کد خبر: ۹۴۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 15 September 2015

نخریدن کالای گران توسط مردم، قدرت بیشتری از برخوردهای تعزیراتی دارد

تسنیم - رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با بیان این‌که انجمن به‌دنبال نهادینه‌کردن فرهنگ نخریدن کالای بی‌کیفیت و گران در همدان است، گفت: نخریدن کالای گران توسط مردم، قدرت بیشتری از برخوردهای تعزیراتی دارد.

آرش طاووسی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه انتخابات دوره دوم انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در روز هفت مرداد ماه برگزار و اعضای هیئت مدیره انتخاب شدند، اظهار داشت: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در چهارچوب قانون حمایت، اساسنامه و همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی، با هدف استیفا حقوق مصرف‌کنندگان فعالیت می‌کنند.

وی ایجاد بستر مناسب برای اجرای سیاست‌ها، برنامه‌ها و مقررات مربوط به حقوق مصرف‌کنندگان، اشاعه فرهنگ رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، تثبیت و تعمیق آن در بین گروه‌های مختلف جامعه به ویژه تبیین وظایف و تکالیف کلیه عرضه‌کنندگان، پیگیری در جهت استیفا حقوق مصرف‌کنندگان و شناسایی و جلوگیری از ایجاد هرگونه تبانی، انحصار و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات را مهمترین اهداف این انجمن برشمرد.

طاووسی تصریح کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد به سبب خواسته‌های مردم تشکیل شده و براساس قانون در راستای چاب‌سازی دولت باید امور اداره جامعه به آنها واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه این انجمن‌ها می‌توانند پل ارتباطی بین مردم و مسئولان بوده و پیوند مستحکمی بین بخش خصوصی و عمومی جامعه ایجاد کنند، عنوان کرد: انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده براساس فصل سوم قانون سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل شده و اساسنامه آن در وزارت صنعت و معدن به ثبت رسیده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با تاکید بر اینکه انجمن به دنبال پیگیری امور و حمایت از حقوق مردم در عمل است، عنوان کرد: سازمان صنعت و معدن به عنوان هیئت نظارت بر انجمن فعال بوده و به نوعی پدر معنوی مجموعه نیز محسوب می‌شود.

طاووسی با اشاره به اینکه توان و قدرت انجمن به واسطه مردم و اعضای آن است، تصریح کرد: مردم با مشارکت خود در امور می‌توانند اقدامات مهمی در راستای افزایش کیفیت کالاها با قیمت مناسب در بازار انجام دهند.

وی با اعلام اینکه یکی از وظایف و اختیارات انجمن حمایت دریافت، ارجاع و پیگیری دعاوی به مراجع مربوطه است، عنوان کرد: اما مهمترین کار انجمن فرهنگ‌سازی در سطح جامعه برای نخریدن کالای بی‌کیفیت و برخورد با گران‌فروشی توسط مردم است که به عنوان یک ناظر می‌توانند در بازار حضور داشته و خودکنترلی را افزایش دهند که سبب کاهش هزینه‌های بازرسی نیز می‌شود.

طاووسی با اشاره به اینکه انجمن به دنبال این است که مسئولیت اداره جامعه را در دست گرفته و باری از دوش دولت بردارد، اظهار داشت: مشارکت مردم در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده سبب می‌شود تا مصرف‌کنندگان به حداکثر رفاه دست پیدا کرده و تولیدکنندگان نیز کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب در بازار عرضه کنند.

وی ضمانت اجرایی اقدامات انجمن را قانون دانست و گفت: تا جایی که امکان داشته باشد وظایف خود را انجام داده و قانون را سرلوحه امور قرار می‌دهیم تا بتوان به اهداف مدنظر در این راستا دست پیدا کرد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان با اشاره به اینکه باید فرهنگ نخریدن کالای بی‌کیفیت در جامعه و شهر همدان نهادینه شود، تصریح کرد: در این زمینه اهمیت رفتار مردم به عنوان مصرف‌کننده بسیار مورد اهمیت بوده و رسانه‌های استان نیز باید در این زمینه همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها رسالت مشترکی با انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دارند، افزود: مردم نباید کالایی را که دارای نقص بوده و یا غیرمنطقی، قیمت بالایی دارد خریداری کنند، نخریدن کالای بی‌‌کیفیت و گران توسط مردم تاثیر بیشتری از برخوردهای تعزیراتی دارد.

طاووسی عنوان کرد: متاسفانه مردم همدان در این زمینه ورود خوبی نداشته و امروز نیاز است تا بستر مناسبی فراهم کرد تا بتوان حقوق مصرف‌کنندگان را تامین کرده و اجازه تضییع حقوق آنها را نداد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان همدان بیان کرد: به دنبال این هستیم تا واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی که حقوق مصرف‌کننده را رعایت می‌کنند از طریق رسانه‌ها معرفی کنیم تا مردم بیشتر به خرید از این واحدها تمایل پیدا کنند.

وی افزود: معرفی این گونه واحدها سبب ایجاد انگیزه بین مالکان واحدهای صنفی شده و رقابت در بازار به وجود می‌آورد، رقابت در بازار نیز سبب افزایش کیفیت کالا و منصفانه شدن قیمت‌ها می‌شود.

طاووسی بیان کرد: فرهنگ‌سازی زمان‌بر بوده و تغییر الگوی رفتاری مردم نیز در کوتاه‌مدت دشوار است اما عملی شدن این اقدامات نیازمند پشتکار و همکاری نهادها با انجمن است تا بتوانیم قدم‌های مثبتی برای نخریدن کالای بی‌کیفیت در همدان برداریم.

وی عنوان کرد: زمانی که قیمت کالایی افزایش پیدا می‌کند باید تمایل به خرید آن کالا از سوی مردم کاهش یابد ولی متاسفانه به سبب عدم اعتماد به آینده، تمایل به خرید افزایش می‌یابد که این امر می‌طلبد اطلاعات لازم از آینده بازار کالا به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد تا دچار زیان نشوند.


کودکان سندرومداون همدان در انتظار «دیوار 47»

فارس - نزدیک به یک سال از عمر دیواری برای بچه‌های 47 کورموزومی یا سندروم‌داونها در کشور می‌گذرد، اما هنوز این کودکان در همدان چشم‌انتظار ایجاد این دیوار هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، کمتر کسی به بچه‌های مبتلا به سندروم‌‌داون توجه می‌کند. این بچه‌ها با وجود مشکلات حرکتی که دارند اما به لحاظ عاطفی قوی هستند و دید دیگری نسبت به دنیا دارند.

افراد مبتلا به سندروم‌داون معمولاً عمر کوتاهی دارند و در مرز 35 سالگی از دنیا می‌روند. واقعاً جای سئوال است که چرا هیچ‌کس به فکر افزایش طول عمر آنها نیست و با ایجاد انجمن تخصصی حمایت کافی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

دکتر آزاده عباس‌زاده در سال 87 طرحی را ارائه کرد تا این بیماران بتوانند برای خود تفریحی داشته باشند و در همین راستا ایجاد دیوار 47 در کشور کلید خورد.

نخستین دیوار 47 ابتدا در استان گیلان توسط شهرداری رضوانشهر تهیه و در استفاده کودکان سندروم‌داون قرار گرفت.

این دیوار تقریباً در همه استانهای کشور ایجاد شده است و شاید استان همدان را باید جزو معدود استانهایی نامید که کودکان 47 کروموزومی آن چشم‌انتظار مساعدت مسئولان است.

این طرح به حدی در دنیا تاثیرگذار بوده که در کشورهای هلند و انگلستان نیز در همین چند ماه پیش دیوار 47 راهاندازی شد.

شهر؛ مملو از دیوارهایی است که نقش و نگارهای خاصی روی آنها شکل گرفته و این دیوارها برای هریک از مردم شهر می‌تواند معنا و مفهوم خاصی داشته باشد.

اما دیوار 47 برای بچه‌های مبتلا به سندروم‌داون حکایت دیگری دارد؛ دیواری که نماد حرف‌های پنهان مردمانی است که برخلاف دیگر آدم‌ها، خیلی شبیه یکدیگرند.

هرچه میخواهد دل تنگت بگو

دیوارهای 47 مکان‌هایی هستند که دارندگان بیماران مبتلا به سندروم‌داون می‌توانند بر روی آن‌ها کارهایی همچون خطاطی، نقاشی، کار دستی و ... را در معرض دید دیگران قرار دهند.

این دیوار بیانگر احساسات درونی و خلاقیت این بیماران مادرزاد است این بیماران این دیوار را تنها مونس خود برای بیان احساساتشان انتخاب کرده‌ و دلتنگیهای خودشان را در آن نوشته و به تصویر میکشند.

بیشتر دیوارهای شهر را تبلیغات کالاهای مختلف در بر گرفته است پس چرا یک دیوار به این افراد کم‌توان ذهنی سندروم‌داون اختصاص ندهیم؟

با کمک مسئولان و شهرداران می‌توانیم یک دیوار از این همه دیوارهای شهر را به آنها هدیه بدهیم تا با نوشته و نقاشی‌هایشان، چیزهایی بکشند تا باور کنیم این زندگی پرسرعت و مدرن که همه چیز را سخت کرده، می‌تواند مثل گذشته قشنگ باشد، ساده و رنگی، مثل آبنبات قیچی کودکی‌هایمان.

شاید کودکان سندرومداون همدان نیز بتوانند در آینده‌ای نزدیک با نقاشی و نوشته‌هایشان، ما را به خودمان بیاورند و این محقق نمی‌شود مگر با حمایت مسئولان و به‌ویژه شهرداران.


مجلس کارآمدی خود را از دست داده است

همدان پیام - نماینده همدان و فامنین و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت طرح‌های استانی شدن انتخابات، انتقال پایتخت و یکپارچه‌سازی مدیریت شهری توضیحاتی ارائه کرده است. وی از موافقت و حمایت رئیس‌جمهور از طرح انتقال پایتخت سخن می‌گوید و تأکید دارد که باید جلوی رشد جمعیت در تهران گرفته شود.

امیر خجسته همچنین در این گفت‌وگو اذعان کرده که نقش نظارتی مجلس به واسطه پرداخت بیش از حد نمایندگان به مسائل حوزه‌های انتخابیه به صفر رسیده است.

وی همچنین از طرح ویژه مجلس برای نحوه هزینه دارایی‌های آزاد شده پس از توافق هسته‌ای خبر داده که محور آن زیرساخت‌های کشور خواهد بود.گفت‌وگوی نماینده مردم همدان و فامنین با فارس در ذیل آمده است.

*خود روحانی چون از قبل در این باره مطالعه و کار کرده است بسیار نسبت به انتقال پایتخت مصمم است و می‌فهمد که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. وزارت مسکن و شهرسازی نیز خیلی خوب با ما همراهی می‌کنند و برای امکان‌سنجی انتقال پایتخت سیاسی و اداری عزم خود را جزم کرده است.

*اکنون در شورای 15 نفره کار کارشناسی بر روی این موضوع در حال انجام است و شاید به چیزی غیر از این (انتقال پایتخت) برسند ولی در هر صورت باید جلوی رشد جمعیت تهران را بگیریم و حتی اگر لازم باشد پایتخت اقتصادی را هم از تهران خارج کنیم؛‌ فعلاً کارشناسان،‌ متخصصان، دانشجویان و نخبگان بر روی این موضوع کار می‌کنند و نتیجه آن در قالب تصمیم‌گیری کمیسیون شوراها متبلور شده و به صحن علنی ارائه می‌شود.

*به دلایلی نمی‌توان تمامی مباحث مرتبط با انتقال پایتخت را در این ایام گفت.

*(درباره طرح یکپارچه‌سازی مدیریت شهری) ما در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس طرح مدیریت یکپارچه شهری را به جریان انداختیم تا کلید شهر را در دست شهردار قرار دهیم. به طوری که بیمارستان‌ها آموزش‌وپرورش و نیروی انتظامی زیر نظر شهردار باشد و زمانی که قرار شد برای آب، برق، گاز و... تصمیم‌گیری شود یک نفر برای همه تعیین‌تکلیف کند. زیرا نیاز مبرم کشور است که مدیریت یکپارچه را در شهرها حاکم کنیم.

* متأسفانه بعضی‌ها در شورای شهر تصور می‌کنند که نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها به مثابه یک طعمه است که همین نوع نگاه موجب حذف شوراهای شهر در برخی مناطق کشور شد. در حالی که شوراها نباید به هیچ وجه وارد کارهای اجرایی و به‌ویژه زد و بندها شوند. متأسفانه بعضی‌ جاها در شورای شهر تصور می‌کنند که باید از فرصت عضویت در شورا برای بعضی کارها استفاده کنند و این فرصت‌طلبی‌ها و سوء‌ استفاده‌ها منجر به تعطیلی و یا حذف برخی شوراهای شهر در بعضی مناطق شد. بسیار شاهد بودیم که عضو شورای شهری با وضع معمولی مالی وارد شورا شد و یک مرتبه میلیاردر شد.

* شورای شهر باید بفهمد که به هیچ وجه در کار اجرایی دخالت نکند و دوم اینکه وارد زد و بند نشود. ما آنجایی مشکل پیدا می‌کنیم که اعضای شورای شهر وارد تبانی می‌شوند. رمز موفقیت بعضی شوراهای شهر در مقابل موفقیت نبودن بعضی دیگر نیز در همین نکته است، اما متأسفانه فرهنگ کار و خرد جمعی برای ما تاکنون جا نیفتاده است.

نظارت مجلس صفر شده است

*(در پاسخ به چرایی حمایت از استانی شدن انتخابات مجلس) اگر می‌بینید امروز نظارت مجلس صفر است به خاطر این است که مجلس مبتلا به کارهایی شده است که جزء وظایفش نیست مثل آب و برق و گاز و سنگ قبر و بسیاری دیگر از اتفاقاتی که در حوزه‌های انتخابیه می‌افتد و اساساً به نماینده مربوط نیست.

*شورای نگهبان پنج اشکال بر آن (استانی شدن انتخابات مجلس) گرفته است که قابل رفع است اما به هر طریق ممکن چه در این دوره و چه در دوره بعد ان‌شاءا... این قانون آماده اجرا خواهد شد. این قانون برای خودمان نیست بلکه برای آیندگان است تا افرادی وارد مجلس شوند که وزین، علمی و متخصص باشند نه اینکه یک مرتبه فردی اتفاقی رأی بیاورد و 4 سال وقت مجلس گرفته شود تا بیاموزد نمایندگی یعنی چه؟

*ما می‌خواهیم با این قانون مجلس به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت و قانونگذاری بازگردد که حقیقتاً کشور را متحول کرده و از این وضع نجات می‌دهد اما اکنون نمایندگان نه قانونگذارند و نه نظارت دارند و به‌جای آن مسائل دهیاری‌ها، شورایاری‌ها و فرمانداری‌ها را حل می‌کنند. اکنون در دنیای نمایندگان همانطور که شما اشاره کردید کمتر در مجلس حضور می‌یابند و بیشتر درگیر امر نظارت هستند. اعضای پارلمان در دیگر کشورها عموماً فکر می‌کنند کمیسیون تشکیل می‌دهند و بعد نتیجه را در صحن علنی مطرح می‌کنند اما در مجلس ما برعکس است. 3 روز در هفته جلسه علنی دارد و خروجی آن اندک است و کارآمدی خود را از دست داده‌ است که باید این رویه تغییر کند. راه‌حل این مسأله نیز استانی شدن انتخابات مجلس است که باید آن را در اولویت قرار دهیم.

*من خودم با آقای جنتی (در مورد استانی شدن انتخابات مجلس) صحبت کردم. وقتی طرح را برایش توضیح دادم خیلی استقبال کرد و گفت که طرح خوبی است و آن را ادامه دهید.

* (در پاسخ به این سؤال که این طرح به انتخابات مجلس دهم می‌رسد؟) نه؛ می‌ماند برای دوره بعد انتخابات مجلس اما سعی می‌کنیم قانون را تا آخر این دوره به نتیجه برسانیم.

(درباره الکترونیکی شدن انتخابات) ما موافق این طرح هستیم و به دولت هم اعلام کردیم که بخشی از پولی که پس از توافق هسته‌ای قرار راست آزاد شود را به هزینه الکترونیکی شدن انتخابات اختصاص دهد.


مدیران تجمل گرا نمی توانند از پس اجرای اقتصاد مقاومتی بر آیند

کورنگ - این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در حال حاضر که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح هست، فشارهای نظام سلطه نیز از هر جهت بیشتر شده است، یعنی همزمان که عمر انقلاب اسلانی بیشتر می شود این فشارها هم بیشتر شده و پیگیری اقتصاد مقاومتی نیز بیشتر معنا پیدا می کند.

مدیران تجمل گرا نمی توانند از پس اجرای اقتصاد مقاومتی بر آیند/هنوز دانشجویان اقتصاد با مفهوم اقتصاد مقاومتی بیگانه‌اند

مهدی حنطه، عضو هیأت علمی دانشگاه و تحلیل‌گر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص نحوه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک الزام و ضرورت برای اقتصاد کشور است.

وی با انتقاد از دو ویژگی مضر نفتی و دولتی بودن اقتصاد در کشور خاطرنشان کرد: بعد از اینکه درآمدهای نفتی وارد جامعه شد و سیطره دولت بر اقتصاد ایران، مجموعه ای از نا به سامانی ها و ناکارآمدی ها را در لایه های مختلف جامعه، به وجود آمد.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه افزود: در حال حاضر که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح هست، فشارهای نظام سلطه نیز از هر جهت بیشتر شده است، یعنی همزمان که عمر انقلاب اسلانی بیشتر می شود این فشارها هم بیشتر شده و پیگیری اقتصاد مقاومتی نیز بیشتر معنا پیدا می کند.

حنطه با تأکید دوباره بر این موضوع که اقتصاد مقاومتی بیش از یک اجبار، یک الزام برای کشور به شمار می رود، تصریح کرد: ما ناگزیر هستیم که مفهوم اقتصاد مقاومتی را در لایه لایه های اقتصاد کشور پیاده کنیم.

وی همچنین یادآور شد: اولین پیش نیاز و اقدام برای اجرایی کردن مفهوم اقتصاد مقاومتی، تغییر اندیشه و تفکر مدیران تصمیم ساز در کشور است؛ به نظر می رسد هنوز این اندیشه اقتصاد مقاومتی در اذهان مدیران ما به صورت یک اجبار و الزام در نیامده است و این مهمترین پیش نیاز برای عملیاتی شدن اقتاد مقاومتی در کشور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اذعان داشت: ما قبل از اینکه سراغ تدوین راه کار های عملیاتی برویم باید دانشکده های اقتصاد در سراسر کشور این مفهوم را بپذیرند و نسبت به انتشار مفهوم اقتصاد مقاومتی بر سر کلاس های درس تلاش کنند.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: به نظر می رسد هنوز دانشجویان اقتصاد با این مفهوم بیگانه بوده و احساس قرابت پیدا نکرده اند؛ وقتی هنوز اساتید اقتصاد مقاومتی را باور نکرده اند؛ پس نمی توان در حوزه اقتصاد مقاومتی کاری جدی پیش برد.

حنطه با اشاره به ای موضوع که اقتصاد مقاومتی در حد یک شعار باقی مانده است یادآور شد: اگر اندیشه مدیران کشور بر مبنای اقتاد مقاومتی باشد و از طرف دیگر در دانشگاه ها شاهد رواج تفکر اقتصاد مقاومتی میان دانشجویان باشیم می توان امیدوار شد که در زمینه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم.

وی با انتقاد از رواج مفاهیم اقتصاد غربی در کشور اذعان داشت: از سالهای قبل از انقلاب اسلامی که مفاهیم اقتصاد غربی در دانشگاه ها در حال تدریس بوده است تا کنون سیستم اقتصاد ما بر اساس اقتصاد غربی پایه ریزی شده است؛ این در حالی است که اساتید اقتصاد کشور نیز دانش آموختگان غربی بوده اند.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ضمن یادآوری اینکه جایگزینی مفاهیم اقتصاد اسلامی و مقاومتی به جای اقتصاد غربی در کشور یک پروسه زمان بر بوده تصریح کرد: در حال حاضر برای پیاده سازی مفاهیم اقتصاد مقاومتی به صورت پاره پاره و شقه شقه عمل می شود.

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: یک قرارگاه اقتصاد مقاومتی لازم است تا سیستم اقتصادی کشور را از نواحی مختلف هدایت و فرماندهی کند.

حنطه همچنین گفت: باید در سطح عملیاتی وزارت خانه های مختلف دولت به ویژه وزارت خانه های اقتصادی مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته و سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبری ابلاغ شد به یک برنامه عملیاتی قابل فهم برای وزارت خانه ها تبدیل شود تا این وزارتخانه ها بتوانند آنها را پیگیری و عملیاتی کنند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم اجرای عملیاتی قانون بهبود فضای کسب و کار تأکید کرد: باید حضور مردم در اقتصاد به صورت عینی و عملیاتی باشد.

تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ضمن اشاره به این نکته که اجرای اقتصاد مقاومتی روحیه مقاوم را می خواهد، تصریح کرد: مدیرانی که روحیه تجمل گرایی داشته و تنها در فکر خرج کردن درآمدها بوده نمی توانند از اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر آیند.

این استاد دانشگاه گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی مفهومی است که ریشه در ادبیات قرآنی دارد و طبق آیات قرآن کسانی می توانند وارد مقاومت بشوند که پیش از آن ایمان و اعتقاد به مقاومت داشته باشند.

حنطه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روحیه مسئولین در کشور روحیه پیش روی به سمت اقتصاد مقاومتی بوده یا خیر، گفت: آنچه که تا کنون مشاهده شده است، مسئولین تا کنون تنها حرف زده و شعار دادند، این در حالی است که باید بیش از آن به سمت اجرای قوانین اقتصاد مقاومتی در کشور پیش می رفتند.

وی در پایان اذعان داشت: باید مسئولین تلاش خود را برای حضور بیشتر مردم در صحنه اقتصاد مقاومتی به کار می بستند، اما ما متأسفانه این موارد را بسیار کمتر دیده ایم و حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی هنوز در حد یک حرف باقی مانده است.

نبود آمبولانس جدی‌ترین مشکل بیمارستان رزن

رزن جوان - رئیس بیمارستان ولی‌عصر(عج) رزن گفت: از آغاز طرح نظام سلامت در شهرستان رزن 386 هزار نفر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند و 14 هزار نفر از آنان بستری شده‌اند که با رضایت 75 درصدی مردم همراه بوده است.

جلال عبدی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان رزن، به توسعه و گسترش برخی از بلوک‌های بیمارستان نظیر بلوک زایمان به متراژ 120 مترمربع، توسعه ساختمان اورژانس به میزان 500 مترمربع و احداث کلینیک ویژه متخصصان با متراژی افزون بر 800 مترمربع اشاره کرد و افزود: در آینده‌ای نه چندان دور با تخصیص اعتبارات طرح توسعه و گسترش این مراکز به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی نبود آمبولانس برای بیمارستان را از مهمترین مشکلات این مرکز عنوان کرد و گفت: با تعاملات انجام شده آمبولانس مرکز بهداشتی قروه در اختیار بیمارستان قرار داده شده و با توجه به حجم مراجعات و اتفاقات این عدد در خور و شایسته بیمارستان یک شهر نیست.

وی همچنین به میزان مرگ مادران باردار اشاره کرد و گفت: در پنج سال اخیر میزان مرگ مادران باردار در این بیمارستان صفر بوده است.


بزرگداشت میر سید علی همدانی۲۱آبان ماه برگزارمی شود

غرب ایران - محمد ابراهیم الهی تبار در شورای فرهنگ عمومی استان همدان افزود: آستانه تحمل مردم بسیار کاهش یافته است که این امر نیز باعث افزایش نزاعهای فردی و جمعی شده است.

وی اظهار کرد: افزایش طلاق در جامعه نیز از دیگر آسیب های ناشی از کاهش آستانه تحمل است که می توان با آموزش مهارت های زندگی به زوجین جلوی بسیاری از این طلاق ها را گرفت.

وی با بیان اینکه جرایم استان ۱۵ درصد کاهش یافته است عنوان کرد: ۲۵ درصد از این جرایم مربوط به سرقت از منازل بوده است.

وی تصریح کرد: باید تکلیف دستگاههای اجرایی را در برنامه های مربوط به کاهش آمار طلاق به صورت شفاف مشخص کرد و ظرفیتها را بر اساس توانمندی های استان تعریف کرد.

وی اضافه کرد: مجمع خیرین سلامت در شهرستانها شکل گرفته است که فرهنگ جهادی باید در راستای پیشبرد اهداف این مجامع به کار گرفته شود.

وی بیان کرد: انجام مطالعات، وظیفه مند کردن دستگاهها و شکل گیری کانون هایی که حمایت لازم را ارایه دهند از دیگر نیازهای این استان است.

وی عنوان کرد: بزرگداشت میر سید علی همدانی به ۲۱ آبان ماه سالجاری موکول شد چرا که در مهر ماه همدان میزبان برگزاری دو جشنواره بین المللی است.


خسارتهای زیر 25 درصد پرداخت نمی شود

ایرنا- مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان همدان گفت: براساس سیاستهای جدید صندوق بیمه کشاورزی این صندوق از پرداخت خسارتهای زیر 25 درصد صرف نظر کرده و پرداخت غرامت در سایر بخشهای بیمه ای را تا چهار برابر افزایش داده است.

حسین محمد بیگی افزود: بیش از 40 درصد خسارتهای وارده به کشاورزان و تولیدکنندگان زیر 25 درصد است که پرداخت غرامت به این گونه خسارتها در دستورالعمل جدید ابلاغی صندوق بیمه ممنوع شده است زیرا این نوع خسارتها بیشتر بعلت سوء مدیریت و عدم رعایت زمان کشت، آماده سازی و آبیاری به موقع توسط کشاورز دچار خسارت می شود.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در سال زراعی جاری حدود 12 درصد از اراضی زیرکشت استان همدان بیمه شده اند گفت: این رقم بسیار پایین است و باید برای افزایش آن تلاش کرد.

محمد بیگی افزود: در سال زراعی گذشته 70 هزار هکتار سطح کشاورزی گندم، جو و کلزا بیمه شده است که امسال تلاش می شود با رشد صد درصدی به 150 هزار هکتار برسد.

450 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان قابلیت بیمه شدن دارند که از این میزان تنها 12 درصد تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند.

شهرستان اسدآباد 107 هزار جمعیت دارد و در 45 کیلومتری همدان واقع شده است.


گرد فراموشی بر راسته چرم‌دوزخانه

مهر - صنعت چرم همدان در چند سال اخیر به سبب کم توجهی رو به فراموشی گذاشته و این در حالی است که تاریخ واقعی صنعت چرم‌سازی ایران را باید از تاریخ فعالیت چرم‌سازی در همدان محاسبه کرد.

تولید چرم در ایران حدود سه هزار سال پیشینه دارد و ایرانیان با این پیشینه طولانی، از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان چرم در جهان هستند چراکه استفاده‌ از چرم‌ برای‌ تهیه انواع‌ پوشاك‌ در ایران‌ باستان‌ رایج‌ بوده‌ است.

اما دراین‌بین استان همدان در این صنعت پیشرو بوده و مؤید این مدعا وجود طومار چرمی در موزه هگمتانه است که در سال ۱۳۷۰ از تپه هگمتانه کشف شد.

همدان در دوره قاجار مرکز مهم تولید نوعی چرم معروف به نام چرم همدانی بود که از پوست گوسفند تهیه می شد.

در بازار قدیمی همدان یکی از ۳۸ راسته‌بازار، راسته ای به چرم اختصاص داشت و «چرم‌دوز خانه» نامیده می شد.

شهره چرم همدان تا آنجاست که شاردن جهانگرد فرانسوی که یکی از بازدیدکنندگان از همدان است در نوشته‌های خود در مورد همدان به رواج و رونق صنعت چرم‌سازی در این شهر اشاره‌کرده و می‌گوید چرم صنعتی دستی است که همدانیان در آن از همه استادتر هستند.

اما بنا به تاریخ در سال ۱۳۱۱ نخستین کارخانه چرم‌سازی ماشینی همدان را ارباب اردشیر یگانگی در محله منوچهری به مساحت ۹ هزار و ۴۰۰ مترمربع تأسیس کرد.

چرم دوز خانه

با توجه به این پیشینه تاریخی صنعت چرم در همدان و وجود راسته‌بازاری به نام چرم‌دوز خانه در بازار قدیمی شهر همدان، امروز شاهد از رونق افتادن این صنعت در همدان هستیم تا جایی که در راسته‌بازاری که درگذشته‌های نه‌چندان دور مغازه‌های بسیاری در حوزه چرم و صنایع چرمی در این راسته‌بازار فعالیت می‌کردند، اکنون تعداد مغازه‌های چرم‌فروشی و نه چرم‌دوزی این بازار به کمتر از انگشتان دست رسیده است

برای اینکه سری به بازار چرم دوزان برنیم، از میدان امام خمینی(ره) وارد بازار قدیمی همدان می‌شویم ابتدا راسته‌بازار زغالی‌ها را پشت سر می‌گذاریم و به دومین راسته‌بازار یعنی سبزه‌میدان می‌رسیم و بعد از سبزه‌میدان، راسته‌بازارهای پیوسته همدان به نام‌های نخود بریز خانه، حلبی‌ساز خانه، صابونی‌ها، کفش دوز خانه را طی می‌کنیم تا به چرم‌دوز خانه می‌رسیم.

نزدیک راسته‌بازار چرم‌دوز خانه که می‌شویم بوی چرم تازه به مشام می‌رسد. تعدادی مغازه چرم‌فروشی در این راسته‌بازار قدیمی مشغول فروش و یا کارهای مرتبط با چرم‌دوزی هستند، فروشنده‌های همه مغازه‌ها جوان هستند و کسی از گذشته بازار اطلاع چندانی ندارد.

سراغ یکی از قدیمی‌های بازار را می‌گیریم که کربلایی علی را معرفی می‌کنند و از وی در خصوص راسته‌بازار چرم‌دوز خانه و حال و هوای قدیم این بازار می‌پرسیم.

کربلایی علی که ۷۵ سال سن دارد به خبرنگار مهر می‌گوید: زمان قدیم هر راسته‌بازار همدان مخصوص فعالیت یک حرفه خاص بود اما اکنون این‌گونه نیست و برای نمونه راسته‌بازار چرم‌دوز خانه را نشان می‌دهد که کمتر از انگشتان یکدست مغازه چرم‌دوزی در آن فعالیت می‌کند و باقی مغازه‌های این راسته‌بازار را لباس‌فروشی، پتو فروشی و غیره تشکیل می‌دهند.

کربلایی می‌گوید: قدیم در چرم‌دوز خانه رفت و آمد زیاد بود چراکه اکثر کارهای چرم‌دوزی در این بازار و به دست استادکاران این حرفه انجام می‌شد اما اکنون فقط در چرم‌دوز خانه چند مغازه کوچک، منسوجات چرمی تولیدشده در کارگاه‌ها را به فروش می‌رسانند و دیگر مانند گذشته فعالیت چرم‌دوزی در این بازار انجام نمی‌شود.

کربلایی علی با حسرت به راسته‌بازار چرم‌دوز خانه نگاه می‌کند و ادامه می‌دهد: این راسته‌بازاری که می‌بینی در قدیم تمام مغازه‌های آن کار چرم‌دوزی انجام می‌دادند و کیف، کمربند، ابزار و یراق اسب و خیلی چیزهای دیگر تولید می‌کردند، همچنین کسانی که کفش چرم می‌خواستند بدوزند به این راسته‌بازار می‌آمدند اما اکنون وقتی به راسته‌بازار چرم‌دوز خانه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بیشتر مغازه‌ها تغییر شغل داده‌اند.

بعد از مرگ استادکاران چرم‌دوزی در راسته‌بازار چرم‌دوز خانه همدان فرزندان آن‌ها این شغل را ادامه ندادند

وی با اشاره به اینکه بعد از مرگ استادکاران چرم‌دوزی در راسته‌بازار چرم‌دوز خانه همدان فرزندان آن‌ها این شغل را ادامه ندادند، افزود: این شرایط موجب فراموش‌شدن چرم و چرم‌دوزی در همدان شد، همدانی که روزگاری بانام چرم در ایران مطرح بود.

کربلایی علی بر روی چهارپایه کنار یکی از مغازه‌های چرم‌فروشی در راسته‌بازار چرم‌دوز خانه می‌نشیند و با آهی می‌گوید: کاش می‌شد که دوباره این راسته‌بازار رونق قدیم را بگیرد.

چرم دوزخانه

رئیس اتحادیه کیف و کفش و چرم استان همدان نیز اظهار داشت: شهر همدان که در صنعت تولید چرم سابقه ۹۰ ساله و پتانسیل لازم برای تولید این ماده اولیه کیف و کفش را دارد، نیازمند حمایت و احیای این صنعت قدیمی است.

احمد گازرانی با اشاره به اینکه در دوره قاجار به همدان دباغ‌خانه گفته می‌شد تا جایی که نام همدان در حال از بین رفتن بود، افزود: امروزه بسیاری از شهرها در صنعت چرم از همدان پیشی گرفته و توانسته‌اند در این صنعت اسم‌ورسمی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه همدان این پتانسیل را دارد که صفرتا ۱۰۰ صنعت چرم را به تولید برساند، ادامه داد: امروز باید استان به نحوی مدیریت شود که سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از واسطه‌گری به تولید منتقل کنند.

رئیس اتحادیه کیف و کفش و چرم استان همدان همچنین به تشکیل خوشه چرم در همدان اشاره کرد و گفت: تمام کشورهای عربی مصرف‌کننده هستند پس باید از این فرصت استفاده کرد.

گازرانی بابیان اینکه هزار واحد سنتی و صنعتی چرم در استان همدان فعالیت می‌کند که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم ۱۲ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند، بیان کرد: به دنبال ایجاد رشته چرم در دانشگاه هستیم.

صنعت چرمی که روزگاری در همدان رونق فراوانی داشت مدیون همت استادکارانی مانند کربلایی علی و کربلایی علی‌ها است که با تمام توان برای این حرفه وقت و توان می‌گذاشتند و به قول کربلایی علی این سینه سوخته حرفه چرم‌دوزی کاش می‌شد راسته‌بازار چرم‌دوز خانه همدان مانند قدیم رونق می‌گرفت.

نتیجه اینکه استان همدان با داشتن قدمتی طولانی در صنعت چرم به دلیل کم توجهی‌ها و بی‌محبتی‌ها مورد غفلت قرارگرفته تا جایی که دیگر استان‌ها گوی این صنعت پردرآمد را از همدان ربودند و اکنون در شهرهایی مانند تهران، تبریز و مشهد شهرک‌های صنعتی تولید چرم راه‌اندازی شد که نام چرم شهر را بر این شهرک‌ها نهادند اما در همدان شاهد چنین چیزی نیستیم که می‌طلبد مسئولان در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.


چهار استاد دانشگاه بوعلی‌سینا در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان

ایسنا - طبق داده‌های پایگاه بین‌المللی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI)، چهار استاد دانشگاه بوعلی‌سینا جزو دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گرفتند.

بر اساس داده‌های منتشر شده از پایگاه طلایه‌داران علم تامسون رویترز(ISI) دکتر «محسن جلالی»، دکتر «عباس افخمی»، دکتر «داود نعمت‌اللهی» و دکتر «محمدعلی زلفی‌گل»، اعضای هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا در لیست یک درصد دانشمندان و نخبگان برتر علمی جهان قرار گرفتند.

همین گزارش حاکیست، 173 دانشمند از دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند که شاخص این انتخاب، تعداد استنادهای صورت گرفته به مقالات آنها توسط سایر پژوهشگران است و بر همین اساس پژوهشگرانی که توانسته‌اند براساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین‌المللی دست یابند، در دسته دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

طلایه‌داران علم تامسون رویترز(ISI)، نویسندگان را برحسب دامنه فعالیت علمی‌شان در رشته‌های موضوعی 22 گانه قرار می‌دهد. به این منظور تنها فعالیت نویسندگان در 10 سال اخیر در محاسبات لحاظ می‌شود. نویسندگان در هر رشته بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند، مرتب‌سازی و سپس یک درصد برتر نویسندگان به عنوان نخبگان علمی در نظر گرفته می‌شوند.

یادآور می‌شود؛ در بین دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تهران، شیراز، تربیت مدرس، اصفهان، شهید بهشتی، دانشگاه بو‌علی‌سینا، تبریز و مازندران به ترتیب دارای بیشترین تعداد نخبگان هستند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر «محسن جلالی»، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی و دکتر «عباس افخمی»، دکتر «داود نعمت‌اللهی» و دکتر «محمدعلی زلفی‌گل» اعضای هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه بو‌علی‌سینا هستند.

همچنین دکتر «محمدعلی زلفی‌گل» عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه بوعلی‌سینا به عنوان استاد نمونه کشوری در سالتحصیلی 94-93 برگزیده شد.


اسامی فرآورده ‌های غذایی غیرمجاز اعلام شد

همدان نیوز - سازمان غذا و دارو، اسامی تعدادی فرآورده غذایی فاقد مجوز بهداشتی را اعلام کرد و از هموطنان درخواست کرد در صورت مشاهده این محصولات، موضوع را به معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی اطلاع دهند.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای واحدهای تولیدی، شربت سکنجبین -شهد گل محمدی- انواع عرقیات گیاه با نام تجاری معطر، شیره کشمش به سفارش شاهرخ صنعتی با نام تجاری سهند، کیسه فریزر با نام تجاری لاچین را غیرمجاز و تقلبی معرفی کرد.

پیرو این اطلاعیه، همچنین زعفران با نام تجاری گل چین، پودر زعفران با نام تجاری جلوه حیات، شیرین گندمک با نام تجاری سارونه، ادویه جات با نام تجاری بهچین طعام و عرقیات گیاهی با نام تجاری شمیم بهار به دلیل عدم ارائه مستندات مورد نظر اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز شمرده می شوند.

در این اطلاعیه به آبلیموی صنایع غذایی حاسب با نام های تجاری حاسب، خرداد و سودا نیز به عنوان محصول غیر مجاز در سطح عرضه اشاره شده است که به دلیل عدم انطباق هاي نتایج آزمایشگاهی و همچنین عدم وجود حداقل تجهیزات و مستندات از سوی کمیته فنی تا اطلاع ثانوي تعلیق پروانه شده است.

روابط عمومی سازمان غذا و دارو در ادامه با اعلان اینکه این معرفی اسامی به قصد مبارزه با ارائه محصولات غیر مجاز در سطح عرضه صورت می گیرد؛ از افرادی که محصولات نامبرده را در مراکز فروش مشاهده می‌کنند خواست که معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام لازم را بعمل آورند.

شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ روابط عمومی سازمان آماده دریافت مشخصات مکان‌های عرضه فرآورده‌های غیرمجاز است.


نمی‌گذاریم شتاب رو به رشد شرکت سحر کند شود

همدان پرس - حضور رئیس اتاق بازرگانی در این شرکت فرصتی است تا مشکلات این مجموعه را در حوزه ملی و بین المللی با ایشان مطرح کنیم | یک طرح توسعه از 6 سال قبل کلنگ زنی شده است و تاکنون اقدام دیگری برای اجرای این طرح صورت نگرفته که در صورت اجرایی شدن این طرح بالغ بر 1500 نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

رئيس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و کشاورزی استان همدان و اعضای هیأت نمایندگان آن از شرکت صنایع غذایی سحر همدان بازدید و از نزدیک در جریان روند آماده سازی محصولات این شرکت قرار گرفتند.

در این بازدید مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان اظهار داشت: حضور رئیس اتاق بازرگانی در این شرکت فرصتی است تا مشکلات این مجموعه را در حوزه ملی و بین المللی با ایشان مطرح کنیم.

مسعود توتونچیان گفت: شرکت صنايع غذایي سحر در سال 1370 در زميني به وسعت شش هزار متر مربع و فضاي توليدي دو هزار متر مربع فعالیت خود را آغاز کرد که با تلاش همکاران این مجموعه وسعت این فضا به 46 هزار متر گسترش یافت.

توتونچیان ادامه داد: شرکت سحر سالانه 50 هزار تن محصولات کشاورزی جذب می کند و هدف‌گذاری این شرکت در سال 93، رشد 50 درصدی و رسیدن به رقم 70هزار تن است که با جذب و فرآوری محصولات کشاورزی به 20هزار تن کالای ساخته شده می‌‌رسد.

او افزود: این شرکت توانایی و ظرفیت جذب و فرآوری یکصد هزار تن محصول کشاورزی را دارد، لیکن با توجه به محدودیت تامین سرمایه در گردش امکان آن میسر نشده است.

توتونچیان با بیان اینکه 800 نفر در این شرکت مشغول به کار هستند افزود: یک طرح توسعه از 6 سال قبل کلنگ زنی شده ولی تاکنون اقدام دیگری برای اجرای این طرح صورت نگرفته که در صورت اجرایی شدن این طرح بالغ بر 1500 نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان با اشاره به انجام کار علمی در شرکت سحر اظهار داشت: حضور همکاران رشته بازرگانی و صنایع غذایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و سایر رشته‌های مرتبط در این شرکت موجب گردیده کیفیت محصولات و بسته بندی آنها مطابق با استانداردهای بین المللی باشد به طوری که با حضور در مزارع کشاورزی و ارتباط تنگاتنگ با کشاورزان موجبات ارتقاء سطح کیفی محصول نهائی گردیده است.

او وجود واحدهای تولیدی کوچک غیرفعال در استان را از مشکلات مهم همدان عنوان کرد و گفت: 10 واحد غیرفعال که بصورت غیر حرفه ای راه اندازی شده اند وجود دارد که تولید برای این واحدها منطقی نیست.

مدیرعامل شرکت سحر برای رفع این مشکل افزود: پیشنهاد می کنم این واحدها که عمدتا به نظام بانکی بدهکار هستند در سایه توافق نامه ای مشترک با بانک عامل و تحت نظارت سازمان صنعت ومعدن و یا استانداری از مشکلات این واحدها کاسته شده و مجدد به فعالیت خود ادامه دهند.

مشاور فروش شرکت صنایع غذایی سحر همدان نیز اظهار داشت: به لحاظ توان رقابتی محصولات شرکت سحر، حضور 12 رقیب در بازار و با توجه به نوع محصولات این شرکت تمامی قیمتهای محصولات موجود در بازار رصد و بررسی می شود که بر اساس قیمت گذاری رقبا هر ماه با استراتژی جدید وارد بازار می شویم.

او یکی از مهمترین مشکلات این بخش را اختلاف قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده عنوان کرد و گفت: فاصله منطقی این دو قیمت 20 درصد است که متاسفانه برخی از شرکتها این تفاوت قیمت را به 50 درصد رسانده اند که هیچ نظارتی بر این امر صورت نگرفته است.

مسئول توزیع محصولات شرکت سحر همدان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه دو تیم 15 نفره از ساعت 4 صبح عملیات توزیع محصولات شرکت را به عهده دارند، اظهار داشت: این توزیع در چند مرحله به استانهای مختلف کشور، شهرستانهای همدان و نهایتا توزیع مویرگی به فروشگاه های همدان انجام می شود.

او تعداد محصولات شرکت سحر را 60 نوع محصول با 165 نوع بسته بندی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 15 درصد این محصولات به خارج از کشور صادر می شود.

مسئول واحد کنترل کیفیت شرکت صنایع غذایی سحر نیز در بازدید رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي همدان از این شرکت با اشاره به اینکه استانداردهای بین المللی در تولید محصولات این شرکت رعایت می شود تصریح کرد: با تهیه یک ماتریس ارزیابی که حاصل نمره دهی به دانش فنی، تکنولوژی، ماشین آلات و بررسی پیشنهادات است مواردی که نمره بالای 50 درصد را کسب کنند دراولویت اقدام می گیرند.

او با اشاره به اینکه طعم و مزه محصولات سحر با نظارت این واحد تایید می شود بیان داشت: یک گروه 12 نفره که به لحاظ ذائقه شناسی تایید شده اند و ذائقه برتری دارند محصولات سحر و شرکتهای رقیب را به صورت تست کور بررسی کرده و نهایتا تغییرات لازم در طعم و مزه محصولات ایجاد می شود.

مسئول واحد کنترل کیفیت شرکت سحر همدان ادامه داد: در فروشگاه های بزرگ مواد غذایی، فرم های نظرسنجی در اختیار مشتریان قرار می گیرد و میزان رضایتمندی مشتریان از طعم محصولات سحر بررسی می شود و در صورتی که نمره بالای 75 درصد به طعم محصول تعلق بگیرد در ردیف طعم های مقبول قرار می گیرد.

مدیر عامل شرکت صنایع غذایی سحر همدان در بازدید رییس اتاق بازرگانی همدان از واحد کنترل کیفیت شرکت سحر، اتکاء شرکت را اعتماد به کارشناسان خصوصا بخش کنترل کیفیت عنوان کرد و افزود: مدیران شرکت به عملکرد کارشناسان اعتقاد کامل دارند و انتظار می رود کارشناسان این شرکت وظایف خود را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند.

رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي همدان پس از بازدید از شرکت صنایع غذایی سحر همدان و در نشست با مدیران این شرکت محصولات غذایی اظهار داشت: باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که در عین حال که حجم تولید این شرکت برای توسعه بازار‌های داخلی افزایش می یابد، 75 درصد تولیدات شرکت سحر صادر شود.

علی‌اصغر زبردست گفت: در جلساتی که در راستای پیشنهاد مدیرعامل صنایع غذایی سحر مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی که بدهی بانکی دارند و در حال حاضر رو به تعطیلی رفته‌اند، حمایت خواهم کرد.

زبردست افزود: قطعاً برای مدیر ارشد استان این موضوع را توضیح خواهم داد که تولیدی‌هایی که راهشان را باز کرده‌اند و هم اکنون در حال رشد هستند اگر واحدهای ورشکسته را زیر چتر حمایت خود قرار بدهند بهتر از آن است که سرمایه‌گذاران جدید کارخانه‌هایشان را خریداری کنند، چرا که در این صورت با هزینه‌های کمتری می‌توانیم هم بازار خارج از کشور را به دست آورده و هم اشتغالزایی داشته باشیم.

او در ادامه سخنانش گفت: نمی‌گذاریم شتاب رو به رشد شرکت سحر کند شود و با توجه به اینکه این تولیدی یک طرح توسعه نا تمام داشته که با این طرح می‌تواند هم اشتغالزایی خود را به 2 برابر برساند و هم خرید محصولات کشاورزی را از 70 هزار تن در سال به 200 هزار تن، بنابراین ذر برنامه های آتی برای اجرای این طرح توسعه تلاش خود را خواهیم کرد.

گفتنی است؛ مجموعه کارخانجات صنایع غذایی سحر از سال 86 تاکنون واحد نمونه کیفی و از سال 87 صادرکننده نمونه شناخته شده است و محصولات خود را به کشورهای عراق، روسیه، انگلستان، افغانستان، مالزی، استرالیا و آلمان صادر می‌کند.


المان شهدای دشت میشان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

تسنیم - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان با بیان اینکه استمرار ارزشها در کشور از برکات دفاع مقدس است، گفت: المان شهدای دشت میشان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدی ظفری پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار داشت: حفظ، نگهداری و انتقال امانت در مورد ارزش‌های دفاع مقدس از وظایف اصلی اصحاب رسانه است.

ظفری با بیان اینکه بعد از اتمام جنگ نیز حدود ۲۵ سال در مناطق عملیاتی و در کنار شهدایی همچون سردار شهید سعید قهاری سعید که افتخاری برای همدان است فعالیت داشتم، گفت: رد پای رزمندگان استان همدان از جبهه‌های جنوب به شرق تا شمالی ترین جبهه ها وجود دارد و امروز نیز در شمال غرب کشور بیشترین نیرو از همدان در درگیری با ضد انقلاب حضور دارند.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا مفاخر دینی- جهادی خود را حفظ کنیم، بیان کرد: اگر نگاهمان به دفاع مقدس این باشد که مربوط به زمان خود بوده کاملا در اشتباه هستیم، چرا که دفاع مقدس در تاریخ خود و جغرافیای خود محدود نبوده و متوقف نشده بلکه شروع تاریخی است که هم نگهبان تاریخ و هم هدایت کننده نسلهای بعدی است.

دفاع مقدس انبساط عاشورا است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس همدان با بیان اینکه فلسفه جنگ را باید به درستی تبیین و تفهیم کرد، عنوان کرد: دفاع مقدس انبساط عاشورا و یکی از برکات آن استمرار ارزشها است، ضمن اینکه شهادت و ایثارگری از بسیاری از مرزها عبور می‌کند.

ظفری تصریح کرد: رسانه ها در صورتی که رسالت خود را در حوزه حفظ ارزشهای دفاع مقدس درک کنند می‌توانند نگهبان این تمدن دینی و مسیر باشند تا از شفاعت شهدا بهره‌مند شوند.

وی افزود: برای رسیدن به واقعیت جنگ باید سطوح مختلف آن را توصیف کرد که دارای سطح عملیاتی، تاکتیکی، راهبردی است، چرا که جنگ ما جنگ جهانی متفاوت از جنگ اول و دوم بود که اگر منحنی توسعه ارتش عراق را ببینید ۱۲ لشکر و ۳ سپاه به ۷ سپاه و ۵۰ لشکر تبدیل می شود.

ظفری گفت: اهمیت هر یک از این سطوح باید به درستی تبیین شود چرا که گاهی طرح ریزی صحیح می تواند یک مملکت را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به عملیات کربلای ۴ تصریح کرد: اگر بخواهیم کربلای ۴ را مجزای از جنگ بدانیم می‌گوییم موفقیت آمیز نبوده اما اگر نتیجه پل شناور خیبر که به پل سید الشهدا در والفجر ۸ تبدیل می شود و عملیات کربلای ۵ را ببینیم به این نتیجه می‌رسیم که در این عملیات موفق شدیم.

ظفری اظهار داشت: اگر عملیاتهای قبل و بعد از کربلای ۴ را بررسی کنیم متوجه می شویم که مقدمه عملیات پرافتخار کربلای ۵، کربلای ۴ بوده است و برای تحلیل عملیات کربلای ۴ باید در مورد عملیات های بدر، کربلای ۵، والفجر ۸ نیز تحقیق کرد، ضمن اینکه عملیات کربلای ۴ را پیوستی و راهبردی باید دید.

ظفری با بیان اینکه به اندازه کافی از فرماندهان شاخص تجلیل شده است، تصریح کرد: اکنون باید تجلیل از افراد گمنام، جانبازان، پیشکسوتان و ایثارگران گمنام را در بین آحاد مردم جامعه برگزار کرد و در این راستا فرماندهان دوران دفاع مقدس باید عاملی برای تجلیلی از شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس باشند.

فرهنگ نکوداشت از ایثارگران در جامعه شکل گیرد

وی با اشاره به اینکه در مورد فرهنگ نکوداشت از ایثارگران این مورد باید در جامعه شکل بگیرد، گفت: هنوز به طور عمیق نتوانستیم روشی را انتخاب کنیم که عامه مردم مدافع قشر ایثارگر باشند و این فرهنگ قدرشناسی در جامعه ایجاد نشده است.

ظفری افزود: بر این اساس ستاد نکوداشتی با محوریت استاندار و مسئولان ارشد استان در همدان تشکیل شد تا در ابتدا فرهنگ نکوداشت را در ادارات نهادینه و سپس این مهم را به جامعه منتقل کنیم.

وی از برگزاری برنامه نکوداشت جانباز علی خوش لفظ در همدان خبر داد و عنوان کرد: این برنامه به همراه رونمایی از کتاب زندگینامه این جانبا زسرافراز در روز ۲۸ شهریور ماه جاری در همدان انجام می‌گیرد.

مدیرکل حفظ آثار همدان با اشاره به اینکه نظام و حکومتهای دینی از قواره خاصی باید برخوردار باشند، گفت: از مشکلات اساسی جامعه امروز ما این است که زیرمجموعه حکومت دو گروه می‌شوند یک گروه سازو کار مالی و مادیات را در اختیار دارند و قشر دیگر مشغول امور اجتماعی و فرهنگی هستند و گاها این دو قشر یکدیگر را زیر سوال می برند.

ظفری تصریح کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی به مردم خدمات رسانی زیادی دارد ولی مردم همچنان دغدغه دارند به سبب اینکه وقتی در حوزه اقتصادی خدمات رسانی می شود حوزه فرهنگی باید به کمک این بخش بیاید ولی این اتفاق در کشور رخ نمی دهد و هر یک وظیفه خود را برعهده دارد.

وی با بیان اظهار داشت: امروز راهی را که بنیاد حفظ آثار انتخاب کرده این است که در ابتدا نمی خواهد جزو هیچ گروه افراطی و تفریطی باشد و سعی کردیم راهی را انتخاب کنیم که مسیر ارزشها را دنبال می کند.

ظفری بیان کرد: از نگاه انحصاری به موضوعات ارزشی باید پرهیز کرد، ضمن اینکه ارزش باید همه گیر و فراگیر باشد.

وی با اشاره به روند ساخت المان میدان میشان اظهار داشت: برای تکمیل این المان که ۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در آن به خاک سپرده شده اند، ستادی در سطح استانداری به دبیری معاونت مهندسی بنیاد حفظ آثار تشکیل شده که ایرادات آن بررسی شد.

المان شهدای دشت میشان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ظفری عنوان کرد: تا کنون حدود ۸۰ درصد المان شهدای دشت میشان در همدان انجام شده و به صورت شبانه روزی در آن فعالیت می شود تا به زودی مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرکل حفظ آثار همدان با بیان اینکه باغ موزه همدان دارای رتبه کشوری و جزو افتخارات همدان است، تأکید کرد: همه استانها نیاز به استفاده از این تجربه را دارند چرا که باغ موزه دفاع مقدس سرمایه بزرگی است و اگر بنا باشد در آینده مصداق تاریخ را به آیندگان نشان دهیم باید از این سرمایه نگهداری کنیم.

۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در همدان برگزار می شود

مدیر روابط عمومی و تبلیغات این اداره کل نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه ۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در همدان برگزار می‌شود، اظهار داشت: در برنامه‌های امسال توجه به ۳ قشر زنان، اصناف و روحانیت در دوران دفاع مقدس به صورت ویژه مد نظر است که دستگاه‌های مختلف با در نظر گرفتن این اولویت‌ها برنامه‌های خود را پیش بینی می‌کنند.

بهروز عدالتی مرفه با اشاره به اینکه ۳۵ عضو در ستاد استانی و ۹ ستاد شهرستانی در همدان تشکیل شده، بیان کرد: برنامه‌های هفته دفاع مقدس در ۸ روز برنامه ریزی شده که روز آخر به مناسبت شهادت فرماندهان شهید، روز فرماندهان، عزتمداران وحماسه آفرینان نامگذاری شده است.

وی افزود: چندین برنامه مشترک و همچنین برنامه‌هایی مختص خود دستگاه‌های استان در نظر گرفته شده که این برنامه‌ها در سراسر استان همدان و در شهرستان‌ها با نظارت فرمانداری‌ها انجام می‌شود.

عدالتی عنوان کرد: انجام تبلیغات محیطی، دیدار و دلجویی از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، شرکت در مراسم غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای گمنام و گلگون کفن همدان، خاطره‌گویی ایثارگران بین نماز ظهر و عصر در ادارات و غیره توسط تمامی نهادهای همدان اجرا می‌شود.

وی افزود: برگزاری یادواره شهدا، بیان خاطرات در بین‌الصلاتین، اختصاص سخنرانی در نماز جمعه به موضوع دفاع مقدس، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح و دیدار با نماینده ولی‌فقیه، برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی در مراکز آموزشی، تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان نیروهای مسلح، تقدیر از سربازان، بازسازی عملیات کربلای ۴ توسط سپاه به مدت ۸ شب ، برگزاری همایش سنگرسازان بی‌سنگر و عصر شعر از برنامه‌های این هفته در همدان است.

عدالتی بیان کرد: برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی به مناسبت روز خانواده در روز جمعه در سطح استان، برگزاری یادواره های شهدا در سطح استان توسط سپاه استان و با همکاری بنیاد شهید، انجام فعالیت‌های فرهنگی- ورزشی ویژه مراکز آموزش عالی توسط دانشگاه‌ها، اجرای مراسم سان و رژه نیروهای مسلح مستقر در استان در مورخ ۳۱ شهریور، افتتاح دو باب خانه بهداشت روستایی، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح مستقر در استان در طول هفته، مراسم شب‌های خاطره در باغ موزه همدان، برگزاری عصر شعر و خاطره و نشست های ادبی توسط ارشاد و غیره از برنامه‌های این هفته است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار