نتیجه کم کاری میراث فرهنگی در معرفی ظرفیت های توریستی استان:
فهرست ۱۰ شهر مهم و اول گردشگر پذیر ایران در تابستان سال ۹۳ در حالی از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که نامی از تبریز و یا دیگر شهرهای آذربایجان در این لیست دیده نمی شود.
کد خبر: ۶۶۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 25 July 2015


به گزارش خبرنگار ما ، در حالی که آب و هوای مناسب، کثرت آثار تاریخی و دیدنی و سایر ظرفیت ها و پتانسیل ها می توانست این شهر را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کند اما به نظر می رسد کم کاری مدیران و دست اندرکاران به ویژه بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی در این رابطه دخیل باشد.

مقصد گردشگران تابستانی بیشتر چه شهرهایی است؟

اطلاعات مرکز آمار ایران در فصل تابستان سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد در این فصل، حدود ۵۴ درصد خانوارهای کشور که معادل ۱۲۱۰۸۲۷۰ خانوار هستند، حداقل یک سفر داشته‌اند، همچنین ۶۹ درصد از خانوارهایی که در این فصل به سفر رفته‌اند، دارای وسیله نقلیه و ۷۶ درصد دارای مسکن ملکی بوده‌اند.

در این فصل، ۷۶ درصد سرپرستان خانوارهای سفر کرده شاغل، ۱۷ درصد، دارای درآمد بدون کار و ۱. ۴ درصد بیکار بوده‌اند. ۴۸ درصد از شاغلین، مزد و حقوق بگیر و ۴۷ درصد کارکن مستقل و ۵ درصد کارفرما بوده‌اند.

بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل تابستان سال ۱۳۹۳ با هدف دیدار دوستان و بستگان (۵۳ درصد) و سپس با هدف‌های گردش و تفریح (۲۴ درصد) و زیارت (۱۵ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ۹۲ درصد از سفر‌ها را تشکیل داده است. حدود ۸ درصد از سفر‌ها در فصل تابستان با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید و کسب و کار صورت گرفته است.البته بیشترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوار‌ها در فصل تابستان منزل بستگان و آشنایان با ۶۶ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ۱۱ درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با ۶ درصد بوده است.

بیشترین مقصد سفر‌ها به استان‌های گیلان با ۱۵ درصد، خراسان رضوی با ۱۴ درصد، مازندران با ۱۲ درصد، تهران با ۶ درصد و اصفهان با ۵ درصد بوده است.

در همین حال، مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، قزوین، بندرانزلی، شیراز، اصفهان و چالوس با بیشترین تعداد سفر، ۱۰ شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در تابستان سال ۱۳۹۳ بوده‌اند.

هتل های گران:

هتل ها گران هستند،‌ ایرانی ها هم علاقه چندانی به اقامت در هتل ندارند. دلیل ظاهرا گرانی و همسان نبودن خدمات با ستاره‌های هتل‌هاست. اما راهی برای جذاب شدن هتل ها برای مسافران داخلی وجود دارد؟

: با گذشت یک ماه از تابستان و شروع حادثه آفرین تعطیلات تابستانی در هفته گذشته بازهم بحث اقامت هتل برای خانواده های کم درآمد مطرح شده است. در تازه ترین آنها مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی ضمن انتقاد از گرانی قیمت هتل‌ها گفت: واقعاً راهکارهایی برای پائین‌آوردن قیمت هتل‌ها به طوری که به هتلداران نیز ضرر نکنند وجود دارد اما معاونت گردشگری در این زمینه چه راهکاری دارد؟

این انتقاد در شرایطی است، که هم اکنون بخش زیادی از مسافران سفرهای نوروزی و سفرهای تابستانی در چادر اقامت می کنند و کم تر به سمت اقامت در هتل می رود. در آخرین آماری که از سوی مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است، از مجموع ۱۶۴ میلیون نفر-شب اقامت در بهار سال ۱۳۹۳ تنها ۴ درصد از مسافران در هتل ها اقامت داشته اند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران در بهار سال گذشته، اقامتگاه عمومی ۴ درصد، اقامتگاه سازمانی ۳ درصد، خانه بستگان و آشنایان ۷۳ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره ای ۸ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی ۶ درصد، چادر و کمپ شخصی ۴ درصد، و سایر اقامتگاه ها ۲ درصد محل اقامات مسافران در فصل بهار بوده اند

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
انتصابات غیر تخصصی این مشکل را سر تبریز آورده است.شورای شهر تبریز واقعا به تبریز خیانت نموده است .تبریز دیگر آن تبریز سابق نیست . شاهگلی دیگر آن شاهگلی سابق نیست چه فضای سبز چه وسایل ورزشی همه ش رو به زوال است دیگه کسی برای دیدن آنها به این شهر مثل قبل سفر نمی کنه
امیر 23
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
د ر کشوری که نمیتونن آماری دقیق از حضور تماشاگرا در استادیوم هابدهند. پس اصلا نمیتونن آمار دقیق از حضور گردشگر ها بدهند. تبریز شهریه که اکثرا توریست های خارجی رو همچون آذربایجان ترکیه ارمنستان آلمان چین و... رو جذب میکنه ودر کل کشور بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی رو داره. اما 10 شهر اول این رده بندی کلا مهاجر های افغان رو پذیرفتن و باعث بی کاری جوانان خودشون شدن.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار