مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: با توجه به مطالعات انجام شده انتقال آب از حوزه ارس به سایر مناطق منتفی است و وزارت نیرو در این زمینه هیچ برنامه‌ای ندارد.
کد خبر: ۷۵۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 12 August 2015

داود نجفیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: با توجه به دغدغه‌های نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل مبنی بر جلوگیری از انتقال حق‌آبه استان از رود ارس و ممانعت از انتقال از این حوزه به دریاچه ارومیه اظهار کرد: در پیشنهادهای 19گانه احیا و نجات دریاچه ارومیه هیچ بحثی در مورد انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه پیشنهاد نشده و وزارت نیرو نیز با این کار مخالف است.

وی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی برای احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد شده که این امر با تولیت وزارت نیرو انجام نشده بلکه کلانتری به عنوان دبیر کمیته احیا و نجات دریاچه ارومیه طرح‌های پیشنهادی را پیگیری می‌کند، گفت: سعی شده با برطرف کردن سیاست‌های غلط گذشته و جلوگیری از برداشت‌های غیرصحیح از روی آوردن به برخی گزینه‌ها ممانعت شود به طوری که مطالعه در انتقال آب از ارس منتفی بوده و هیچ توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل عنوان کرد: ما هم نگرانی‌های آیت‌الله عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل را به گوش مسئولان رساندیم ولی به همه مردم استان اطمینان می‌دهیم که دغدغه‌ای در انتقال آب از ارس به سایر حوزه‌ها نداشته باشند چراکه این امر شدنی نیست.

نجفیان به طولانی شدن احداث سد عمارت از زمان کلنگ‌زنی این پروژه در سال 83 اشاره کرد و گفت: علت رعایت نشدن پروسه زمانبندی اجرای این پروژه کمبود اعتبار و منابع مالی بوده است در حالی که شبکه مغان در کمتر از 3.5 سال اجرایی شده و به بهره‌برداری رسیده بود.

این مسئول یادآور شد: در 10 سال اخیر، سد عمارت تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی تلاش بر این است تا با جذب 100 درصدی اعتبار عملیات احداث این سد در سال 96 تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: امیدواریم با ترزیق اعتبار 90 میلیارد تومانی امسال 20 درصد در این این پروژه پیشرفت حاصل شده و تا پایان امسال بر اساس زمانبندی و پیشرفت پروژه شاهد اجرای 50 درصد سد عمارت باشیم.

نجفیان در ادامه بیان کرد: اولویت اول در احداث این سد تامین آب شرب و بخش صنعت است و اولویت بعدی بخش کشاورزی قرار دارد که در برنامه پدافند غیر عامل تامین آب شرب بیله‌سوار و پارس‌آباد نیز از این سد پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه در طرح‌های اجرایی وزارت نیرو توجه جدی به توسعه پایدار و تقویت سکونتگاه‌ها و همچنین حضور مردم در منطقه مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است ادامه داد: ما در طرح توسعه‌ای عملیاتی کردن پروژه‌های مختلف تامین زیرساخت‌‌های لازم برای هموطنانمان را پیش‌بینی می‌کنیم همان طوری که در طرح توسعه‌ای منطقه مغان احداث جاده، فرودگاه و حتی توسعه جاده حیران مورد توجه قرار گرفته که در دولت جدید نیز مبنا بر این است تا در یک پازل منسجم توسعه منطقه‌ای مدنظر قرار گرفته و پیش‌بینی شود.

نگاه فنی و مهندسی در پروژه‌های وزارت نیرو مقدم بر نگاه سیاسی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل به کنترل و مهار آب‌های مرزی و مطالعات انجام شده اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بالهارود و ایجاد زیرساخت‌های لازم در این بخش به یک نگاه یکپارچه توجه جدی داریم و بر این باوریم که 17 هزار هکتار شبکه مغان که قابلیت افزایش را نیز دارد به صورت یک سیستم منسجم و یکپارچه مورد توجه قرار گیرد به طوری که در تکمیل سد خداآفرین و عملیات اجرایی آن بیش از هزار هکتار توسعه آبیاری مدرن را با در نظر گرفتن جوانب زیست‌محیطی و مشکلات ناشی از آن مورد دقت بیشتر قرار گرفته است.

نجفیان در پایان سخنان خود یادآور شد: در طرح‌های وزارت نیرو که با اولویت توسعه متوازن و همچنین رفع نیازهای مردم مورد توجه و اجرا قرار گرفته است بخش فنی و منطقی و مهندسی مقدم بر بحث‌های سیاسی است که سعی بر این است تا در همه طرح‌ها به ویژه حوزه شبکه مغان و ارس این یکپارچگی حفظ شده و بخشی از دغدغه‌‌ها و نگرانی‌ها برطرف شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار