استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: اجرای مگاپروژه‌ها در حد شعار در استان اردبیل باقی ‌مانده و هیچ حرکت رو به‌ جلویی را در انجام این طرح‌ها و پروژه‌ها شاهد نیستیم.
کد خبر: ۱۸۳۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳ 18 February 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، علیرضا نگهدار صبح امروز در همایش اقتصاد مقاومتی و رویکردهای استانی در اردبیل اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید تحقق این سیاست ارزشمند با رویکرد تقویت اقتصاد داخلی جنبه عملیاتی به خود نگرفته و به جای رونق اقتصادی با رکود اقتصادی و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی روبه‌رو هستیم.

وی روح حاکم بر سیاست اقتصاد مقاومتی را تقویت و توسعه جبهه اقتصاد داخلی و توجه به توانمندی‌ها در این حوزه اعلام کرد و گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی در 24 بند ابلاغ شده که در راس آن توجه به تولید داخلی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه مورد توجه قرار گرفته تا یک وضعیت متفاوتی را در تولید داخلی و ارتقای معیشت مردم شاهد باشیم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل یادآور شد: در نکته مقابل این سیاست‌ها ما امروز شاهد رکود اقتصادی و تعطیلی بسیاری از واحدها در کشور هستیم که نمونه آن تعطیلی بیش از 15 هزار واحد تولیدی در کشور است به طوری که بیش از 80 درصد این واحدهای تولیدی کشور به حالت تعطیلی کشیده شده است.

نگهدار تشدید وضعیت رکود را در صنعت ساختمان و صنایع وابسته به آن به ویژه صنعت فولاد و سیمان یادآور شد و بیان کرد: در اقتصاد مقاومتی باید نقشه راه ترسیم شده و همه در یک جهت و با هدف توانمندسازی تولید داخلی حرکت کنیم که متاسفانه این اقدام تاکنون انجام نشده است.

وی افزود: اجرای مگاپروژه‌ها در حد شعار در استان اردبیل باقی ‌مانده و هیچ حرکت رو به‌ جلویی را در انجام این طرح‌ها و پروژه‌ها شاهد نیستیم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: هر چند در استان اردبیل ظرفیت اجرای مگاپروژه‌ها وجود دارد و حتی می‌توان گفت در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی لبنی استان اردبیل می‌تواند با کشور دانمارک تنه بزند اما آنچه که ما کم داریم صرف فعل خواستن است که هنوز نتوانسته‌ از حالت شعاری خارج شود.

نگهدار تصریح کرد: عده‌ای از مدیران و مسئولان تنها برای پرکردن متن‌های سخنرانی خود صحبت از مگاپروژه می‌کنند در حالی که در عمل هیچ چیزی در این سال‌ها مشاهده نکردیم و اگر هم حرفی زده شده است در همان حد حرف باقی ‌مانده است.

استاد و متخصص رشته عمران اردبیل ضرورت تفکر روی ارتقای جایگاه مدیریتی شایسته استان را یادآور شد و گفت: زمانی که مدیران ما دنبال لابی‌گری برای انتقال و ارتقای مسئولیت و مدیریت خود هستند چه انتظاری باید از روند توسعه استان اردبیل داشت.

نگهدار با بیان اینکه این جای تعجب است که حتی یک استاندارد بعد از اتمام کار در این استان باقی‌ نمانده است، بیان کرد: تامل در این زمینه را به خود مردم واگذار می‌کنیم که واقعا چرا مدیران ما دوست ندارند در این استان مسئولیتی را عهده‌دار شوند.

مسیر راه‌آهن اردبیل درست است اما مطالعات و پیش‌بینی‌ها درست نبوده است

وی در مورد مباحث مطرح شده در زمینه راه‌آهن اردبیل نیز افزود: اینکه گفته می‌شود مسیر راه‌آهن اردبیل درست انتخاب نشده است قابل قبول نیست چرا که این پروژه با اجرای 50 تونل و بیش از 30 پل تاکنون برای آن بیش از 50 هزار میلیارد تومان هزینه شده و در فازهای مختلف مطالعات انجام شده و فاز اجرایی و انتخاب پیمانکار و انجام قراردادها را شاهد بودیم که در چنین شرایطی صحبت از غیرکارشناسی بودن مسیر راه‌آهن عقلانی و منطقی به نظر نمی‌رسد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: به هیچ‌وجه عقل سلیمی قبول نمی‌کند که ما بخواهیم این پروژه را تعطیل کنیم یا در مقابل این هزینه‌های سنگین بخواهیم پروژه را نیمه تمام رها کنیم.

نگهدار تصریح کرد: تنها مشکل این پروژه این است که همواره به آن دید سیاسی داشتیم و برخی از مدیران و نمایندگان مجلس احساسی و با هدف جریحه‌دار کردن عواطف مردم و احساساتشان روی این پروژه متمرکز شدند.

وی مدعی شد: این پروژه ملی بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تعطیل کردن آن به هیچ‌وجه منطقی به نظر نمی‌رسد بلکه تحقق این امر را بنده یک فاجعه عمرانی تلقی می‌‌کنم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: در کنار توجه به مسیرهای جدید اتصال اردبیل به راه‌آهن مرکز کشور باید این پروژه مرده را زنده کنیم چرا که چاره‌ای جز آن داریم هر چند که قبول می کنیم که مطالعات دقیق و پیچیده در این پروژه انجام نشده است.

نگهدار افزود: سخت‌تر از این پروژه راه‌آهنی را در آمریکا اجرایی کردند که این پروژه همچنان نیز فعال است و آنهایی که راه‌آهن اردبیل را با فرودگاه می‌سنجند سخت در اشتباهند چرا که مقایسه این دو منطقی به نظر نمی‌رسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار