مکان های تاریخی همیشه برای عکاسان و گردشگران جذابیت داشته است، در مطلب آموزشی زیر به بیان مولفه های آموزش عکاسی معماری می پردازیم.
کد خبر: ۳۸۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴ 04 March 2017
به گزارش تابناک رضوی،درمطلب زیر به بیان نکات موثر عکاسی معماری می پردازیم.
اگر به دنبال یک جای جدید برای عکاسی می‌گردید به مکان‌های تاریخی بروید. منظور از جاهای تاریخی، بناها و ساختمان‌هایی کلیشه‌ای که همه از آنها عکاسی می‌کنند نیست؛ هر چند که بناهای تاریخی شناخته شده با وجود این که از آنها عکس‌های بسیاری ثبت شده، همچنان جذابیت‌های خود را دارند و قطعا شما هم می‌توانید آنها را از زاویه‌ای دیگر نشان دهید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید متفاوت باشید به جاهای متفاوت بروید.
علاوه بر قدیمی و تاریخی بودن محلی که برای عکاسی انتخاب می‌کنید؛ چیزهای دیگری هم می‌‌تواند بر حذابیت محل عکاسی بیفزاید. مثلا اگر بنا یا محل تاریخی با یک موضوع هنری، علمی و سیاسی نیز در ارتباط باشد معنا و مفهوم بیشتری به عکس بخشیده می‌شود. دانش شما از این موضوعات یا علاقه‌تان به آنها بر خلاقیت و نوآوری عکس‌هایتان می‌افزاید. مثلا فرش کنید زمانی که به خانه مصدق، یا نیمایوشیج می‌روید نگاهتان به خانه، وسایل، درها و پنجره‌ها، حیاط یا هر گوشه و کنار آن متفاوت است با زمانی که تنها از یک خانه قدیمی که نمی‌شناسید عکس می‌گیرید.
اگر قصد سفر دارید پیش از سفر لیستی از جاهای توریستی و غیر توریستی محلی که می‌خواهید بروید را به دست آورید. آنها را بر اساس علاقه دسته بندی یا الویت بندی کنید. سایت‌های بسیاری برای این منظور به شما کمک خواهند کرد. در مورد مکان‌هایی که می‌خواهید از آنها عکس بگیرید اطلاعات بیشتری به دست آورید. تاریخچه و داستان‌های حماسی یا غیر حماسی آنها را بخوانید. اگر متروکه مانده‌اند دلیل آن را جویا شوید.
از وسایلی که در محل‌های تاریخی باقیمانده‌اند عکس بگیرید. هر یک از آنها داستانی برای بازگو کردن دارند. یادتان باشد عکس‌ها داستان‌ها را روایت می‌کنند و با عکس گرفتن از مکان‌های تاریخی شما در واقع داستان آن محل را برای بینندگان تعریف می‌کنید. باید حواستان باشد که هیچ گوشه‌ای از آن را از قلم نیندازید.
از داخل یک محل تاریخی چطور عکاسی کنیم؟
به احنمال زیاد ساختمانی که قصد دارید از داخل آن عکاسی کنید به سیستم‌های روشنایی مجهز نباشد. فراموش نکنید که هنگام عکاسی از آثار تاریخی و ارزشمند نباید از فلاش دوربین استفاده کنید. به همین دلیل لازم است این نکات را به خاطر بسپارید:
۱. از سه پایه استفاده کنید.
۲. اصول پایه نورسنجی را به خاطر بسپارید.
۳. وایدترین لنزتان را با خودتان ببرید.
۴. از کنتراست‌های بیش از حد در عکاسی پرهیز کنید.
۵. استفاده از تکنیک HDR می‌تواند نقش خوبی در عکاسی از مکان‌های تاریخی ایفا کند.
۶. اگر می‌توانید از یک صفحه بیشتر از یک بار و در ساعات مختلف روز عکاسی کنید.
۷. از سقف‌ها، پنجره‌ها، کف‌ و دیوارها غافل نشوید. همه چیز را از زاویه‌ای ببینید که برای دیگران تازگی داشته باشد.
۸. سعی نکنید همیشه دنبال عکس‌هایی باشید که خالی از سوژه‌های انسانی باشد. انسان‌ها به بناها معنا و حس زنده بودن می‌بخشند.
بیشتر بخوانید:
۹ نکته عکاسی معماری برای تازه‌کارها
پس از آنکه عکس‌هایتان را گرفتید؛ پیشنهاد می‌کنیم که آنها را با یک سازمان مانند میراث فرهنگی یا مراکز مرتبط با آن آثار تاریخی خاص به اشتراک بگذارید. این کار علاوه بر این که یک سابقه و شناسه خوب برای خودتان به شمار می‌رود به سایرین هم کمک می‌کند تا بتوانند از این محل (در صورت ناشناخته بودن) بازدید کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار