سرمایه گذار کلان مجموعه آبدرمانی سقزچی نیر با اشاره به بروکراسی ساختگی پیش پای سرمایه گذاران، مطالب تأمل برانگیزی از بروکراسی اداری برای سرمایه گذاران در استان اردبیل پرده برداشت.
کد خبر: ۳۳۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰ 19 November 2016


به گزارش تابناک  اردبیل، برخی از مدیران با اقدام ضد توسعه استانی ضربه ای در خفا به استان می زنند که گویی پیشرفت استان یک طرف و راضی کردن مدیر در یک طرف قرار دارد.

هر چند استاندار اردبیل بارها به حمایت، تشویق، کمک و تسریع در تسهیل مجوز سرمایه گذار بخش خصوصی تاکید داشته اما برخی از مدیران و معاونت ها در اقدامی عجیب خللی به توسعه استان وارد می کنند که با برخوردی از سوی استاندار و دیگر نهادهای نظارتی مواجه نمی شود درحالی که تاکید و شعار استاندار، توسعه محوری از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی بوده و بر صدور پروانه و مجوز سرمایه گذار قانونی و اصولی تاکید کرده اند.

اما برخی اقدامات خلاف این شعار را در عمل مدیران نشان می دهد و متاسفانه اردبیل کماکان باید جور فقر و عقب ماندگی ناشی از زیاده خواهی برخی از مدیران را تحمل کند.

این در حالی است که کارگروه اقتصادی استان مدعی است مجوز و پروانه لازم برای سرمایه گذار طی یک هفته تا 10 روز صادر می شود! در ادامه خواهیم دید که یک پروژه بزرگ و اشتغالزا از سال 86 تاکنون به سرانجام نرسیده است!.

محمد پورتقی سرمایه گذار کلان است که با دست های خود و بدون اجبار ثروت خود را به استان اردبیل و شهرستان نیر آورده است.

وی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل پروژه شرکت آذران نیر و به عبارتی مدیرعامل دهکده توریستی سقزچی است.

وی می گوید: از بدو ورودم به استان اردبیل با مانع و بروکراسی هایی سر و کار دارم که روزی چندین بار خودم را بخاطر آمدن به اردبیل لعنت کرده ام!،

وی ادامه می دهد:این شرکت، تنها شاخه ای از «شرکت طوبی مهر» بوده که در کشورهای؛ عراق، عمان و روسیه و سایر کشورها فعالیت اقتصادی دارد

.سال 86 بنا به دعوت برخی از دوستان و مسئولان برای سرمایه گذاری وارد استان اردبیل شدم، از بین چندین طرح پیشنهادی «آبدرمانی سقزچی» را با وجود سرمایه گذاری سنگین و کلان پذیرفتم. دولت در سال 86 مناطق نمونه گردشگری کشور من جمله 300 هکتار از مساحت نیر را به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب کرد که این منطقه ملی و بین المللی محسوب می شود  و در اقدام اول 171 هکتار زمین را برای سرمایه گذاری شناسایی کردیم.

 

 

بنا به پیشنهادات دستگاه ها، 12 هکتار از زمین را به نام امور اراضی و 48 هکتار را به نام بنیاد مسکن منتقل کردیم تا در مراحل بعدی بنام شرکت برگردانده شود، اما با این کار خو را به مشکل انداختیم.قرار داد ما با آب منطقه ای 30 ساله بوده ولی به دلیل کارشکنی های برخی ادارات، هزینه های سرمایه گذاری از مقدار پایینتر آن برای ما گران تمام شده و فعلاً به 880 میلیارد تومان رسیده است.

 

 

سال 87 مجوز عملیات اجرایی را دریافت کردیم. میراث فرهنگی اردبیل طی نامه ای به امور اراضی، واگذاری 60 هکتار زمین به این طرح را درخواست کرده که مطالعات اولیه این طرح به خود مدیر میراث فرهنگی و تیم آن سپرده شد و مبلغ 700 میلیون تومان هزینه در برداشته است. با گذشت دو سال، طی جلسه ای با مدیران و استانداری، اخطاری داده شد تا کارها سریعتر پیش رود و در سال 88 طرح جامع و فنی از سوی تیم نامبرده تدوین شد.

 

 

وی با ابراز تاسف و رد ادعای میراث فرهنگی استان اردبیل مبنی بر عدم ارائه طرح جامع تفصیلی از سوی شرکت آذران نیر به  اظهار داشت: به دلیل ضعف موجود در طرح تدوین شده اولیه که آن هم از سوی تیمی از میراث فرهنگی گردآوری شده بود به مرحله اصلاح رفت که باز هم در اختیار تیم معرفی میراث فرهنگی بود و همین طرح جامع بعد از اصلاح به میراث فرهنگی تحویل داده شده است.

سال 88 موافقت اصولی از سوی میراث فرهنگی استان اردبیل صادر شد و در همین سال محیط زیست استان نامه بلامانع بودن اجرای طرح را به تهران ابلاغ کرد.سال 90 اشکالات جزئی و مانده برطرف و به میراث فرهنگی تحویل داده شد متاسفانه طرح توجیهی و تفصیلی پروژه را پنهان کرده اند و دلیل آن سیاسی کاری مدیر و برخی معاونین وی و نیز به مدیر میراث فرهنگی قبلی برمی گردد.

 

سال 89 استاندار وقت (منصور حقیقت پور) این پروژه را کلنگ زنی کرد اما در اقدامی عجیب در استانه انتخابات مجلس بعدی عده ای اصرار بر کلنگ زنی و افتتاح مجدد! به دست فردی را کردند که ما مخالفت کردیم و همین شد که تهدیدات کار خود را کرد و فردای آن روز از سوی شهرداری "نیر" حکم توقیف عملیات صادر شد!.نزدیک به دو سال طول کشید تا این حکم توقیف به راه اول خود بازگردد و بعد از دو سال ادعا شد که اشتباه شده و با ببخشید تمام شد!.

 

محمد پورتقی با دل پری دارد می گوید: 6 میلیارد تومان تاکنون سرمایه گذاری کرده ام و 9 سال از شروع طرح گذشته است.

وی با بیان اینکه استاندار اردبیل تلاش می کند مشکلش حل شود، در تماس تلفنی با برخی از مدیران اثبات شد که برخی ادعاها دروغ بوده است. سال 93 حکم محکومیت 4 دستگاه به دلیل ادعای دروغ صادر و پیشرفت فیزیکی پروژه تایید شده است. باز در سایه عدم حمایت و بهانه تراشی ها کار و پرونده به «کمیته قضائی حمایت از سرمایه گذاری استان» کشیده شده است که از 8 مورد ابلاغی این کارگروه قضائی، هیچ موردی عملی نشده است!.

 

 

وی با بیان اینکه 500 متر مکعب این پروژه خاک برداری شده و احداث ساختمان اداری، انبار و استخر های آبدرمانی صفر تا صد تکمیل و آماده آب گیری شده است، گفت: برای لوله کشی و اجازه انتقال آب درمانی فاصله ای حدود ،62 متر عذاب قبر را وارد کرده اند و این در حالیست که امور آب قبلا موافقت و بلامانع را صادر کرده، اما میراث فرهنگی ممانعت می کند.

وی با گله از فرمانداری و بخشداری شهرستان نیر گفت: این دو مسئول مدت دو سال جهت مجوز انتقال آب در پروژه وقفه و تعلل ایجاد کردند.

 

 

پورتقی با بیان اینکه راضی هستیم کار یک روزه و قابل انجام را 6 ماه تحمل کنیم اما تنها درخواست ما عدم سنگ اندازی و مانع تراشی های واهی، باج خواهی و سهم خواهی است.

وی گفت:طی بازدیدی که روس ها و چینی ها برای سرمایه گذاری 450 میلیون دلاری در این منطقه اعلام امادگی کردند؛ مجاب شدند تا بعد از افتتاح فاز اول برای تکمیل فاز های بعدی پروژه، سرمایه گذاری کنند اما با کمال تاسف و مسئولان میراث فرهنگی طی سخنانی در استانداری مطالبی بیان کرده که با انتشار آن در رسانه ها سرمایه گذاران چینی عین مطلب را به ما فکس کرده و حیثیت ما را خدشه دار و نیز شرکت ما را به دروغگویی متهم کردند، آیا حمایت مدیران و مسئولان این است که منتشر کنند که؛ طرحی از سوی این پروژه به میراث فرهنگی هنوز ارائه نشده است! طرف چینی وعده داده بود که بجای 6 سال در عرض 1 سال پروژه را تمام کرده و تحویل دهد.

 

 

 

 

سرمایه گذار شرکت آذران نیر با انتقاد از عملکرد ضعیف و بی توجهی نهادهای نظارتی نسبت به این گونه اعمال و اقدامات با وجود اطلاع گفت: استان اردبیل فقط و فقط به دلیل عدم برخورد با فساد اداری و اقتصادی عقب مانده است در حالی که در دیگر استانها کوه و دره را به بنگاه تولیدی و صنعتی تبدیل کرده اند.

سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری نیر با ابراز پشیمانی از حضور خود برای سرمایه گذاری در اردبیل تصریح کرد: مقامات استان مازندران و برخی استانها شخصاً تماس گرفته و آماده همکاری و صدور مجوز های لازم برای هر نوع سرمایه گذاری را اعلام کردند اما به تعصب زادگاهم اردبیل به استان اردبیل آمدم که اکنون حاضرم اگر 6 میلیارد هزینه و خسارتم را پرداخت کنند این استان را ترک و به استان دیگری برای سرمایه گذاری ترک کنم.

 

وی اضافه کرد: دستور صدور مجوز نهایی برای سال 95 از سوی استانداری صادر شده اما در حال اتمام این سال هستیم و هنوز هم فاز اول پروژه در نیمه کار مانده است.

 

پورتقی با بیان اینکه فاز اول طرح گردشگری نیر بصورت مستقیم 2هزار شغل ایجاد خواهد کرد ادامه داد: حاضرم به مقامات استانی و هر شخصی تضمین دهم که در صورت همراهی و همکاری مدیران و مسئولان در عرض 2 سال 60 هزار بیکار اردبیل را وارد کار و شغل ثابت کنم و در غیر اینصورت هر گونه خسارت و تبعات آن را متضمن می شوم.

پور تقی در ادامه با افشای مسائل پشت پرده و مخالفت های تکمیل طرح گردشگری سقزچی در نیر گفت: با وجود صدور موافقت و مجوز های اولیه و دستور استانداری تهمت ها و افتراهایی متوجه من کرده اند که با آبرو و حیثیت من بازی می کند که از عنوان آن خوداری می کنم.

وی با بیان اینکه خود را متعهد به اجرای ضوابط گردشگری دانسته، گفت: کارنامه من روشن بوده اما در حال حاضر بنظرم علاوه بر مانع تراشی های مبهم با تسویه حساب سیاسی مواجه شده ام و این در حالی است که بیش از هزار سهامدار به من چشم دوخته و در صورت تکمیل پروژه، بالای دو هزار بیکار مستقیماً وارد شغل خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه در عمل باید از سرمایه گذار حمایت کرد گفت: سرمایه گذار در هر دین و کیشی به استان می آید تا تولید ثروت و اشتغال ایجاد کند اما متاسفانه آخرین حربه برای یک سرمایه گذاری که ایرانی و مسلمان برچسب افترا و تهمت است.

وی با اشاره به برخی از زوایای پشت پرده مخالفت ها گفت: برخی از مدیران کارشکن، به من گفتند که؛ چرا با جرأت و اراده حرف می زنید؟ و باید با التماس درخواست کرده و نرمش نشان دهید! تا کارتان پیش برود! زیرا در زیر مجموعه من هزاران نفر دستور می گیرد!  و این استدلال برخی از مدیران استانی است.

سرمایه گذار بخش خصوصی آبدرمانی سقزچی نیر گفت: آماده ام در شبکه استانی صدا و سیما با هر مدیر و مسئولی که حاضر است در برابر دیدگان مردم با اسناد مناظره و گفتگو کنم تا مردم بدانند که علت عقب ماندن استان چه بوده است.

پورتقی با بیان اینکه به فرض مثال و مهال اگر بی دین هم باشم قصد سرمایه گذاری کسب منفعت و نیز ایجاد اشتغال را دارم.

وی که مقیم تهران و متولد اردبیل بوده گفت: با گذشت 9 سال از شروع ماجرا اکنون خانواده ام هم ناخواسته با این موضوع درگیر شده و استرس کاری تا کانون خانواده ام سرایت کرده و از فرسایشی شدن پروژه به شدت در رنج هستند.

سرمایه گذار بخش خصوصی مجموعه آبدرمانی سقزچی منطقه گردشگری نیر در دامه تصریح کرد: هر از گاهی چندین اراذل و اوباش و مزاحم در پروژه سقزچی پیدا می شود و ادعای سهم خواهی می کنند!.

پورتقی با بیان اینکه در فاز بعدی این طرح 750 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد عنوان کرد: در جلسه اخیر استانداری بدون علت مرا به بیرون هدایت کردند و اجازه توضیح داده نشد در حالی که خود را برای توضیح صفر تا صد مراحل طی شده آماده کرده بودیم.

وی با اشاره به اینکه لوله کشی مسافت 62متری برای آب گیری استخرهای پروژه متوقف و طلسم شده است  برخی افراد را به سهم خواهی متهم کرد، افزود: بدون اینکه درک کنم؛ عده ای بر لغو طرح مصرند!.

 

محمد پورتقی رئیس هیئت مدیره و مدیر شرکت آذران نور و مدیر طرح (مجموعه آب درمانی سقزچی در منطقه نمونه گردشگری نیر) در پایان تصریح کرد: متاسفانه فقر و بیکاری در بین جوانان استان و اردبیل بیداد می کند و این در حالی است که بیشتر سرمایه گذاران که از آنها شناخت دارم یا حاضر به سرمایه گذاری نشده و یا بدون نتیجه ترک کرده اند.

گفتنی است شرکت سرمایه گذاری آذران نور وابسته به هلدینگ(طوبی مهر) تمام اسناد مکتوب و تصویری و غیره را به دفتر پایگاه خبری و تحلیلی آذرسلام ارسال کرده است که در صورت لازم بای اقناء افکار منتشر خواهد شد.

آذر سلام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
بنازم به ناز شست مدیریت اقتصادی استان ...
واقعا اف بر مسئولینی در استان که همه جووناش معتاد سر خورده و مهاجرت می کنن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار