معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از مستند نگاری کلاهدوزی سنتی اردبیل به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی در حال منسوخ خبر داد.
کد خبر: ۲۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳ 13 April 2015
علیرضا دباغ عبداللهی گفت: پژوهش و مستندنگاری کلاهدوزی سنتی استان زمستان سال گذشته انجام شد.

وی افزود: در این مستند نگاری مباحثی چون دیرینه شناسی کلاهدوزی ، مواد شناسی ، کارگاه کلاهدوزی ، ابزار شناسی ، مراحل اجرایی کلاهدوزی ، منابع انسانی در کلاهدوزی ، شناسایی محصولات تولیدی ، مسائل اقتصادی کلاهدوزی و جایگاه و منزلت اجتماعی زمینه فرهنگی کلاه و کلاهدوزی ارائه شده است.

وی با بیان این که فقط دو پیشکسوت کلاهدوز در اردبیل فعالیت می کنند اظهارامیدواری کرد این پژوهش و تحقیق سرآغاز احیای این حرفه سنتی باشد.

وی افزود: پرونده ثبتی کلاهدوزی به عنوان یکی از رشته های صنایع دستی استان در فهرست آثار میراث معنوی در دست تهیه است.

وی از مهم ترین مواد بکاررفته در کلاهدوزی را پوست گوسفند (قره قل) دانست و گفت:

بیشتر کارگاه های کلاهدوزی در گذشته به صورت حجره در راسته ویژه کلاهدوزان بازار اردبیل واقع شده بود.

عبداللهی با اشاره به این که تهیه کلاه پوستی به طور تقریبی پنج روز به طول می انجامد، افزود: از جمله مراحل تهیه کلاه پوستی می توان به آماده شدن پوست در دو روز ، خشک شدن لایی سریش خورده در داخل قالب ثابت و به وجود آمدن حالت اولیه کلاه در یک روز ، دوخت پوست ، آستری ، لایی و سفیه و قرار دادن کلاه آماده در داخل قالب به مدت دو روز اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، تاریخ استفاده از کلاه به زمان مردم غارنشین برمی گردد که با رشد تمدن بشری مطابق با شرایط اجتماعی و جغرافیایی کامل شده است.

بیش از 120 هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی در استان اردبیل مشغول فعالیت هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار