رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در همین سال مبلغ وصول شده از دستگاه های اجرایی خسارت رسان به منابع طبیعی بر اساس ماده 12بیش از 36 میلیارد و 615 میلیون ریال بوده است.
کد خبر: ۲۵۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 07 July 2016
رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: در همین سال مبلغ وصول شده از دستگاه های اجرایی خسارت رسان به منابع طبیعی بر اساس ماده 12بیش از 36 میلیارد و 615 میلیون ریال بوده است.

به گزارش تابناک ایلام؛صمد رئیسی گفت: مردم این استان با طبیعت و درختان و پوشش گیاهی مانوسی و مالوف بوده و طبیعت استان را به عنوان بخشی از از زندگی و حیات فردی و اجتماعی خود می دانند.

وی با ذکر اینکه مردم پای ثابت حمایت و حراست از عرصه های طبیعی بوده اند اظهار داشت: ساماندهی و استفاده از رویکرد عاطفی مردم به طبیعت موثرترین طریق برای حفاظت و حراست ازعرصه های طبیعی است.

وی گفت: فرهنگ سازی حفاظت و حراست ازعرصه های طبیعی توسط مردم و بهره برداران موثرتر و دارای بازخورد بیشتری نسبت به برخورد قهری و بخشنامه ای بوده است.

به گفته وی تعیین و افزایش سقف مجازات های کیفری و حقوقی برای متجاوزان به طبیعت و تاثیرگذاری مثبت این آیین نامه ها غیر قابل انکار است و البته باید مقدار و نوع این مجازات ها برای جلوگیری هرچه بیشتر از دست درازی به عرصه های طبیعی افزایش تصاعدی یابد.

وی یادآور شد: مجازات و کیفر برای هر فرد آگاه و هوشمندی بازدارندگی و بازخورد دارد و تنها عده کمی از روی کینه یا جهالت ذاتی وضعف وفقر درک آنها از اهمیت منابع طبیعی با وجود مجازات های کیفیری و حقوقی به حریم طبیعت و عرصه های طبیعی دست یازی می کنندکه به طور قطع برخورد قانونی درباره اینگونه افراد اجرا می شود.

رئیسی تاکید کرد: بر اساس مفاد قانون و طبق شرع مقدس تخریب، تجاوز و تصرف منابع طبیعی امری غیر قانونی و غیر شرعی است که با متخلف برابر قانون برخورد قاطع می شود که در این راه دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استان همکاری قابل تقدیر و مناسبی با اداره کل منابع طبیعی برای برخورد با متخلفان دارند.

وی در ادامه به تشریح مواد 42 تا 49 و 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع‌ اشاره و اظهار کرد:هر گونه خسارت، تخریب، دخل و تصرف به انفال و منابع طبیعی به موجب قانون پیگرد کیفری از جمله حبس، جزای نقدی، اعاده وضع به حال سابق، رد مال، ابطال گواهینامه رانندگان حامل محصولات جنگلی، محکومیت حقوقی نظیر پرداخت خسارت در پی دارد.

وی تصریح کرد: تهیه چوب، هیزم، ذغال، بریدن، ریشه‌کن کردن درختان و نهال‌ها، بریدن، ریشه‌کن کردن بوته‌ها، خارها و درختچه‌های بیابانی، کویری و کوهستانی در مناطق کویری و بیابانی، حمل و قاچاق این فراورده های جنگلی، چرای احشام، ایجاد آتش در مزارع و باغ ها که منجر به آتش سوزی جنگل یا مرتع شود، روشن کردن آتش در تنه درخت جنگلی یا ایجاد آتش سوزی عمدی ازجمله مصادیق جرم هستند.

رئیسی گفت: مطابق ماده 47 قانون حفاظت و بهره داری از جنگل ها و مراتع کشور هرکس در جنگل عمدی آتش سوزی ایجاد کند از حبس سه تا 10 سال زندان محکوم می شود و در تبصره ذیل این ماده قانونی در موقع آتش سوزی در جنگل ها همه ماوران دولتی کشوری ولشکری و شهرداری ها در مقابل تقاضای ماموران منابع طبیعی موظف هستند با همه امکانات و تجهیزیات دولتی و شهرداری در امر مهار آتش کمک کنند.

وی یادآور شد: بر اساس ماده 45 آتش زدن نباتات در مزارع و باغ های داخل و مجاور جنگل و پس چرای مزارع بدون نظارت ماموران منابع طبیعی ممنوع است اگر در صورت بی مبالاتی آتش در عرصه ها ایجاد شود مسئولیت کیفیری و مدنی در پی دارد.

رئیسی با یادآوری این نکته که نباید میزان خسارت، جریمه و مجازات آسیب رسانی به طبیعت کمتر از نفع متصرف باشد، افزود: هیات وزیران در سال 82 سقف میزان جرایم و محکومیت متخلفان منابع طبیعی را به حدود 10 برابر افزایش داد که البته درهر استان بنا به دستورالعمل سازمان طبق میزان خسارت وارده با متخلف برخورد می شود.

وی گفت: یکی از مجازات های دارای بازدارندگی قانون گذار این است که فرد متخلف از سوی مراجع قضایی در مدت محکومیت خود درعرصه های طبیعی بدون دریافت دستمزد کار کند که این اقدام در ترغیب فرد خاطی برای حفظ طبیعت و انس بیشتر وی با عرصه ها می تواند موثر باشد.

رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام اظهار کرد: در سال های اخیرهر گونه آسیب رسانی به طبیعت استان به شدت کاهش یافته است که این امر نشان از افزایش سطح فرهنگ طبیعت دوستی مردم دارد که البته نباید نقش موثر و مفید انجمن های مردم نهاد فعال طبیعت و مسئولان اداره کل و استان نادیده گرفته شود.

وی گفت: در سال گذشته در موضوع تخلفات مندرج در قانون حفاظت و بهره برداری 962 پرونده تشکیل شد که در قالب 133 فقره پرونده بیش از 62 میلیون مترمربع از اراضی که در طول سال های متعدد مورد تصرف غیر قانونی قرار گرفته بود خلع ید شد و همچنین به موجب حکم دادگاه مبلغ 927 میلیون و 669هزار ریال خسارات وصولی به خزانه دولت واریز شد.

وی افزود: در همین سال مبلغ وصول شده از دستگاه های اجرایی خسارت رسان به منابع طبیعی بر اساس ماده 12بیش از 36 میلیارد و 615 میلیون ریال بوده است و نیز در سال گذشته بر اساس مفاد مواد 42 تا 49 و 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل ها و مراتع‌ در مجموع 757 پرونده تخلف تشکیل شد.

یک میلیون و 800 هزار هکتاراز گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را عرصه های طبیعی تشکیل داده است./ف
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار