورتي كه دولت پروژه را به بانك هاي دولتي واگذار نمايد بسياري از سهامداران حاضرند سهام خود را به سپرده بانكي تبديل كنند واز طرفي محاكمه هيات ميره به جرم زمين خاري وتصرف اموال انها ميتواند اين كار را جهت بانك دولتي سود نمايد واز طرفي يك مركز گرشگري كه ميتواند توريست جمع كند ودر اختيار كار امنيتي قرار بگيرد بسياري از ملاحظات امنيتي را براورده مي كند وميتواند جهت صادرات كالا به افغانستان واسياي ميانه مورد استفاده قرار گيرد اما حل اين معادله كار راحتي نيست ولي اگر يك فرد كاركشته به جاي ...ضعيف فعلي كار را بدست گيرد ميتواند در چند ماه پديده وميزان را حل نمايد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار