رییس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: این واحد علمی در نقشه جامع علمی کشور نژاد فندق را اصلاح می کند.
کد خبر: ۱۱۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۰ 27 October 2015
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد دانشگاهی اردبیل ، دکتر رامز نصیری صالح روز دوشنبه افزود: جهاد دانشگاهی واحد استان با وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنایع و معادن در زمینه اصلاح نژاد فندق و مقاوم بودن آن در مقابل سرمازدگی و روش های کاشت این محصول و صنایع جانبی آن مذاکراتی داشته است.
وی با بیان اینکه سند 'نقش جهاد دانشگاهی' در اجرای نقشه جامع علمی کشور به مرحله ابلاغ رسیده اظهار کرد: جمع آوری توده های گیاهی ایران (زیستگاه های طبیعی کشور) ، مطالعه روش های برداشت و فرآوری محصول فندق ، انجام تحقیقات تخصصی در حوزه علوم گیاهی استان ، توسعه ظرفیت منابع انسانی توانمند علمی متناسب با توسعه فعالیت مرکز و تبیین جایگاه فندق در بهبود اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم از اهداف کوتاه مدت طرح اصلاح نژاد فندق است.
او همچنین گزینش ژنوتیپ های برتر داخلی فندق از نظر مقاومت به سرما ، بررسی سازگاری برای انتخاب ارقام تجاری سازگار در اردبیل و ایران ، شناسایی ، ثبت و اصلاح ذخائر ژنتیکی بومی فندق و تحقیقات کاربردی در زمینه استفاده بهتر از ارقام فندق ویژه هر منطقه را از اهداف میان مدت این طرح ذکر کرد.
نصیری صالح افزود: اهداف بلند مدت طرح اصلاح نژاد فندق نیز ایجاد و معرفی ارقام برتر ، دستیابی به روش مناسب برای تکثیر ، حفظ ذخائر ژنتیکی و توسعه بانک ژن ، توسعه تحقیقات برای ایجاد شیوه های جدید تولید فندق ، احیا و توسعه باغات و توسعه صنایع تبدیلی فندق با ارزش افزوده بالا و اجتناب از خام فروشی این محصول است.
پیش تر نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم گفت: این استان مرجع تحقیقات فندق کشور می شود.
منصور حقیقت پور افزود: با توجه به طرفیت های استان می توان بیش از 200 هکتار به جنگل فندق استان افزوده و از این طریق سهم قابل توجهی در تولید این محصول در استان و اشتغال زایی در بخش کشاورزی به دست آورد.
عرصه جنگلی فندقلو بخشی از جنگل های شرق استان اردبیل به شمار می رود که دنباله جنگل های نیمه گرمسیری استان گیلان است.
این جنگل یکی از مناطق مهم گردشگری جنگلی است که در 10 کیلومتری شهر نمین و 30 کیلومتری شهر اردبیل قرار گرفته است.
مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی قرار دارد و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.
در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جنس در ایـن منطقه شناسایی شده اند که از بیـن انواع شناسایـی شده گونه های نادری نظیر فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.
فندقلو بیشتر به فندق و گل های بابونه خود شهرت دارد ، ضمن این که گونه نادر گیاهی سوسن چلچراغ نیز در آن می روید ، این جنگل رویشگاه بیش از 90 گونه گیاه مختلف و عمدتا دارویی است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار