رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: تحقیقات در کشورهای غربی نشان داده که بحث معنویت در زمینه ارتقای سلامت جامعه و افزایش عمر مردم تاثیر زیادی داشته است.
کد خبر: ۳۵۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 04 January 2017

به گزارش تابناک : علیرضا مرندی در مراسم افتتاحیه همایش سلامت معنوی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به موضوع سلامت معنوی اظهار کرد: این مساله یک موضوع جدید است و نباید دچار گرفتار انحرافاتی در این خصوص بشویم.

وی افزود: خداوند آن قدر برای انسان ارزش قائل شده است که اگر خدشه ای به سلامت او وارد شود، دیه و قصاص دارد و همه آحاد مردم درباره سلامت جامعه نقش دارند، اما پزشکان به این دلیل که درس خواندند، وظیفه دارند که برای ارتقای سلامت مردم تلاش کنند، آن‌ها اگر در این باره کوتاهی کنند، سرافکنده می‌شوند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: اگرچه که پزشکان با جان انسان سر و کار دارند، اما برای ارتقای سلامت به همه نیاز داریم. بحث سلامت ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی دارد و بحث سلامت معنوی یک بحث جدید و پیشنهاد غربی‌ها بوده است.

مرندی با اشاره به جایگاه سلامت معنوی در جهان اظهار کرد: این بعد از سلامت در سازمان بهداشت جهانی هم به رسمیت شناخته شده است، نماینده کشور نروژ در این سازمان پیشنهاد کرد که بحث سلامت معنوی به ابعاد مختلف سلامت اضافه شود.

وی ادامه داد: معنویت در زمینه سلامت تاثیر زیادی دارد، بحث سلامت معنوی یک موضوع مهم است که تاکنون مغفول مانده بود. کشورهای غربی تحقیقاتی زیادی را در این زمینه داشتند و هزاران مقاله در زمینه سلامت معنوی در این کشورها نوشته شده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: با وجود اینکه مردم در کشورهای غربی اعتقادات مذهبی زیادی ندارند اما تحقیقات در این کشورها نشان داده که بحث معنویت در زمینه ارتقای سلامت جامعه و افزایش عمر مردم تاثیر زیادی داشته است.

مرندی با اشاره به اضطراب مردم در جهان غرب اظهار کرد: مردم در این کشورها به آخرت اعتقاد چندانی ندارند، همین مسئله موجب اضطراب آن‌ها می‌شود و به همین دلیل مردم به دنبال آرامش پیدا کردن برای پذیرش مرگ هستند.

وی ادامه داد: تحقیقی در آمریکا در خصوص تاثیر معنویت در زمینه سلامت انجام شد، براساس این تحقیق عده ای برای 200 بیمار دعا کردند، ولی برای 200 بیمار دیگر کسی دعا نکردند، در نهایت آن گروهی که برای آن‌ها دعا شد، وضعیت سلامت بهتری نسبت به گروه دوم داشتند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: در این فرهنگستان بحث سلامت معنوی مطرح شده است، باید در این زمینه از اساتید حوزه تلمذ کنیم، البته روحانیت به دلیل وظایف زیاد کمتر به صورت عمیق به بحث سلامت معنوی پرداخته است، باید مردم را هدایت کنیم که بیش از پیش از روحانیت کمک بگیرند.

مرندی با اشاره به همایش سلامت معنوی اظهار کرد: پیش از برگزاری این همایش خدمت مراجع عظام تقلید و علمای برجسته قم رفتیم و از آن‌ها در این زمینه رهنمود گرفتیم، چند سال پیش هم در این خصوص خدمت رهبر معظم انقلاب رفتیم و ایشان ارشاداتی در این زمینه داشتند.

وی ادامه داد: وظیفه جامعه پزشکی است که به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشاند. باید از علوم غربی‌ها استفاده کنیم، اما نباید داخل مسیر آن‌ها برویم، جسم انسان هم مهم است و روح انسان از طریق جسم عمل می‌کند، باید مراقب جسم خودمان هم باشیم و پرداخت به این مساله مهم است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: باید هم به جسم و روان انسان و هم به معنویت بپردازیم، الان در غرب به بحث معنویت درمانی پرداخته می‌شود، ولی باید مراقب باشیم که در این زمینه در دام عرفان‌های کاذب نیافتیم.

مرندی با اشاره به توجه غربی‌ها به بحث معنویت اظهار کرد: آن‌ها هم به دنبال معنویت هستند، البته ما به دنبال معنویتی هستیم که خودمان را برای آخرت و زندگی ابدیت آماده کنیم. عمر دنیا نسبت به آخرت بسیار محدود است.

وی ادامه داد: غربی‌ها معتقد هستند که انسان باید آرامش داشته باشند و از طریق کارهایی همچون ورزش یوگا به دنبال رسیدن به این هدف هستند، ولی توجه غربی‌ها به معنویت در تضاد با اعتقادات ماست، باید در این زمینه راه درست را پیدا کنیم و به آن بپردازیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند ترویج نماز یکی از راه‌های مهم برای تحقق سلامت روانی است و این بعد از سلامت با نماز مرتبط است، ایشان در جای دیگر گفتند که سلامت روانی را باید با نماز، دعا و یاد شهدا تامین کنیم.



منبع : فارس
برچسب ها: تابناک ، استانها ، معنویت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار