مناطره «آمریکا، با برجام، بی‌برجام» از منظر دانشجویی با حضور فعالان دانشجویی در دانشگاه بو‌علی سینا همدان برگزار و در آن بر دشمنی همیشگی آمریکا با ایران تأکید شد.
کد خبر: ۱۲۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶ 07 November 2015
مناطره «آمریکا، با برجام، بی‌برجام» از منظر دانشجویی با حضور فعالان دانشجویی در دانشگاه بو‌علی سینا همدان برگزار و در آن بر دشمنی همیشگی آمریکا با ایران تأکید شد.

به گزارش فارس؛ برنامه مناظره‌ای با موضوع «آمریکا، با برجام، ‌بی‌برجام» از منظر دانشجویی در سالن کنفرانس شهید چمران دانشگاه بوعلی‌سینا با حضور مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی‌شریف، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر و سخنگوی اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هر یک از مدعوین که به دو گروه موافق برجام و مخالف برجام تقسیم شده بودند به بیان مواضع خود پرداختند و سپس برخی از سوالات به صورت شفاهی و برخی به صورت کتبی از سوی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا مطرح شد.

هریک از مدعوین پیش از آغاز سخنان خود از تقسیم‌بندی صورت گرفته مبنی بر موافق و مخالف بودن با برجام انتقاد کردند و متفق‌القول اعلام کردند که به دنبال یافتن یک راه حل مناسب در این حوزه هستند.

* آمریکا تغییر هدف نداده، بلکه تنها به تغییر تاکتیک روی آورده است

در ابتدای مراسم پژوهشگر و کارشناس ارشد روابط بین‌الملل با بیان اینکه رفتار آمریکا در قبال ایران در دور دوره قابل بررسی است، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی در ایران و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام تاکنون آمریکا رفتار خصمانه‌ نسبت به ایران داشته‌ است.

ایمان اسدی با بیان اینکه واکاوی رفتار آمریکا نشان می‌دهد که این دولت دشمن ما است، افزود: در سیاست خارجی ایران نیز تغییری ایجاد نشده و آمریکا تنها پس از 37 سال رویکرد جدیدی در قبال ایران اتخاذ کرده است.

وی تصریح کرد: پیشینه رفتاری آمریکا نشان می‌دهد که آنها هرگاه از فاز جنگی و سخت نتیجه نگیرند به مقابله نرم دست زده‌اند.

کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: پس از توافق هسته‌ای با ایران، اهداف آمریکاتغییری نکرده و تنها تاکتیک‌‎ها دگرگون شده است.

وی با بیان اینکه در روز اجرای برجام پایه‌های تحریم هنوز پابرجاست، خاطرنشان کرد: همچنان آمریکا پایه‌های تحریم‌ها را حفظ کرده و رژیم بازرسی و شفافیت بر ایران تحمیل شده است.

* هیچ کس مخالف تعامل سازنده با دنیا نیست

اسدی با بیان اینکه هیچ فردی مخالف تعامل سازنده با دنیا نیست، گفت: اگر آمریکا از سیاست‌های خصمانه خود دست بردارد برای انجام مذاکره و ارتباط مشکلی وجود ندارد.

وی با طرح این سؤال که چرا نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد، افزود: از 20 هزار کلاهک هسته‌ای موجود در جهان 10 هزار عدد در اختیار آمریکاست و ایالات متحده تنها کشور استفاده کننده از بمب هسته‌ای است.

پژوهشگر عرصه روابط بین‌الملل اظهار کرد: در گزارش‌های البرادعی مدیرکل اسبق سازمان انرژی اتمی هیچ نقطه مبهمی در خصوص پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد و در دوره حاضر نیز یک بار آمانو مدیرکل سازمان انرژی اتمی تنها یک گزارش علیه ایران ارائه داده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا تاکنون هفت کشور را تحریم کرده است، افزود: تحریم علیه ایران که هیچ مدارکی دال بر داشتن سلاح هسته‌ای وجود ندارد از همه کشورها سنگین‌تر است، در حالی که با رژیم صهیونیستی که 300 کلاهک هسته‌ای دارد و عضو هیچ سازمان ناظر بین‌المللی نیز نیست، هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد.

اسدی با بیان اینکه طبق برجام در صورت تصویب پروتکل الحاقی توسط مجلس شورای اسلامی تحریم‌ها پس از هشت سال برداشته می‌شود، تصریح کرد: با وجود مذاکرات طولانی تحریم‌های موشکی ایران باقی مانده و مسائل هسته‌ای صلح‌آمیز نیز از بین خواهد رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 82 تا 84 که روحانی و ظریف عضو تیم مذاکره کننده بودند هیچ توفیقی حاصل نشد، ادامه داد: اگر امروز توافق به ثمر نشسته به دلیل دستاورد سال‌های گذشته است که اگر نبود، اتفاقات امروز روی نمی‌داد و کشورهای دیگر حاضر به پذیرش این مسائل نبودند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه قطعنامه‌ها نیز در دولت گذشته خواهان تعلیق و نه جمع‌آوری دستاوردهای هسته‌ای بود، گفت: ما پس از 10 سال از فصل هفت سازمان ملل خارج خواهیم شد و اگر پنج سال در نظر گرفته شده برای تمدید نیز اجرا شود بعد از 15 سال به کف نیازهای خود خواهیم رسید.

* نباید به هیچ بیگانه‌ای اعتماد کرد

دبیر و سخنگوی اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز در این برنامه با بیان اینکه در ساختار بین‌الملل به دنبال تأمین منافع ملی باید باشیم، اظهار کرد: جهان غرب و شرق پس از وقوع رنسانس دو مسیر متفاوت را طی کردند، غرب راه توسعه و ایران پس از صفویه راه افول را در پیش گرفتند.

داوود دشتبانی با بیان اینکه پس از صفویه شاهد افول قدرت سیاسی و اقتصادی ایران هستیم، افزود: تا آن زمان ایران جزء قدرت‌های بزرگ جهان و مؤثر در جریان‌های به وقوع پیوسته محسوب می‌شد اما از آن به بعد ایران و جهان اسلام در قالب امپراتوری عثمانی رو به افول گذاشتند.

وی با بیان اینکه در این زمان غرب سلطه سیاسی و اقتصادی خود را بر جهان آغاز کرد، ادامه داد: ایران در زمان قاجار بود که این افول را باور کرد و پس از آن تلاش گسترده‌ای برای احیای جایگاه خود به کار بست که انقلاب مشروطیت یکی از این تلاش‌ها محسوب می‌شود.

* انقلاب اسلامی سرآغاز اوج گیری دوباره ایران در روابط بین‌الملل است

عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه این تلاش‌ها به انقلاب اسلامی سال 57 معطوف شد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در سال 1357 سرآغاز اوج‌گیری مجدد ایران در نظام بین‌الملل است.

وی با بیان اینکه در سال 57 ایران دوران ضعف را پشت سر گذاشت و به خودباوری رسید، گفت: طبیعتاً در ابتدای پیروزی انقلاب این قدرت به صورت کامل در ایران وجود نداشت که با رهبری امام خمینی (ره) به وقوع پیوست.

دشتبانی با تأکید بر اینکه دشمن ابتدا سعی کرد با تحمیل جنگ به ایران اسلامی مانع این اتفاق شود، اظهار کرد: جهان بین‌الملل با شکست در این عرصه موفق نشد به نیات خود دست یابد و ایران دارای قدرت شد.

وی با اشاره به تعبیر امام خمینی (ره) از رابطه ایران و آمریکا به گرگ و میش، افزود: این تعبیر زمانی به کار گرفته شد که انقلاب در سال‌های اولیه خود به سر می‌برد و توان کافی برای مقابله با آمریکا نداشت.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: امروز با توجه به شرایطی که ایران اسلامی به آن دست یافته در موضع قدرت قرار گرفته، رابطه گرگ و میشی برقرار نیست.

وی با بیان اینکه دو پیش فرض اشتباه در کشور در افکار اصولگریان وجود دارد، ادامه داد: این گروه اعلام می‌کند که اعتمادی به آمریکا ندارد در حالی که نه تنها نباید به آمریکا بلکه نباید به هیچ بیگانه‌ای اعتماد کنیم.

دشتبانی به ماجرای رأی مثبت روسیه به قطعنامه‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: در زمانی که دولت توسط اصولگرایان اداره می‌شد، مسئولان بهت زده شده و معتقد بودند که روسیه خیانت کرده است، اما وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که ایرانی‌ها احساسی با این مسائل برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر کشور در روابط بین‌الملل تنها و تنها منافع خود را می‌بینند، افزود: ما به دنبال منافع ملی خودمان هستیم و بر اساس اهداف و اصول تعریف شده در قانون اساسی کشور باید راهکارهایی در رفتارهای بین‌المللی خود اتخاذ کنیم.

سخنگوی اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه راهکارهای اصولگرایان باعث حذف ایران از جامعه بین‌الملل شد، تصریح کرد: در حال حاضر توان هسته‌ای ما توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد و نخستین کشوری هستیم که قطعنامه‌های بین‌المللی را خودمان و از طریق سازمان ملل رفع کردیم.

وی با بیان اینکه دولت قبل نتوانست از دستاوردهای هسته‌ای دانشمندان کشور دفاع کند، ادامه داد: ناتوانی دولت گذشته باعث شد که قطعنامه‌های بین‌المللی یکی پس از دیگری صادر شد و دولت وقت نتوانست کاری صورت دهد.

دشتبانی با بیان اینکه در تاریخ سابقه نداشته که هیچ کشور مشمول فصل هفت سازمان ملل بدون جنگ از آن خارج شود، خاطرنشان کرد: قطعنامه‌های سازمان ملل که برای همه کشورها لازم الاجراست؛ تصویب کرد که غنی‌سازی در ایران کنار گذاشته شود اما امروز سازمان ملل با وجود قطعنامه‌های پیشین حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته است.

وی گفت: دولت یازدهم وظیفه خود را در روابط بین‌الملل انجام داده، وظیفه‌ای که دولت قبل نتوانست از پس آن بر بیاید.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با بیان اینکه طی هشت سال برجام اجرایی می‌شود، اظهار کرد: بخش عمده تحریم‌ها مشمول مسائل بانکی و بیمه‌ای می‌شود که این مسائل برطرف شده و تحریم‌هایی که چندان حساس نیستند در سال‌های آتی برجام رفع خواهند شد.

وی با بیان اینکه هر زمان طرف‌های غربی به وعده خود عمل نکنند، ایران فعالیت هسته‌ای خود را مانند گذشته ادامه خواهد داد، افزود: ما نباید نه تنها به آمریکا بلکه به هیچ بیگانه‌ای اعتماد کنیم.

دشتبانی تصریح کرد: قطعاً دشمنی ما با آمریکا تمام شدنی نیست و ما نباید بهانه به دست آنان دهیم تا به راحتی بتوانند این دشمنی را اعمال کنند.

وی معرفی یک تسخیر کننده لانه جاسوسی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل را یک دستاورد برای دولت یازدهم خواند و ادامه داد: با این اقدام آمریکا که باید نمایندگان کشورها را بپذیرد در یک شرایط سخت قرار گرفت.

دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ایران در جریان مذاکره بر سر سوریه، بقای دولت اسد را به آمریکا و عربستان تحمیل کرد، گفت: در توافق وین باقی ماندن تمامی دستگاه‌های دولتی، از بین رفتن همه تروریست‌ها و انتخاب رئیس دولت آینده سوریه توسط مردم این کشور از دستاوردهای دیپلماسی دولت است در حالی که در سوریه ما با عربستان در جنگ نیابتی سر می‎کنیم.

* نباید بر سر منافع ملی اختلاف داشت

وی با بیان اینکه کمتر کشوری چون ایران یافت می‌شود که بر سر منافع ملی، مردمش با هم اختلافات زیادی داشته باشند، اظهار کرد: ما نباید بر سر منافع ملی به رقابت با یکدیگر بپردازیم و همانطور که من به سردار سلیمانی افتخار می‌کنم جناح اصولگرا نیز برای ظریف این احترام را قائل باشند.

دشتبانی با بیان اینکه بیایید بر سر منافع ملی با یکدیگر اتحاد داشته باشیم، افزود: چه اشکالی داشت که گفت‌و‌گوی تمدن‌ها که برگ برنده ما در سازمان ملل بود، توسط دولت نهم و دهم نیز دنبال می‌شد و پل‌های ساخته شده ویران نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: همه ما ایرانی هستیم و باید بر روی منافع ملی با مختصاتی که قانون اساسی تعریف کرده با یکدیگر متحد بوده و به خاطر رقابت‌های انتخاباتی همدیگر را در عرصه‌های بین‌المللی تخریب نکنیم.

* آمریکا به دنبال اهداف شوم خود در ایران است

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مناظره با طرح این سؤال که شکل صحیح تعامل با آمریکا چیست، خاطرنشان کرد: ادبیاتی که امام خمینی (ره) برای مقابله با آمریکا بیان کردند، شعارهایی برای یک مبارزه مقطعی نبود بلکه ادبیاتی با پشتیبانی قرآنی است.

مجتبی عرب‌مازار با بیان اینکه این نوع ادبیات هوشمندی امام راحل را می‌رساند، گفت: خطاب کردن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یک سخن مقطعی نیست و ما با آمریکا درگیری‌ عمیق مبنایی داشته که حق و باطل را مشخص می‌کند و تنها بر منافع محدود نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم نخستین دولت است که به تحریمی علیه کشورش رأی مثبت داده است، اظهار کرد: بازی برد برد به این معنا است که طرف مقابل نیز احساس برد کند.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه سخن ما تنها بر سر مذاکره کردن نیست، افزود: آیا ما می‌دانیم که با دشمن واقعی طرف هستیم و یا با چند آبنبات ظاهری این مسائل را فراموش کردیم.

وی با بیان اینکه در برخی از سخنان رئیس دولت رگه‌هایی از نبود درک نسبت به این موضوع مشاهده می‌شود، تصریح کرد: البته وزیر امور خارجه دولت در این بخش بهتر سخن گفته و به نظر می‌رسد در این زمینه آگاه‌تر است.

عرب‌مازار با بیان اینکه تحریم‌های موشکی علیه ایران حاصل ضعف تعاملات در دو سال گذشته است، ادامه داد: باید ابتدا این دشمنی را درک کرده و پس از آن به دنبال تعامل با دیگران باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دستاورد گفت‌و‌گوی تمدن‌ها محور شرارت خواندن ایران و قرار گرفتن در لیست جنگ پس از افغانستان و عراق از سوی آمریکا بود.

مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه برخی از مصلحت‌ها باعث شده واقعیت‌های برجام و قطعنامه‌ها پوشانده شود، گفت: چه اتفاقی می‌افتد که دشمن می‌گوید که روی یک گروه در داخل کشور حساب باز می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی بدون آنکه بدانند در مسیر دشمن حرکت می‌کنند، اظهار کرد: آنچه نظریه‌پردازان آمریکایی در اندیشکده‌ها بیان می‌کنند نشان از دشمنی بارز و خصمانه دولت آمریکا علیه ایران اسلامی است.

* غرب را با علوم انسانی می‌توان مغلوب کرد

دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در این مناظره با بیان اینکه امروز نمی‌توان افراد را مخالف و با موافق صرف ارتباط با آمریکا معرفی کرد، گفت: پایه‌های همه حرکات مدنی از انقلاب مشروطه تاکنون عدالت‌خواهی و قانون‌خواهی بوده است.

مهدی‌ نجفی‌خواه با بیان اینکه ما با آمریکایی طرف هستیم که از 100 سال گذشته تاکنون به مهم‌ترین قدرت جهانی تبدیل شده، افزود: همه دولت‌ها و کشورها سعی دارند چگونگی رابطه خود با آمریکا را تعیین کنند و مخالفت یا نقد کردن نسبتشان با دیگران مشخص شود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این مسئله باید پشتیبانی علمی و نظری منبعث از علوم انسانی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امروزه با تنگ نظری مانع از رشد و تکامل علوم انسانی شده‌اند.

عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای مقابله با غرب از اصول علوم انسانی می‌توان بهره‌ برد، گفت: بسیاری از کشورهای آسیایی با همین علوم انسانی غربی با غربی‌ها مقابله و مبارزه مستمر کردند.

وی با تأکید بر اینکه راه حل مقابله با غرب یادگیری و تسلط بر علوم انسانی است، اظهار کرد: اگر راهی که از زمان دولت اصلاحات در تعامل با جهان بین‌الملل آغاز شد، ادامه می‌‌دادیم نیاز نبود که برای اثبات انرژی اتمی خود دو سال تلاش کرده تا از تحریم‌های اقتصادی اثرگذار بر جامعه رها شویم.

نجفی‌خواه با بیان اینکه مبنای ما تعامل سازنده با در نظر گرفتن منافع و حفظ اصول جمهوری اسلامی است، افزود: آنچه به ما در مذاکرات قدرت می‌دهد یادگیری علوم انسانی است که غربی‌ها بر اساس آن حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه توفیق تیم مذاکره کننده تسلط افراد بر همان اصول است، تصریح کرد: مردم در سال 92 به دولتی رأی دادند که رویکرد اصلی آن سیاست خارجی و بر قراری ارتباط با دنیا بود.

دبیر سیاسی اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفت: دولت قبل به جای برقراری ارتباط منطقی با دنیا به راه‌های اقتصادی نامعقول تنها برای وارد کردن برخی از کالاهای اساسی دست زد.

وی اظهار کرد: موقعیت نامطلوب امروز کشور حاصل اشتباهات دولت گذشته است به طوری که باعث شد دشمنان شعارهایی مبنی بر تغییر نظام و ایدوئولوژی ایران اسلامی و جنگ سر دهند.

نجفی‌خواه با بیان اینکه خلع سلاح اتمی همه کشورها از سیاست‌های خارجی رئیس دولت یازدهم است که باید مورد حمایت قرار گیرد، افزود: باید از سیاست‌های منع خشونت و حقوق بشری که روحانی در جهان مطرح کرده حمایت شود زیرا یکی از کشورهایی که حقوق بشر را رعایت نمی‌کند، آمریکا است.

وی تصریح کرد: باید خود را آماده کرده و با حل کردن مشکلات داخلی، کنشگر موفقی در روابط بین‌الملل باشیم.

نجفی‌خواه با بیان اینکه باید فضای کشور به سمتی برود که تنها انرژی هسته‌ای مورد توجه نباشد، ادامه داد: مسائلی چون محیط زیست نیز وجود دارد که دانشگاه‌های پویا می‌توانند به آن‌ها بپردازند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار