همراه با تصاویر مستند و فیلم
همزمان با گسترش اعتراضات کارگری در کشت و صنعت به حضور خریدار جدید این شرکت در مغان، استاندار اردبیل به شهرستان پارساباد مغان رفت.
کد خبر: ۶۹۵۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸ 25 December 2018

به گزارش تابناک اردبیل، کارگران مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان امروز4 دی ماه در مقابل ساختمان اداره مرکزی این شرکت تجمع اعتراض آمیز برپا کردند.

این اعتراض گسترده همزمان با حضور خریدار این شرکت یونس ژائله در این شرکت آغاز شده است.

تجمع 500 نفره کارگران

تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراض‌آمیز،بالغ بر 500 نفر تخمین زده می‌شود. 

شرکت کنندگان در این تجمع با سر دادن شعارهایی، اعتراض خود را به شیوه واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان و خصوصی‌سازی مطرح کردند.

همزمان با گسترش اعتراضات کارگری در کشت و صنعت مغان، اکبر بهنامجو استاندار اردبیل به عنوان بررسی مسائل و مشکلات عشایر محدوده این شرکت به شهرستان پارساباد مغان رفته است.

استاندار اردبیل در نشست با سران عشایر محدوده کشت و صنعت مغان وعده داد که مشکلات سند عشایر محدوده شرکت کشت و صنعت مغان تا یک سال آینده حل خواهد شد.

او این را هم گفت که اگر مالک جدید به تعهدات خود در خصوص امنیت شغلی کارگران پایبند نباشد،قرارداد را بدون تشریفات اداری فسخ خواهد کرد!

البته آقای بهنامجو توضیح نداد که بر هم زدن معامله ای در این سطح و با حجم بزرگ مالی از اختیار او خارج است!؟ 

دفاع تمام عیار استاندار اردبیل از شیرین عسل

منابع خبری می گویند که جلسه شورای اداری شهرستان پارساباد مغان به ریاست استاندار اردبیل و با حضور نمایندگان عشایر و خریدار جدید شرکت و با عنوان بررسی مشکلات عشایر محدوده این شرکت در فرمانداری این شهرستان برگزار شده است.

اکبر بهنامجو به عنوان نماینده دولت اولین مسئول عالیرتبه استان بود که بمحض انتشار خبر واگذاری مجدد کشت و صنعت مغان به برنده دوم مزایده(شیرین عسل) در دفتر خبرگزاری دولتی ایرنا در اردبیل حاضر شد و دفاع تمام عیاری از این واگذاری انجام داد.

استاندار اردبیل اظهارنظرهای غیرکارشناسی درباره این واگذاری را موجب تشویش اذهان عمومی دانست و خواستار رفع نگرانی های اهالی مغان و کارکنان این شرکت شد.

حضور معنادار و همزمان بهنامجو و ژائله در مغان

از زمان واگذاری کشت و صنعت مغان تاکنون، منتقدین و فعالان رسانه‌ای به دلیل افشاگری از پشت پرده‌های این معامله مورد هجمه، تخریب و تهمت‌های فراوان واقع شده‌اند.

حضور معنادار بهنامجو و خریدار کشت و صنعت در پارساباد مغان و بررسی مشکلات عشایر محدوده کشت و صنعت و اعتراضات همزمان کارگری به خصوصی سازی این شرکت، این گمانه را تقویت می کند که استاندار اردبیل با درک شرایط و حساسیت های ناشی از این واگذاری پرمسئله ماموریت یافته تا از دامنه اعتراضات و حواشی احتمالی آن بکاهد.

طریقه نشستن یونس ژائله در جلسه(نفر اول از سمت چپ)

امضای 55 نماینده مجلس به رئیس قوه قضائیه برای ممنوع الخروجی پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی و گسترش اعتراضات به عملکرد این سازمان در باره واگذاری مسئله دار شرکت های دولتی از قبیل نیشکر هفت تپه،آلومینیوم المهدی و کشت و صنعت مغان و ... و تضییع اموال عمومی در شبکه های اجتماعی و از طرفی مباحث مطرح شده درباره شیوه قیمت گذاری کشت و صنعت مغان و واگذاری بی سر و صدای آن به برنده دوم، ابعاد این پرونده را پیچیده تر کرده است.

شعار تند عشایر و کارگران علیه خریدار جدید کشت و صنعت

استقبال اعتراضی عشایر و کارگران به حضور یونس ژائله حامل این پیام است که گمان نمی‌رود ماموریت استاندار اردبیل به عنوان تسهیل گر و زمینه ساز تصاحب این شرکت از سوی مالک شیرین عسل و خریدار کشت و صنعت مغان به این سادگی هم انجام پذیرد.

ضمن این که باید گفت که خریدار کشت و صنعت مغان وارد معامله ای با دولت شده که این معامله مناقشه برانگیز بوده است و شایسته آن بود که پس از حل و فصل معارض های فراوان، وارد این معامله پرسود می شد که نشده است و چه بسا چنین معامله ای آثار و حواشی بسیاری می تواند داشته باشد. 

در این باره بخوانید
سکوت نمایندگان و واگذاری بی سروصدای کشت و صنعت مغان

اعلمی: اهلیت داشتن یا نداشتن خریدار، بحثی انحرافی است

استاندار اردبیل: شیرین عسل اهلیت دارد!

از زمان انتشار خبر واگذاری مجدد کشت و صنعت مغان و بر خلاف مواضع پیشین درباره برنده اول، موجی از سکوت، مسئولان قضایی،نمایندگان استان در مجلس و سایر مقامات را فراگرفته است.

یا خون میدهم یا زمین‌ام را می‌گیرم

در فیلم زیر که علاوه بر حجم پرتعداد عشایر معترض و کارگران، مامورین نیروی انتظامی را نشان می دهد، چند نفر از زنان غیور عشایر با لحنی تند خطاب به خریدار جدید کشت و صنعت مغان هشدار می دهند که به هیچ عنوان از حق خود نخواهند گذشت و برای گرفتن زمین و ملک کشاورزی خود تا پای جان خواهند ایستاد.

 تجمع‌کنندگان می‌گویند: مجتمع کشت و صنعت مغان جزئی از آب و خاک مردم شهرستان پارس آباد مغان است و زندگی عشایر و اهالی این منطقه وابسته به این کارخانه است. پیش از این اهلیت خریدار اول این مجتمع کشت و صنعت لغو شده بود و کارگران نسبت به واگذاری مجدد این واحد تولیدی معترض هستند.

از زمان طرح فروش کشت و صنعت مغان یکی از مطالبات جدی منتقدین، پیوست اجتماعی و امنیتی آن بوده که با بی اعتنایی مواجه شده و غفلت از این مهم چه بسا می تواند خسارت های زیانباری برجای بگذارد.

در تجمع امروز کارگران مجتمع کشت و صنعت مغان، فرماندار شهرستان پارس‌آباد حضور یافت و قول پیگیری به کارگران داد.

روز گذشته (3 دی ماه) نیز اهالی مغان و کارگران این کارخانه در شهرک مغان که مهانسرای ویژه مدیران شرکت و محل زندگی بخشی از پرسنل شرکت است، تجمع کرده‌اند.

تجمعات گسترده دو روز اخیر عشایر مغان و اعتراض آنان به تصمیم دولت در واگذاری کشت و صنعت مغان به مالک خصوصی و آن هم بدون توجه به حقوق آنان از نظر تعداد شرکت کنندگان در دهه‌های اخیر، بی‌سابقه عنوان شده است. 

مجتمع کشت و صنعت مغان بیش از 2 هزار نفر پرسنل دارد؛ این درحالیست که 10 سال گذشته بیش از 5 هزار نفر به صورت مستقیم در این واحد تولیدی کار می‌کردند.

به دنبال عدم اهليت خريدار اول كشت و صنعت مغان، سازمان خصوصی سازی اين بار و در سکوت خبری به جای ابطال اصل معامله در اقدامی با کاهش قیمت حدود یکصد میلیارد تومان کمتر از قیمت قبلی اين شركت را به خريدار دوم، یونس ژاله مالك شركت شیرین عسل واگذار كرد كه موجب اعتراض شديد اهالي منطقه مغان شده است.

اختلافات ارضی دیرینه عشایر مغان با شرکت کشت و صنعت تاکنون حل نشده و با این وجود سازمان خصوصی سازی با نادیده انگاشتن حقوف مسلَم عشایر، این شرکت را به شیرین عسل فروخته است!

انتهای پیام  
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
بایدتعدادزیادی ازاهالی اعتراض کنند.
درودبراین دوشیرزن.
تاسفلراولسون
|
Germany
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
جام رهرتلخ نوشیده شد.واین واگذاری انجام شد.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
لطفا بفرمایید عشایر چه حقی در آنجا دارند تا خواننده ها مطلع بشوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بايد افراد معترض را به جرم تشويش اذهان عمومي ابتدا به اعدام و پس از آن شلاق به جنازه هايشان محكوم نمايند و يا اينكه به اعدام از طريق صليب كشيدن اقدام نمايند و به اين طريق مشت محكمي به دهان استكبار جهاني بزنيم
سهند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
به نشستن آقاي ژائله هم گير دادي؟؟؟ خبرتون به طرز معناداري با هدف تخريب نوشته شده
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
هر کسی نا اهل نیست . من سالهاست در صنعت غذائی آقای ژاله را می شناسم یک کارآفرین درجه یک که تا 12 شب فعالیت می کند و مطمئنا از مدیران دولتی قویتر و قدر تر است و می تواند همانطور که شیرین عسل را به قطب سیرینی و تنقلات کشور تبدیل کرده در کشت و صنعت هم همین کار را بکند . به شرطی که واگذاری بدون رانت بوده و همین کارخانه فقط تجهیز شود و در همین صنف فعالیت کند .
محمد
|
United States
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
آقای ژائله هرجا سرمایه گذاری کرده اند سبب رونق و کارآفرینی منطقه شده اند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
ظرفیت اشتغالزایی کشت وصنعت مغان بیش ازاینهاست حتی ده هزاروبالاتر. اگراین مقداراشتغال وطی دوسه سال ایجادکنندمیشه گفت مدیری بسیارموفق هست.
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
اگربه نقل ازاستاندارفقط سهام ان فروخته شده بایدسهام کشت وصنعت توبورس عرضه میشد،نه اینکه به یکنفرواگذاربشه ودوران ارباب رعیتی احیابشه.
مغان
|
Germany
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
کشت و صنعت باید قطعه بندی شده و به خود مردم مغان واگذار بشه واگذاری کشت و صنعت به شخص دیگه یعنی واگذاری کل مغان یعنی واگذاری زمین های ابا واجدادی ژائله خودش بزرگترین رانت خوار کشوره و برا همه کاراش از رشوه استفاده میکنه .باید همه مردم تو اعتراض شرکت کنند .
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
پسر من تو این شرکت کار میکنه ما که راضی هستیم ومردم پارس اباد مطمئن باشند فردی به اهلیت و مردانگی او برای یاریشان پیدا نخواهند کردبهتر هست تعصبات قومی قبیله ای را کنار بگذارید ولگد به بخت خود نزنید والسلام
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
ماکه پنج ماهه ازشرکت شیرین عسل حقوق نگرفتیم،زمزمه های تعدیل نیروهم بگوش میرسه
soniya
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
یک رییس عاقل و باهوش میتونست کشت صنعت رو اداره کنه بشرطی که فرصت طلب نباشه و دنبال سود جییش نباشه و واقعا هرکاری بر ک از ستش برمیامد انجام میداد خریدا جدید هم یه نفره و دستور میخواد بده خب چه کاری بود به واگزارکردن کشت صنعت .بنظرم باید فسخ کنن قراردادرو
شهریار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
زمین های کشت وصنعت مغان متعلق به مردم می باشد که با زور اسلحه تسخیر شده و تحویل کشت وصنعت مغان شده است بنده قضیه اشغال بخش 8 کشت وصنعت مغان را کامل شاهد بودم ، آقای ژائله باید بداند (که بهتر می داند) این زمین ها متعلق به مردمان ساکنان کشت وصنعت می باشد اگرا دولت حرکت جدی نکند در مقابل مجلس تحصن خواهیم کرد تا به حقوق خود برسیم ، آیا شایسته هست با500 هکتار زمین اشغال شده در شهرستان ها در به در دنبال کار باشیم ؟ تا احقاق حقوق ساکت نخواهیم شد تحمل این همه سختی ومشقت دیگه تمام شده ، هر ملتی حق دارد زمین اشغال شده خویش را پس بگبرید .
وحید عباسب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
اشتغال
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
از این به بعد نه زمین داریم نه هیچی وسسلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
ای کسانی که ایشان را انسانی اهل و کارآفرین میدانید... از خونه و ماشین و حساب بانکی خودتان به ایشون هبه کنید، و خوشحال باشید که ایشون تواناتر از شما در استفاده از اموالتان هستند...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار