عکاسی ماکرو یا تصویر برداری ماکرو نوعی عکاسی از نمای نزدیک، بطور معمول از سوژه‌های کوچک است. بطور کلاسیک سوژه موجود در یک تصویرماکرو بزرگ‌تر از اندازه آن در طبیعت بر روی عکس ثبت می شود.
کد خبر: ۳۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵ 16 February 2017
به گزارش تابناک رضوی،یکی از مزایای دوربین های دیجیتال همچنین دوربین های موبایل این است که بیشتر آنها قادر به عکاسی ماکرو با کیفیت خوب می باشند. در بعضی از انواع این دوربین ها تا حد بسیار زیادی می توانند به سوژه نزدیک شوند، ولی در بعضی دوربین های دیگر از زوم برای پر کردن کادر و بزرگ کردن سوژه استفاده می شود. بطور کلی در عکاسی ماکرو، سرعت شاتر بسیار پایین است و استفاده از یک پایه محکم برای عکاسی ایده بسیار خوبی است. بعلاوه عکس گرفتن با استفاده از تایمر دوربین از لرزیدن دوربین و خراب شدن عکس جلوگیری می شود که این ویزگی در اکثر موبایلها وجود ندارد .
 در عکاسی ماکرو جزئیاتی از شیئ دیده می شود که با چشم معمولی نمی توان دید ، 
 بطور کلی نمای درشت و نزدیک اشیاء می‌تواند کاربردهای بسیار متنوعی داشته باشد.همانطور که قبلا ذکر شد تصویر نمای نزدیک یک شیء معادل نگاه کردن به آن شیء با ذره بین است. جزئیاتی که بطور معمول قابل دیدن نیستند ناگهان بیرون می زنند و زیبایی‌ها یا زشتیهای نهفته جسم به چشم می‌آیند. برای مثال گلها برای این عکاسی سوژه بسیار جالبی می‌باشند.
دو موضوع مهم در عکاسی ماکرو :
1 : عمق میدان 
2:   نورپردازی جسم بگونه‌ای که روی آن سایه نیفتد
قبل از توضیح  عمق میدان دو اصلاح مربوط به این موضوع رو براتون خلاصه توضیح میدم

 عمق میدان و دهانه دیافراگم :عمق میدان چیست؟ زمانی که لنز دوربین را تنظیم کرده و بر روی سوژه ای فوکوس می کنیم، فوکوس کامل، تنها در یک فاصله معین اتفاق می افتد و هر چیزی که در مقابل یا پشت این نقطه باشد، کم و بیش محو می شود. 
در دوربین های موبایل ( به جز دوربین های نوکیا ) به دلیل وجود فوکوس اتوماتیک، متناسب با قدرت دوربین و فاصله دوربین از سوژه  عمق میدان تغییر پذیر است ، و این موضوع میزان نزدیک شدن شما به سوژه را تعیین میکند. 
دهانه دیافراگم :دهانه دیافراگم میزان نوری که از طریق لنز وارد دوربین می شود را تنظیم می کند. هرچه دیافراگم بازتر باشد، میران نور ورودی بیشتر خواهد بود؛ نور بیشتر، عمق میدان کمتری ایجاد می کند. به عبارت دیگر، هرچه دهانه دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان کمتری خواهیم داشت و برعکس، دهانه کوچک دیافراگم، عمق میدان بیشتری فراهم می کند. 
در ایجاد عمق میدان دیافراگم نقش مهمی را ایفا می کند به گونه ای که دیافراگم کوچک عمق میدان بزرگتری  نسبت به دیافراگم بزرگ ایجاد میکند ، اما متاسفانه در دوربین های موبایل به دلیل در دست نبودن تنظیمات دیافراگم ، اگر سوژه به خوبی روشن نشده باشد دوربین به صورت اتوماتیک دیافراگم باز را انتخاب نموده و عمق میدان کاهش میابد . و در این صورت که عمق میدان کوچک است برای رفع حداقلی این موضوع بهتر است سوژه و دوربین موازی هم قرار بگیرند .
نورپردازی :موضوع دوم درعکاسی ماکرو برای عکاس ایجاد نورپردازی مناسب برای سوژه است. این کار بخصوص هنگامی که دوربین به سوژه بسیار نزدیک باشد خیلی مشکل است. معمولا از فلاش نمی توان بطور موثری استفاده کرد، چون یا باعث تغییر رنگ عکس می‌شود و یا به احتمال زیاد باعث زیاد شدن بیش از حد نور بخاطر نزدیکی زیاد به سوژه می‌شود. در چنین حالاتی بهترین کار این است که فلاش را خاموش کرده و زحمت تهیه منبع نور مناسبی را بخود بدهید!
در محیط خارج نور خورشید بهترین منبع نور در عکاسی ماکرو است ، اما در منزل این منبع نور را باید از لامپ های داخل منزل تامین کرد، البته باید به این موضوع هم توجه شود که در لامپهای داخل منزل معمولا زردی نور حذف می شود و شما باید در این موقع از یک تراز سفیدی مناسب استفاده کنید که در درس های گذشته به آن پرداخته ایم .
راه های گرفتن عکس ماکرو :
1 : در ابتدا بهترین سوژه را انتخاب کنید ، سوژه باید به گونه ای باشد که در نمای نزدیک و بزرگتر جذابیت بیشتری نسبت به حالت عادی خود داشته باشد . مانند قطرات آب یا یک حشره .
2 : در عکاسی ماکرو به دلیل نزدیکی بیش از حد مشکل ایجاد سایه وجود دارد ، و شما باید از یک منبع نور مناسب برای پر کردن این سایه استفاده کنید .
3 : از فلش دوربین به هیچ عنوان استفاده نکنید . نور فلش باعث پرنور بودن سوژه می شود و عکس جذابیت خود را از دست میدهد .
4 :  از تکان خوردن و لرزیدن موبایل به هر شیوه ای که می توانید جلوگیری کنید .
اگر تمام این مراحل را خیلی خوب رعایت کنید می توانید یک عکس ماکرو با کیفیت و زیبا خلق کنید و از آن لذت ببرید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار