کد خبر: ۸۷۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ 20 July 2020

 

تابناک/ یک متخصص زنان و زایمان، از مادران باردار خواست ورزش را فراموش نکنند و گفت: ورزش کردن در دوران بارداری هیچ اشکالی ندارد و پیاده روی نیم تا یک ساعته در روز بسیار برای مادران باردار مفید است.

دکتر مهری نصیری در گفت وگو با ایسنا، به مراقبت های دوران بارداری اشاره کرد و گفت: بانوان باید سه ماه قبل از بارداری مراقبت های دوران بارداری را آغاز کنند و با مراجعه به پزشک متخصص یکسری معاینات و آزمایشات را انجام دهند و بعد از اطمینان از سلامتی بدنشان وارد بارداری شوند.

وی آزمایشات پیش از بارداری را مربوط به غده تیروئید و دیابت و فشار خون و کم خونی و… دانست و افزود: برخی از این بیماری ها باید قبل از بارداری درمان شود و مادر با یک بدن سالم بارداری را تجربه کند؛ البته بالا بودن سن در نخستین بارداری معمولا با مشکلاتی همراه است و مادرانی که در سن بالا اقدام به بارداری می کنند احتمال ابتلا به قند خون و فشار خون دوران بارداری در آنان زیاد است و با عوارض بارداری بیشتری مواجه خواهند شد.

این متخصص زنان و زایمان، افزایش وزن را یکی دیگر از مشکلات بانوان در زمان بارداری دانست و اظهار کرد: توصیه می شود مادرانی که وزن بالا دارند، قبل از بارداری به متخصص تغذیه مراجعه و وزن خود را کم کنند و سپس وارد بارداری شوند. وزن در دوران بارداری بسیار مهم است و مادران باردار مراقب باشند اضافه وزن پیدا نکنند، زیرا دچار فشار خون و دیابت و مسمومیت دوران بارداری خواهند شد که در سیر بارداری آنان مشکل ایجاد می کند.

نصیری، از مادران باردار خواست ورزش را فراموش نکنند و گفت: ورزش کردن در دوران بارداری هیچ اشکالی ندارد و پیاده روی نیم تا یک ساعته در روز بسیار برای مادران باردار مفید است؛ البته شروع یک ورزش جدید برای مادران باردار توصیه نمی شود و همان ورزش هایی که در گذشته انجام می دادند را در دوران بارداری ادامه دهند، زیرا بدن به حرکت ها عادت دارد و مشکلی برای جنین پیش نمی آید.

وی ورزش های هوازی مانند پیاده روی و ایروبیک را بسیار مناسب دوران بارداری دانست و تصریح کرد: مادرانی که قبل از بارداری ورزش حرفه ای انجام می دادند، بهتر است در این ایام آن را کنار بگذارند، اما سایر ورزش های بدن سازی را با همان کیفیت گذشته ادامه دهند، زیرا ورزش کردن شانس زایمان طبیعی را افزایش می دهد.

این متخصص زنان و زایمان، به ورزش های مخصوص دوران بارداری نیز اشاره کرد و متذکر شد: برای مادرانی که به دنبال زایمان طبیعی هستند، کلاس های آموزشی ورزشی مخصوصی برگزار می کنیم، زیرا این کلاس ها به کاهش استرس زایمان کمک و بدنشان را برای زایمان طبیعی آماده می کند. یوگای دوران بارداری نیز شرایط زایمان راحت را برای مادران فراهم می کند.

نصیری، با بیان اینکه یوگای بارداری کنترل تنفس و منقبض کردن عضلات را به مادران یاد می دهد، گفت: ورزش یوگا موجب می شود درد زایمان و کمردرد کم شود و مراحل زایمان به خوبی بگذرد لذا توصیه می شود مادران از هفته بیستم بارداری بدنشان را آماده کنند تا از نظر روحی و جسمی بتوانند زایمان خوبی داشته باشند.

وی از مادران خواست در سه ماهه نخست بارداری طبق دستور پزشک تغذیه داشته باشند و یادآور شد: در مجموع دوران بارداری ممنوعیت غذایی خاصی ندارد و بعد از سه ماهه اول همان تغذیه روتین ادامه داشته باشد؛ البته مادران باردار مصرف نمک را به حداقل برسانند، زیرا ممکن است دچار فشار خون دوران بارداری شود و فشار خون برای بارداری مشکل ایجاد می کند.

این متخصص زنان و زایمان، با تاکید بر لزوم پرهیز مادران باردار از خوردن غذاهای چرب و دارای افزودنی مانند فست فود و کنسرو، خاطرنشان کرد: مادران باردار سعی کنند غذاهای طبیعی و سبزی جات فراوان مصرف کنند.

وی حالت تهوع دوران بارداری را ناشی از تغییرات هورمونی بدن مادر دانست و اضافه کرد: مادران از این حالت تهوع خوشحال باشند، زیرا نشان دهنده یک بارداری سالم و ترشح خوب هورمون هاست، در حالی که اگر برای جنین مشکلی ایجاد شود، این علائم از بین می رود؛ البته حالت تهوع موقت بوده و بعد از سه ماهه اول از بین می رود. همچنین حالت تهوع در معده های خالی با شدت بیشتری رخ می دهد و لذا مادران باردار غذا را با حجم کم و در دفعات زیاد مصرف کنند.

نصیری، با بیان اینکه رشد جنین در دوران بارداری تحت تاثیر حجم غذای مادر نیست، تاکید کرد: وزن جنین در دوران بارداری یک امر ژنتیکی است و هرچقدر مادران اضافه وزن پیدا نکنند، بهتر است. در واقع افزایش هشت تا ۱۱ کیلوگرمی وزن مادر باردار نرمال است و بیشتر از این اضافه وزن محسوب می شود.

این متخصص زنان و زایمان، با اشاره به شیوع کرونا و نگرانی مادران باردار، متذکر شد: در گام نخست باید سعی کنیم کرونا نگیریم، اما کرونا برای مادران باردار زیاد خطرناک نیست و به جنین آسیب وارد نمی کند لذا اگر یک مادر باردار علائم کرونا دارد، حتما تحت نظر پزشک باشد و درمان های لازم را دریافت کند و قرنطینه خانگی و استراحت را جدی بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار