ملت ایران بار دیگر یک امتحان و آزمون سخت پشت سر گذاشت و مردم مومن و هوشیار دارالعباده یزد نیز در این آزمون دوباره با بیداری کامل و مشارکت بالا برگ زرین زیبایی در تاریخ کشور از وفاداری به اسلام و انقلاب به یادگار گذاشتند.
کد خبر: ۱۸۹۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 29 February 2016
به گزارش تابناک یزد،دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه هفتم اسفند ماه 1394 از ساعت هشت صبح با حضور چشمگیر مردم شروع و تا آخر شب به پایان رسید.
در دهمین دوره انتخابات مجلس بیش از 12 هزار نفر ثبت نام کرده بودند که در سه مرحله بررسی صلاحیت ها توسط هیات های اجرای، هیات های نظارت و شورای نگهبان 6 هزار و 230 تائید صلاحیت شدند.
تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان ثبت نام کننده در انتخابات مجلس نهم بیشتر است لذا در مجموع تعداد تائید صلاحیت شدگان داوطلبان انتخابات مجلس دهم در مقایسه با دوره های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر داشته است.
جمعیت واجد شرایط در کشور برای رای دادن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری 54 میلیون و 915 هزار و 24 نفر است .
استان یزد نیز در این دوره 665 هزار و 504 نفر واجد رای دادن داشت که از این تعداد 52 هزار و 115 نفر مربوط به حوزه اردکان ، 86 هزار و 417 نفر مربوط به حوزه تفت و میبد ، 121 هزار و 293 نفر مربوط به حوزه های مهریز، ابرکوه ، بافق ، بهاباد و خاتم و 405 هزار و 679 نفر هم مربوط به حوزه یزد و اشکذر است.
در این دوره از انتخابات 54 نفر در استان یزد برای کسب چهار کرسی سبز مجلس شورای اسلامی با هم رقابت کردند.
درصد مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات بیش از 74 درصد اعلام شده که در مجموع حوزه های چهارگانه استان مشارکت مردم اردکان در انتخابات این دوره 80.17 درصد، در حوزه تفت و میبد 84.08 درصد، در حوزه انتخابیه مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه حدود 95 درصد و در حوزه یزد و اشکذر قریب 65 درصد اعلام شده است.
مشارکت در این دوره نسبت به دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی در کل استان هفت درصد افزایش نشان می دهد.
با اتمام شمارش آرا در حوزه انتخابیه یزد و صدوق از میان 23 نامزد حاضر در صحنه رقابت ها مهندس سید ابوالفضل موسوی از مجموع 264 و 481 هزار رای ماخوذه با 124هزار و 448 رأی یعنی 47درصد آراء بر کرسی نمایندگی نشست.
موسوی نامزد شورای مشورتی اصلاح طلبان و اعتدالیون و حامیان دولت بود که در رقابت با محمدصالح جوکار نماینده دوره نهم و نامزد ائتلاف بزرگ اصولگرایان پیروز شد تا بر کرسی سبز مجلس تکیه زند.
از میان 12 نامزد انتخاباتی در حوزه انتخابیه میبد و تفت ، دکتر کمال دهقانی فیروزآبادی دیپلمات وزارت امور خارجه با کسب 27480 رای از مجموع 72 هزار و 666 رای ماخوذه (68هزار و 334 رای صحیح) یعنی 40.21درصد مجموع آراء حوزه انتخابیه توانسته با فاصله زیاد از نفر دوم یعنی حجت الاسلام روانبخش نامزد ائتلاف اصولگرایان برگزیده شود.
در حوزه انتخابیه اردکان در رقابت چهار نامزد انتخاباتی، محمدرضا تابش با کسب 66 درصد آرای این حوزه ( 25 هزار و 571 رأی از مجموع 39هزار و 665 رأی صحیح شمارش شده) برای پنجمین بار راهی مجلس شورای اسلامی شد ؛ وی رئیس فراکسیون اقلیت اصلاح طلبان مجلس در دوره هشتم و نهم بود.
وی در دوره نهم توانسته بود 69درصد آراء مردم این حوزه را کسب کند اما در دوره دهم 3 درصد ریزش آرا داشته است.
در حوزه انتخابیه مهریز نیز که شامل پنج شهرستان است از میان 15 نامزد تایید حاضر در صحنه رقابت انتخاباتی محمدرضا صباغیان در مجموع 27483 رای و محمدرضا بابایی 22141 رای را در این دوره کسب کرده اند که بر این اساس انتخابات به دور دوم کشیده است.
دور دوم انتخابات براساس اعلام وزارت کشور اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی میزان مشارکت 67.8درصد اعلام شده بود که نسبت به دوره دهم 7درصد کمتر بوده است.
در دوره نهم پس از اتمام شمارش آرا که 43 هزار رای نسبت به دوره دهم کمتر بود محمدصالح جوکار از میان 16نامزد توانسته بود با 79هزار و 401رای برنده رقابت شود اما در دوره دهم با وجود افزایش آرا نسبت به دوره نهم در رقابت با سیدابوالفضل موسوی بیوکی از راهیابی به مجلس بازماند ضمن آنکه میزان آراء نماینده منتخب یزد در دوره دهم 45 هزار رای افزایش نشان می دهد.
در دوره دهم آمارها بیانگر افزایش 10درصدی میزان آرای ماخوذه نسبت به دوره نهم در حوزه یزد و اشکذر است.
در حوزه اردکان هم تابش با کسب 66 درصد آرا به عنوان اصلح طلبان و اعتدال وتوسعه حامیان دولت با 30درصد آرای بیشتر نسبت به دکتر حسینی نژاد نامزد ائتلاف بزرگ اصولگرایان به مجلس راه یافت. در این حوزه دو نامزد دیگر تنها 10درصد آرا را کسب کردند البته میزان مشارکت نسبت به دوره نهم 2 درصد کاهش و میزان آراء نماینده منتخب هم نسبت به دوره قبل 3 درصد کاهش یافته است.
در دوره دهم در حوزه تفت و میبد دهقانی فیروزآبادی نسبت به نماینده دوره قبل که مرحوم یحیی زاده بود دو هزار رای بیشتر داشته است؛ ضمن آنکه در دوره نهم میزان مشارکت در این حوزه با 58 هزار و 83 رأی ، 73.5درصد (در میبد 76.5 درصد و در تفت درصد71) بود که مرحوم حجت الاسلام یحیی زاده نماینده بود ولی در میانه دوره از دنیا رفت و تاکنون با کفالت نماینده یزد و اشکذر اداره شده است.
در دوره نهم مرحوم یحیی زاده 25 هزار و 382 رأی کسب کرده بود.
در حوزه مهریز (شامل مهریز، بافق ، ابرکوه ، خاتم و بافق ) که صباغیان و بابایی را در مرحله دوم دارد در چند دوره هشتم و نهم نیز انتخابات به مرحله دوم کشیده شده بود .
در دوره نهم حجت الاسلام دخیل عباس زارع زاده با 24 هزار و 419 رأی یعنی 24درصد آرا و کاظم فرهمند ( نماینده دوره هشتم ) هم با 23 هزار و 419 رأی یعنی 24درصد آرا باید برای احراز کرسی خانه ملت از سوی مردم در مرحله دوم با هم رقابت کردند که در نهایت هم زارع زاده توانست از مجموع 88 هزار و 294 رای مأخوذه حوزه انتخابیه مهریز ، بافق ، بهاباد ، خاتم و ابرکوه در مرحله دوم در اردیبهشت سال 1391، 44 هزار و 271 رای یعنی اکثریت آرا (50 درصد ) را کسب کرد و کاظم فرهمند هم تنها با 923رأی از رسیدن به کرسی سبز مجلس برای دومین بار بازماند.
در این حوزه فرهمند (نامزد دوره نهم و دهم) در دوره هشتم نیز در رقابت با محمد شیخ شاب بافقی به مجلس راه یافته بود.
به نقل از ایرنا، به هر حال امیدواریم با پایان یک دوره دیگر از انتخابات و رقابت شیرین و فشرده نامزدها با هم از امروز که نتایج اعلام شده بار دیگر رفاقت ها مشهود شده و با توجه به نظرات بزرگان استان همچون امام جمعه محترم یزد همه نامزدهایی که از ابتدا در این انتخابات ثبت نام کردند و از رقابت جا مانده یا از رسیدن به مجلس بازماندند عقب ننشسته و با ارائه ایده های خود ، منتخبان مردم را در پیشرفت و توسعه استان یاری رسانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار