مدیر جهاد کشاورزی گرمی مغان از در حال اجرا بودن 22 پروژه عمرانی در بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۲۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴ 14 April 2015
به گزارش ایرنا علیرضا دباغ عبداللهی افزود: در این مستند نگاری مباحثی چون تعریف رنگرزی یا صباغی ، تاریخچه آن در جهان و پیشینه این رشته در ایران ، شیوه رنگرزی در اردبیل ، مواد شناسی ، چگونگی فراهم کردن مواد اولیه ، فرآوری و آماده سازی مواد اولیه رنگدانه رنگرزی ، معیار سنجش مواد اولیه ، کارگاه ها ، ابزار شناسی ، ابزار و مواد مورد نیاز در رنگرزی سنتی ، مراحل رنگرزی ، روش درست کردن انواع رنگ و منابع انسانی تولید ارائه شده است.

وی اظهار کرد: پرونده ثبتی رنگرزی سنتی استان در فهرست میراث معنوی در دست تهیه است.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، او افزود: در این مستند نگاری طرز تهیه رنگ ها از پوست انار ، گردو ، پیاز ، بویاخ و سوت تیان به روش سنتی و مراحل شیوه رنگرزی سنتی در اردبیل ، روستای آقچه کند از دهستان کلخوران ، بیله سوار ، گرمی و مشگین شهر به تفصیل شرح داده شده است.

رشته رنگرزی با توجه به این که رابطه مستقیم با صنعت فرش دارد در اردبیل از جایگاه با اهمیتی برخوردار است.

رنگرزی یا صباغی در گذشته از انواع رنگ های ثابت به دست آمده از شیره گیاهان تهیه و پس از رنگ زدن پشم در قالی بافی استفاده می شد که در اصطلاح به آنها قالی های با رنگ های ثابت گفته می شود که رنگ قالی با کهنه تر شدن آن جلا و زیبایی خاص خود را پیدا می کند.

مراحل رنگرزی شامل خیساندن کلاف ، دندانه کردن پشم و رنگرزی است و ظرف (پاتیل) ، ترازو ، دماسنج ، همزن ، ظروف شیشه ای ، نمک های فلزی ، مواد قلیایی ، اسیدها و آب از جمله ابزارها و مواد مورد نیاز در رنگرزی سنتی هستند.

هر قدر ثبات رنگ مواد اولیه فرش یعنی خامه بیشتر باشد جایگاه فرش نیز اهمیت بیشتری می یابد طوری که رنگرزی گیاهی در صنعت فرش اردبیل سبب شده تا فرش اردبیل در سایه رنگرزی گیاهی اعتبار جهانی پیدا کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار