معاون حوزه‌های علمیه خواهران:
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران از شکل‌گیری ۳۷۰ هسته پژوهشی در حوزه علمیه خواهران با حضور طلاب فارغ التحصیل خبرداد.
کد خبر: ۱۴۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 13 December 2015
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام علی اکبر حصاری در نشست خبری که به مناسب هفته پژوهش در مرکز مدیریت حوزه‌های علیمه خواهران برگزار شد، با اشاره به اینکه 18 سال از تأسیس مرکز مدیریت خواهران می‌گذرد، اظهارداشت: سه مرحله تأسیس، تثبیت و بالندگی را در حوزه علیمه خواهران طی کرده‌ایم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه امروز در مرحله بالندگی هستیم، افزود: در مرحله اولیه که تأسیس بود به انجام فعالیت‌های پژوهشی اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه درمرحله دوم یعنی مرحله تثبیت به تدوین فعالیت‌های پژوهشی اقدام کردیم، خاطرنشان کرد: در مرحله سوم یعنی مرحله بالندگی هم به دنبال نظام جامع پژوهش هستیم که در حال تدوین بوده و بیش از 60 درصد پیشرفت داشته است.

حصاری افزود: تدوین برنامه پژوهشی مدارس نخستین‌بار در کشور انجام شده که برای واحدهای آموزشی در کنار آموزش یک برنامه پژوهشی تدوین و ابلاغ شده که مدارس ملزم به اجرای آن هستند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه نظام‌نامه ایجاد مراکز پژوهشی در کنار مراکز پژوهشی تدوین شده و در آینده مورد اجرا قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مرکز عالی پژوهش هم از سال آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند که در سطح عالی به مباحث پژوهشی می‌پردازد.

وی عنوان کرد: حضور در مجامع پژوهشی سطح بین‌الملل و اهدا جایزه به بانوان فرهیخته جهان اسلام از برنامه‌های مرحله بالندگی بوده و اساسنامه‌اش در حال اجرایی شدن است و از کسانی که در حوزه علم و دین فعالیت علمی گسترده دارند تقدیر می‌شود.

حصاری با اشاره به اینکه برآیند نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران باید به تربیت هزاران فقیه و فیلسوف ختم شود، تاکیدکرد: باید همه زیرساخت‌های لازم را برای پژوهشگری فراهم کنیم، مهارت‌های لازم به خواهران پژوهشگر آموزش و فضا و فرصت ارائه این فعالیت‌ها به خواهران پژوهشگر داده شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران افزود: نیاز جامعه اسلامی امروز به پژوهش در حوزه دانش و معارف دینی اقتضا می‌کند که همه ظرفیت حوزه‌های علمیه خواهران و برادران به این امر اختصاص یابد واین ظرفیت برای تولید در چرخه دینی به کار گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار برنامه پژوهشی که برای مدارس تدوین کرده‌ایم اقدام به تأسیس کانون‌های پژوهشی در مدارس سطح دو و انجمن‌های پژوهشی در مدارس سطح 3 کرده‌ایم که طلبه محور بوده و طلاب با انگیزه‌های خود این انجمن‌ها و کانون‌ها رااداره می‌کنند.

حصاری با اشاره به اینکه 130 کانون پژوهشی در مدارس حوزه‌های علمیه خواهران راه اندازی شده است، افزود: 41 انجمن پژوهشی و 370 هسته پژوهشی هم با حضور طلاب فارغ‌التحصیل داریم که نشان از توجه ویژه مدارس حوزه علمیه خوهران به امر پژوهش دارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه سبد برنامه‌ای را برای این تشکل‌ها تدارک دیده‌ایم که در اختیار مدارس قرار می‌گیرد، تاکید کرد: دربرگزاری کرسی آزاد اندیشی پیش قراول بوده‌ایم و با توجه به این که هنوز سطح عالی حوزه یعنی سطح چهارگستردگی لازم را پیدا نکرده  زمان برای برگزاری کرسی نظریه پردازی نرسیده اما بیش از 150 کرسی آزاد اندیشی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای تأسیس حوزه علمیه خواهران دفتری به نامه مطالعات و تحقیقات زن و خانواده تأسیس شد، بیان کرد: امروزاین دفتر تبدیل به یک مرکز شده که کارش تحقیق و پژوهش در حوزه زن و خانواده است و علاوه بر آن رشته مطالعات زنان در حوزه‌های علمیه خواهران شکل گرفته است.

حصاری با اشاره به اینکه برای ارتباط فرهنگی سایر مراکز فرهنگی و آموزشی هم در حال برنامه ریزی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران هستیم، تصریح کرد: 12 رشته در سطح 3 داریم و این در حالی است که 60 رشته تدوین شده اما به علت محدودیت منابع هنوز این رشته‌ها هنوز شکل نگرفته است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه از سال 90‌شعار راهبردی "هر طلبه یک پژوهشگر" را محور کار قرار دادیم و به دنبال فرهنگ سازی در زمینه رواج فرهنگ پژوهشگری بودیم، خاطرنشان کرد: به‌دنبال روش‌های نوین در پژوهش بوده‌ایم و امسال هم «تشکل‌های پژوهشی، انسجام و کارآمدی» را به عنوان شعار مد نظر قرار داده‌ایم و به دنبال تقویت تشکل‌ها در حوزه پژوهش هستیم.

وی افزود: هر طلبه باید سطحی از پژوهشگری را توانا باشد چرا که در حوزه فعالیت آینده خود باید سطحی از این توانایی را برخوردار باشد و کسانی که می‌خواهند به صورت تخصصی‌تر به پژوهش بپردازند برنامه‌های ویژه‌ای همچون بنیاد عالی پژوهش را برای آن‌ها تدارک دیده‌ایم.

حصاری با بیان اینکه ساعت پژوهشی در کنار ساعات آموزشی تدوین شده است، گفت: انجام فعالیت‌های پژوهشی سطحی از نمره پژوهشگر را تشکیل می‌دهد و بخشی از سرفصل‌های پژوهشی از این پس با کار پژوهشی انجام می‌شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: حدود 80 هزار طلبه شاغل به تحصیل داریم و 90 هزار طلبه فارغ التحصیل داریم که باید برای پوشش کامل جامعه و نیازهای آن باید به بیش از 5 برابر افزایش یابد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار