کد خبر: ۷۷۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 29 August 2019

مسائل زیست محیطی در عصر معاصر مورد توجه دولت ها و کشورهای بسیاری قرار گرفته است. محدودیت منابع مختلف زمین، محدود بودن منابع آب و خاک و جنگل ها و معادن و....که مورد استفاده بشر برای رفع نیازهایش است، باعث شده تا انسان های آینده نگر در اندیشه بهره وری و استفاده درست تر و بهتر از این منابع باشد.
هیچ شخص یا دولت ونهادی نمی تواند نقش مهم آسیب ها و بی توجهی ها به محیط زیست را بعنوان سرچشمه تهدید زندگی بشر، سلامتی و رفاه انسان مورد انکار قرار دهد.آلودگی های محیط زیست مانند آلودگی آب، زمین و هوا می تواند باعث مهاجرت گسترده و افزایش مباحث امنیتی شود و برای کشورها و ملت ها هزینه ساز شود. بعنوان مثال یکی از مشکلات کشورها با همسایگان خود بر سر منابع آب مشترک و رودخانه های مشترک است، به همین علت محققان جنگ های آینده را نه بخاطر انرژی و نفت که بخاطر منابع آب مشترک می دانند.
همچنین آلوده کردن منابع آبی مشترک مرزی کشورهای همسایه می تواند به گسترش بیماری و آسیب های محیط زیستی در کشور همسایه بیانجامد ( آلودگی رودخانه مرزی ارس توسط ارمنستان) نابودی یا بهره برداری غیرعلمی و غیر اصولی از محیط زیست به مهاجرت کشاورزان و روستائیان، دامداران و... به حاشیه شهرهای بزرگ و گسترش حاشیه نشینی و افزایش فقر و آسیب های اجتماعی می انجامد. از طرف دیگر حاشیه نشینی و افزایش جمعیت مهاجر در شهرهای بزرگ باعث افزایش استفاده از منابع آب و کمبود آب، آلودگی هوای بیشتر، مشکلات مربوط به فاضلاب ها و دفع پسماندها گردیده وباعث هزینه های بسیاری به ضرر دولت و ملت و کشور خواهد بود.
کشورهای توسعه یافته امنیت زیست محیطی و حفظ محیط زیست را پیش نیاز امنیت پایدار و توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مداوم خود و نسل های آینده می دانند. محیط زیست و لزوم مراقبت و حفظ آن از مسائل زیربنایی و مهم امنیت ملی کشورها و ملت ها در قرن ۲۱ میلادی است. بسیاری از بحران های مهم امنیتی ریشه در کم توجهی به حفظ محیط زیست دارد. رشد جمعیت کشور، فشار به منابع برای افزایش مصرف و مصرف گرایی، کمیابی منابع آب و خاک برای تولید محصولات کشاورزی همه ناشی از بی توجهی و بی تدبیری و پاسخگو نبودن دولت ها و مطالبه گر نبودن نمایندگان مجلس در عرصه محیط زیست است.
اهمیت جهانی محیط زیست و گرفتار شدن کشور در مشکلات و مسائل محیط زیستی بی شماری که حالت بحران و اَبَرچالش به خود گرفته است، مانند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ که باعث تعطیلی های گسترده و آسیب به سلامتی شهروندان می شود، تهدید و انقراض گونه های گیاهی و جانوری مختلف بومی مناطق کشور، گرد و غبار، مسائل زیست محیطی مربوط به خشک شدن تالاب ها و دریاچه های کشور، مسائل مربوط به دفع غیراصولی و غیربهداشتی پسماندهای صنعتی و کشاورزی، عدم نظارت جدی بر کاربرد بی رویه و غیراستاندارد مواد شیمیایی و حشره کش ها و کودها و تاثیر منفی بر منابع آب و خاک و سلامتی شهروندان و بی شمار مسائل ریز و درشت که مستقیم و غیرمستقیم بر سلامت و امنیت شهروندان موثر است، ضرورت تحول ساختاری در سازمان محیط زیست و ارتقاء به وزارت خانه محیط زیست را نشان می دهد.
از آنجایی که در مناطقی مانند قره داغ که ما به دنبال توسعه پروژه های توسعه اقتصادی پایدار مانند گردشگری هستیم و افزایش رفاه و درآمد مردم و رفع فقر از اهداف ماست، لزوم حفاظت از بسترهای محیط زیستی آن مانند جنگل ها دوصد چندان می شود، بنابراین نیازمند بودجه و امکانات بیشتری هستیم که در سالهای قبل در این مورد کوتاهی شده است از طرفی سازمان های فعلی صاحب نقش در محیط زیست در حادثه اخیر آتش سوزی از اراضی جنگلی و مرتعی نشان دادند که ضعیف بوده و قدرت پاسخگویی به این نیاز های ضروری و بحران ها را ندارند ضمن اینکه در این موارد قوانین تنبیهی و تشویقی در کنار هم نبوده است.
آتش سوزی اخیر جنگل های قره داغ و ضعف شدید متولی و مسئول رسیدگی کننده به آن، کم کاری و کم توجهی سازمان های مسئول و پاسخگو نبودن سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری یا سازمان منابع طبیعی به وکلای ملت که ناظر عملکرد سازمان های دولتی هستند و عدم پاسخگویی رییس جمهور و دولت به نبود و کمبود امکانات اطفاء حریق به مردم و مجلس و به گردن نگرفتن مسئولیت، تکرار آتش سوزی ها در سایر نقاط جنگلی و از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری و مسائل مختلف زیست محیطی که قبلا مورد اشاره قرار گرفته، ضرورت تشکیل این وزارتخانه، افزایش بودجه و امکانات و تمرکز نسبت به سازمان های فعلی پراکنده و کم توان، پاسخگو شدن وزیر آن بعنوان متولی امور محیط زیست به مجلس، راهکار مناسبی برای کمک به محیط زیست کشور خواهد بود.

حمداله قهرمانی فرد، وکیل دادگستری

 انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار