امام جمعه اردبیل:
امام جمعه اردبیل گفت: دست‌درازی به تقسیم‌بندی سیاسی استان‌ اردبیل کار بسیار خطرناکی است و هیات دولت باید در اسرع وقت این قصور تاریخی را جبران کند.
کد خبر: ۶۹۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 04 January 2019

به گزارش تابناک اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار کرد: دست‌درازی به تقسیم‌بندی سیاسی استان‌ اردبیل کار بسیار خطرناکی است و هیات دولت باید در اسرع وقت این قصور تاریخی را جبران کند.

وی گفت: متأسفانه هیأت دولت در میان همه استان‌ها بی‌مهابا به استان ما این اجحاف را روا کرده و در یک خط مستقیم مرزی بین دو استان در یک نقطه با ایجاد نیم دایره، چندین روستا با سد بزرگ عمارت را از استان ما برداشته و به استانی دیگر هدیه داده است در حالیکه با هزاران لابی‌گری یک وجب استان دیگر را به ما نمی‌دهند.

تصمیم داشتم استعفا بدهم

امام جمعه اردبیل ادامه داد: ما چند هفته پیش اعتراض کردیم، به جایی نرسید، استاندار محترم به وزیر کشور نامه نوشت، به جایی نرسید، به نظر می‌رسد می‌خواهند این اجحاف عظیم را مشمول مرور زمان قرار بدهند. از این رو ما تصمیم گرفتیم دولت را متوجه این اشتباه بزرگ بنمائیم و حق استان مخصوصا حق شهرستان‌های گرمی و پارس‌آباد را احیاء کنیم.

عاملی افزود: من اول تصمیم داشتم به خاطر این افتضاح استعفاء بدهم اما دیدم استعفاء، حرکت انفعالی در برابر بی‌تدبیری و فرار از احیاء و استیفاء حق است به همین جهت تصمیم گرفتیم آن مسؤول خطاکاری که این اشتباه را کرده را وادار به استعفاء کنم.

زمین‌های عشایر در کشت و صنعت باید مستردد گردد

نماینده ولی فقیه در استان در بخش دیگری از خطبه‌ها در خصوص واگذاری کشت و صنعت مغان گفت: در خصوص کشت و صنعت یک مطلب به اهالی مکرم پارس‌آباد و عشایر محترم دارم و یک مطلب به دولت محترم، به عشایر عزیز اعلان می‌کنم طی یک نامه مفصل به مقام معظم رهبری، ماجرا را با جزئیات تمام به ایشان منتقل و از حق اصیل و تاریخی شما دفاع کرده‌ام و تمام مطالبی را که شما الان آن را مطرح می‌کنید به طور کامل در نامه آورده‌ام.

وی افزود: به مسؤولان واگذاری نیز اعلان می‌کنم قرار نیست ما اینجا در خصوص کشت و صنعت توصیه‌های اخلاقی غیرالزامی به شما بکنیم. چندین بار اعلام کردیم که شرعاً، عرفاً و قانوناً زمین اشخاص را نمی‌توان واگذار کرد. کسانی که سند دارند چه قدیم، چه جدید و چه تعهدات دولتی و  اراضی معارضین همه اینها باید به صاحبانشان مستردد گردد. اینکه بگوییم در آینده این کار را خواهیم کرد، مردود است. از فردا باید استرداد شروع شود تا بعد از دادن حق عشایر در مابقی تصمیم گرفته شود.

دولت در برابر اقدامات بانک‌های دولتی بایستد

عاملی ادامه داد: بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها حق ندارند بالاتر از 20 درصد سود بگیرند در حالی‌که سال قبل 18 درصد را تعیین کرده بود و این‌ها نشان می‌دهد که بانک‌های خصوصی به یک قدرت تبدیل شده‌اند و بانک مرکزی در برابر چموشی آنها عاجز است و فقط وعظ و نصیحت می‌کند.

وی عنوان کرد: از دولت که طرفدار شفافیت است می‌خواهیم علت ضعف خود در برابر آنها را به مردم بیان کند. حتی یک روز تاخیر در این خصوص روا نیست. آنها نه با 20 درصد بلکه با روش‌های پیچیده بالای 30 درصد سود می‌گیرند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: من فقط جنایت یک بانک خصوصی در اردبیل را اعلام می‌کنم و از مجلس و دولت استمداد می‌خواهم؛ اگر شما قادر نیستید، مردم می‌دانند با این‌ها چه معامله‌ای بکنند. فردی از یک بانک مبلغ 50 میلیون تومان وام گرفته و تا حال 187 میلیون تومان پرداخت کرده است و اکنون این بانک 224 میلیون تومان هم مطالبه می‌کند.

رویش‌های قرآنی از برکات انقلاب اسلامی است

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه یکی از برکات انقلاب اسلامی رویش های قرآنی در میان نوجوانان و جوانان است، اظهار داشت: آموزش و پرورش استان در راستای طرح ملی نهضت حفظ جزء سی ام اطلاعیه منتشر کرده و خوشبختانه در مقطع ابتدائی سی هزار نفر ثبت نام کرده است.

عاملی اظهار داشت: ما شدیدا احتیاج به خیرین قرآنی داریم تا این بچه‌های معصوم تشویق شوند، مخصوصا اینکه قرار است تا سال 1404 ده میلیون حافظ قرآن در کشور تربیت شود، هرکس حاضر است با قرآن معامله کند تا قرآن در فزع اکبر شافع مشفّع او باشد در طرح ملی نهضت حفظ قرآن با متولیان حفظ قرآن همکاری نماید.

بدترین تحریم محرومیت علمی است

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بدترین تحریم و بدترین محرومیت، محرمیت علمی است. هر کشور در زمان معاصر از نظر علمی محروم و عقب مانده باشد او نه امنیت خواهد داشت، نه استقلال، نه آزادی و نه تمامیت ارضی.

وی ادامه داد: این هفته وزیر خارجه آمریکا دستور محرومیت علمی ایران را صادر کرد و گفت؛ «ایران حق ندارد ماهواره به فضا بفرستد» قرار است متخصصین ما در آینده سه ماهواره که کاربردهای عظیم علمی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی دارد به مدار زمین بفرستند. پمپئو گفت؛ «ایران حق ندارد این سه ماهواره را به فضا بفرستد و باید فکر دانش ماهواره را از سرش بیرون کند». این به منظله این است که به ما دستور بدهد که شما حق خواندن، نوشتن، مطالعه و تحقیق ندارید و این به منزله فتوای فنای یک ملت است.

امام جمعه اردبیل افزود: آنها هنوز در آتش عصبانیت ساخت ناوشکن سهند و زیردریایی ارتش جمهوری اسلامی که اخیرا به آب انداخته شده می‌سوزند و مدام مقاله می‌نویسند که امنیت آمریکا با این دو سلاح پیشرفته از بین رفت. ما می‌گوییم نه تنها این سه ماهواره به فضا پرتاب خواهد شد بلکه ده‌ها ماهواره علمی دیگر در راه است. از ما عصبانی باشید و از عصبانیت بمیرید.

حمایت ایران از ارتش آذربایجان در جنگ قره‌باغ

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از خطبه ها اظهار داشت: فردا پنجم ژانویه است، در سال 1994 در پنجم و ششم ژانویه ایران یک کمک فوق‌العاده به ارتش آذربایجان کرد و در اثر آن ارتش آذربایجان توانست شهر هورادیس و 25 روستای اطراف آن را آزاد و 25 کیلومتر پیشروی کند.

وی گفت: در جنگ قره‌ باغ دولت غاصب و اشغالگر ارمنستان علاوه بر مناطق ارمنی نشین قره باغ، شهرهای اطراف آن از قبیل شوشا، لاچین، فضولی، قبادلی، زنگلان، جبرائیلی و... را اشغال کرد و بیش از یک میلیون آذری مسلمان آواره شده و غالب آنها به طرف ایران سرازیر شدند.

عاملی اظهار داشت: ایران نمی‌توانست در اینجا تماشاگر باشد و ارتش اشغالگر را در حساس‌ترین نقاط مرزی خود ببیند به همین جهت ایران در آن زمان به‌طور ویژه و مخصوص به ارتش آذربایجان کمک کرد. هم آنها را آموزش داد هم نیازهای ارتش آذربایجان را تأمین، هم اجازه تحرک از خاک ایران به ارتش آذربایجان داد و هم آوارگان را اسکان داد و برای آنها اردوگاه‌های مجهز به لوازم پزشکی، امدادی و خوراکی احداث کرد.

وی افزود: اینها بخش کوچکی از مساعدت‌های ایران به آذربایجان در جنگ قره باغ است اما یک کلمه از آنها در رسانه‌های آذربایجان پخش نمی‌شود. به همین جهت در این اواخر ایران تصمیم گرفت فیلم آموزش نیروهای نظامی آذربایجان را منتشر کند. البته ملت بزرگ آذربایجان همه چیز را می‌دانند و این برای ما کافی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: قیام 18 دی روستای نیارق در زمان رژیم سابق که منجر به شهادت 5 نفر از عزیزان آن منطقه شد را گرامی می‌داریم. این حادثه در ایران بی‌نظیر و نشان غیرت، بصیرت و روح حماسی آن منطقه و موجب غرور و افتخار استان ما است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
اردبیلی فارغ التحصیل دانشگاه تبریز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مثل حق ابه ارس که بی سروصدابنفع خودافزایش داده بودندمیخاستندباالحاق چندروستااب سدبزرگ عمارت روهم بالابکشند!!!
سیاست اینهااینطوره رودروخوش اخلاقندمیگی ازاینابهتردیگه کسی نیست. میگنداذربایجان یکی ست وو...ولی ازپشت بنفع خودشان حق دیگران رابرمیدارند.

توسعه اینده هرمنطقه ای وابسته به اب هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
امان ازلابی های استان همسایه!!!
اون ازحق ابه ارس ومجتمع گوشت وکشت وصنعت اینهم ازالحاق چندروستاکه بخاطراب سدبزرگ عمارت هست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
میخاستندهمانطوری که بی سروصداحق ابه ارس روبنفع خودشون افزایش دادندباالحاق بی سروصدای چندروستااب سدبزرگ عمارت روهم به یغماببرند!!
این اسمش برادری نیست.
همگان میدانیم یکی ازاساس های توسعه وجودمنابع ابی هست.
رودروخوش اخلاقندولی ازهرفرصتی برای گرفتن حق دیگران دریغ نمیکنند.
مسئله استاراوحیران هم مربوط به زمان پهلوی اواسط دهه سی هست که انرابه گیلان بخشیدند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
باسلام زمان استان شدن اردبیل ،مرحوم ملکوتی نماینده ولی فقیه درتبریزمانع ازالحاق سراب به اردبیل شد.
حالاخودشان بی سروصدامیخاستندعمارت روالحاق کنند!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
متاسفانه برخی مدیران را نیز از تبریز برای مدیریت برخی دستگاههای حساس در اردبیل انتخاب می کنند که این مدیران بجای تلاش برای آبادانی این استان، به نفع تبریز کار می کنند.
اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ایا این انتقال در زمان فرزند خلف استان اقای خدابخش اتفاق افتاد که باید پاسخگوی فرزندان این استان باشد وگر نه باید دفاع نمایند.
هموطن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
احسنت به نماینده محترم ولی فقیه هوشیار و مردمی دوستت داریم و حمایت می کنیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
این شبیخونها با استفاده از نظر دولت روحانی به استان اردبیل که استان مارا برادر ناتنی می داند و حداقل اعتبارات قطره چکانی را اختصاص میدهد صورت میگیرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار