به هر حال همانطور که پیداست ،استان ایلام ،بدلیل بافت منحصر بفرد ومستعد برای انتشار شایعات راست و دروغ ،منشاء شکلگیری و کانون اعتراض به برخی موسسات مالی واعتباری مجاز وغیر مجاز شناخته می شود.
کد خبر: ۴۳۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷ 05 June 2017

این روزها موضوع فعالیت موسسات مالی واعتباری فاقد مجوز وحتی دارای مجوز به بحث روز مردم کشور و خصوصا استان مبدل شده است ،موضوعی که اولین جرقهای آن با ایجاد مشکل در روند فعالیت موسسه مالی واعتباری ثامن الحجج زده شد و با تسری به سایر موسسات فاقد مجوز نظیر آرمان و کاسپین تکمیل شد . اما به طورطبیعی انتقال این بحران به سایر موسسات مالی وبانکهای رسمی وخصوصی کشور ،آنها را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده است.

به گزارش تابناک ایلام ،همه کارشناسان امور اقتصادی وبانکی به این مساله مهم اتفاق نظردارند که تعیین نرخ سود سپرده غیرمتعارف توسط موسسات مالی واعتباری ،و ترغیب مردم به سپرده گذاری در این موسسات ودریافت سودهای کلان ،ضمن اینکه در مسیر فعالیت بانکهای رسمی کشور ،بعنوان موتور های متحرک توسعه کشور ،مشکلات جدی ایجاد نموده است . در روند قرار گرفتن سرمایه های صدهها وبلکه هزاران میلیاردی مردم در مسیر تولید و اشتغال خصوصا در استان محرومی نظیر ایلام اخلال جدی رقم زده است.

با این وجود وبا علم به تاثیر گذاری این موضوع مهم ،از سالهای گذشته روند ایجاد موسسات مالی واعتباری متنوعی در سراسر کشور و تلاش فراوان متصدیان آنها برای جذب سرمایه های سرگردان مردم ،آنهم از طریق سودهای اغوا کننده وخارج از عرف،تشدید شده و افرادی با استفاده از رانت ارتباط با مراکز قدرت توانستند موسسات مالی واعتباری متعددی را در سرتا سر کشور تاسیس نمایند.

جالب اینجاست که برخی افراد توانستند با سوء استفاده از وضعیت پدیدار شده در حوزه بانکی کشور ،مبادرت به تاسیس موسسات اعتباری ومالی فاقد مجوزی در سراسر کشور نموده واز این طریق با جذب هزاران میلیارد از سرمایه های مردم ،آن را در مسیر منفعت طلبی خود واعوان وانصارشان قرار دهند.

نکته قابل تامل اینکه ،استان ایلام بعنوان یکی از استانهای به جای مانده از قافله توسعه یافتگی ،همواره بعنوان یکی از استانهای شکننده ومتضرر از ایجاد بحران در موسسات مالی واعتباری و البته اولین کانون اعتراض به وضعیت مستولی شده بر این موسسات شناخته شده است .

یکی دوسال گذشته با لغزش اولین دومینوی اعتراضی در موسسه اعتباری ومالی ثامن الحجج و هجوم سپرده گذاران پرتعداد به شعب آن ،بحران موسسات مالی واعتباری کشور آغاز و علیرغم گذشت مدت زمان بیش از دوساله،هنوز تکلیف اصل مال سپرده گذاری شده مردم ایلام در این موسسه وسرنوشت فعالیت آن در هاله ای از ابهام وبلاتکلیفی قرار دارد .

شهریور ماه سال گذشته نیز با انتشار اولین شایعات درشبکه های اجتماعی ،مبنی بر ایجاد بحران در وضعیت موسسه اعتباری ومالی آرمان ،اولین اعتراضات و سپرده ستانی ،سپرده گذاران از شعب آن در سراسر استان ایلام آغاز شد و حتی حضور مدیر کل روابط عمومی این موسسه و کذب محض خواندن مشکلات این موسسه ،نتوانست از عزم سپرده گذاراران برای خروج سپرده هایشان خللی ایجاد نماید ، با تشدید بحران و فراگیر شدن آن درسراسر کشور ،عملا فعالیت این موسسه مالی به بن بست رسید و کار سپرده گذاران آن نیز به جای شعبه های بی رمق آن به راهرو دادگاهها کشانیده شد .

هرچند مردم ما ایین روزها به مصداق ضرب المثل معروف " مارگزیده از ریسمان سیاه وسفید می ترسد" به وضعیت موسسات مالی واعتباری حساس شده و دارندگان سپرده نزد موسسات دارای مجوز وحتی بانکهای رسمی کشور نیز هیچگاه تمایل ندارند به سرنوشت سپرده گذاران ثامن الحجج ،کاسپین وآرمان گرفتار شوند .اما این حساسیتها به دستاویزی برای سوء استفاده برخی از موسسات مالی وحتی بانکهای رقیب تبدیل شده ،تا با انتشار شایعات کذب و بدوراز واقعیت در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی ودمیدن در آن ،سپرده گذاران را به سوی تجمع در موسسات وبانکهای هدف وخارج نمودن سپرد ه هایشان ترغیب نمایند.

موضوعی که این روزها در مسیر فعالیت معمول وعادی یک موسسه مالی قانونی ودارای مجوز بنام " موسسه اعتباری نور " اخلال ایجاد نموده است . نکته مهم اینکه باز هم نقطه آغازین این حرکت و تجمعات در مقابل موسسه، استان ایلام بود.

اگرچه موسسه مالی نور ،تاکنون بصورت مرتب وحتی در روزهای تعطیل توانسته است بدون وقفه ،سپرده ها را به متقاضیان پرداخت نماید ،اما انتشار تکذیبیه از سوی روابط عمومی این موسسه و ارایه مدارک ومستندات نیز نتوانسته سپرده گذاران را برای بازستانی سپرده هایشان منصرف نماید . نکته مهمتر اینکه ،مسئولین موسسه مالی نور ،منشاء این شایعه کذب و هیجانی نمودن سپرده گذاران را برخی از بانکهای استان معرفی نموده اند.

به هر حال همانطور که پیداست ،استان ایلام ،بدلیل بافت منحصر بفرد ومستعد برای انتشار  شایعات راست و دروغ ،منشاء شکلگیری و کانون اعتراض به برخی موسسات مالی واعتباری مجاز وغیر مجاز شناخته می شود.

موضوعی که بیش از پیش ،ضعف ساختارهای اقتصادی خانواده ها و جامعه عمدتا روستایی وعشایری استان را به نمایش می گذارد ،که آنهم ریشه در ضعف اقتصادی،شکنندگی ساختارهای اقتصادی خانواده ها  و عدم اعتماد مردم به سوق سرمایه هایشان به سمت تولید و اشتغال و مهمتراز همه ضعف دستگاههای اقتصادی استان برای مجاب  نمودن مردم و تسهیل مقدمات مشارکت آنان  در طرحهای تولیدی و اقتصادی حکایت دارد.

بهتر آن است مسوولین استان وکشور ،بجای طرح ریزی برای جذب اعتبارات اشتغالزایی و توسعه ای استان که هیچگاه هم آثار تحقق آن مشهود نیست ،با برنامه ریزی لازم واعتماد بخشی به مردم ، زمینه جذب سرمایه های سرگردان مردم ومشارکت دهی آنها در طرحهای تولیدی واشتغالزایی را فراهم آورند . بدیهی است این موضوع ضمن تحقق برنامه های توسعه ای و اشتغالزایی در استان ،از تاراج اندوخته های مردم توسط کانونهای رانت وقدرت جلوگیری خواهد کرد


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کورش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
موسسه اعتباری نور امروز ۱۵ خرداد هم فعالیت کرد/ خدمت‌رسانی در ایلام حتی در روز تعطیل رسمی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
نوسه نور با این کارش شایعه را به زمین زد درود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
دو روز کار بی تعطیلی باعث شد که آرامش حاکم بشه چون خود شلوغی باعث شایعه پراکنی میشه .یک شعبه 750 متری قراره در کنار این شعبه در ایلام ساخته بشه که ظرفیت و گنجایش بیشتری داشته باشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار