سیدمصطفی بحرینی: برخی از اراضی صنعتی در اختیار اشخاصی است که بدون داشتن برنامه تولید به کار‌های دیگر مشغول هستند که لازم است بدانند این اراضی که ممکن است در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشد بر اساس قانون پس گرفته می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶ 30 November 2021

تابناک فار س به نقل از باشگاه خبرنگاران: حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی رئیس‌کل دادگستری فارس، در بازدید از مراحل مختلف مجتمع صنعتی آلیاژ پردازش پارسه واقع در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، اظهار کرد: از اسفندماه سال ۹۹ تاکنون ما شاهد رونق تولید قابل توجهی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز بوده‌ایم.

او افزود: در منطقه ویژه اقتصادی کارخانه‌ها فعال هستند و زمین‌های واگذاری همه در حال ساخت و ساز هستند که تاکنون ۸۰۰ نفر از افراد با بیمه در اینجا مشغول به کار شده‌اند.

موسوی ادامه داد: با توجه به اظهارات مدیران این کارخانه اگر حمایت اندکی از این واحد تولیدی بشود کشور از واردات این نوع محصولات، بی نیاز و خودکفا خواهد شد.

رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به اینکه اگر همه ما انرژی بگذاریم و از تولید حمایت کنیم، افزود: کمک کنیم تا مسائل دست و پاگیر اداری در جهت رفع موانع تولید انجام شود.

او با تأکید براینکه تمرکز ما بر واحد‌های تعطیل و نیمه تعطیل است، اظهار داشت: با توجه به اینکه ما در زمینه کشاورزی با مشکل کمبود منابع آبی و خشکسالی مواجه هستیم، چاره‌ای جز توسعه صنعت نداریم.

موسوی همچنین در بازدید از محل جدید احداث کارخانه روغن نباتی شیراز گفت: بیش از ۱۰ سال از واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی به این واحد تولیدی می‌گذرد، اما تاکنون اقدام قابل توجهی انجام نگرفته است.

او اظهار داشت: انتظار داشتیم پس از یک دهه از واگذاری زمین به کارخانه روغن نباتی شاهد پیشرفت قابل توجهی در راستای انتقال گام به گام این واحد تولیدی به محل جدید باشیم.

موسوی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت تولید و انتقال این کارخانه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز از مطالبات جدی ما محسوب می‌شود، گفت: استان فارسی‌ها نزدیک به هفتاد سال از این برند و محصولات آن استفاده کرده‌اند که امیدواریم مدیران اجرایی در اسرع وقت نسبت به افزایش کیفیت تولید و مرتفع نمودن مسائل موجود، اقدام جدی داشته باشند.

او با تأکید بر اینکه حمایت از جامعه کارگری توسط تیم مدیریتی جدید کارخانه در حال انجام است، بیان کرد: پرداختن حقوق کارگران از سرمایه هنر نیست و لازم است پرداختی‌ها از سوددهی باشد و اگر چنانچه دستگاه قضا متوجه شود که نیاز بر تعطیل نمودن یا نیمه‌تعطیل ماندن کارخانه روغن نباتی باشد با توجه قانون و اختیارات موجود، با این موضوع مقابله و در صورت لزوم برخورد خواهد شد.

در اختیار قرار دادن اراضی صنعتی به تولیدکنندگان واقعی

دادستان مرکز استان فارس هم با بیان اینکه دستگاه قضا در دو سال اخیر به صورت جدی به کمک دستگاه‌های متولی آمده است، گفت: موارد متعددی در رابطه با مشکلات واحد‌های صنعتی وجود دارد که دادستانی در کارگروه حقوق عامه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به سهم خود نقش‌آفرینی کرده است.

سیدمصطفی بحرینی، بیان داشت: کمیته صیانت از اراضی صنعتی و حمایت از واحد‌های تولیدی در شهر شیراز و به صورت فراگیر در استان فارس با کمک بازرسی و دستگاه‌های نظارتی در زمینه امور صنعت و نظارت بر واحد‌هایی که تصمیم به فعالیت و برنامه تولید دارند، اقدام خواهد کرد و با رویکرد توسعه‌ای در بخش تولید گره‌گشایی می‌کند.

او افزود: برخی از اراضی صنعتی در اختیار اشخاصی است که بدون داشتن برنامه تولید به کار‌های دیگر مشغول هستند که لازم است بدانند این اراضی که ممکن است در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشد بر اساس قانون پس گرفته می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار می‌گیرد.

بحرینی در ادامه با گلایه از اینکه بر اساس شواهد موجود، عوامل کارخانه تصمیم جدی بر جلوگیری از تعطیلی کارخانه ندارند، گفت: با توجه به عدم افزایش ظرفیت تولید پس از سال ۷۲، بازنشسته کردن منابع انسانی و عدم جذب نیروی انسانی جدید، پیگیری‌ها جهت تغییر کاربری بخشی از کارخانه، فروش تدریجی دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه، رونق تولید در استان‌های دیگر و رکود در استان فارس، پیشرفت فیزیکی ۵ درصدی در محل جدید کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز، عدم جذب مشتری به دلیل نبود کیفیت شرایط بهانه‌ای برای رکود و نیمه‌تعطیل بودن ظرفیت این واحد تولیدی را فراهم کرده است.

لزوم ارزیابی علمی و تخصصی برنامه‌های راهبردی واحد‌های تولیدی

معاون امور اقشار سپاه فجر استان فارس نیز با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی در گذشته سودده، اما در حال حاضر زیان‌ده معرفی می‌شود، گفت: با ارائه پاورپوینت اتفاق خاصی نمی‌افتد و لازم است سند چشم‌انداز و طرح توسعه این واحد صنعتی ارائه و دفاع شود.

امیر جاهدی با اشاره به اینکه برنامه‌های راهبردی این مجموعه باید به صورت علمی و تخصصی مورد ارزیابی قرار بگیرد، اظهار داشت: این شرکت در گذشته توانمند بوده و هم‌اکنون هم به همین شکل است و باید از ظرفیت‌های آن در قالب طرح توسعه نیز در قالب یک برنامه زمانبندی شده و مشخص، بهره‌برداری شود.

خودکفایی کشور از واردات با رونق تولید در کارخانه‌های فارس

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم با تأکید بر مزیت تولید مجتمع صنعتی آلیاژ پردازش پارسه به منظور خودکفایی کشور از واردات محصولات، گفت: با توجه ظرفیت تولید این واحد صنعتی که در حال حاضر نسبت به تأمین ۴۰ درصد نیاز کشور در زمینه محصول ترموکوپل وجود دارد و طرح و برنامه‌های توسعه آتی آن که در صورت تحقق، کشور را از واردات این محصول صنعتی بی‌نیاز خواهد کرد، ما قطعا از این کارخانه در قالب تأمین نقدینگی و ارائه تسهیلات ویژه، حمایت خواهیم کرد.

حمیدرضا ایزدی در خصوص ظرفیت اشتغال موجود در مجتمع صنعتی آلیاژ پردازش پارسه، اظهار کرد: این کارخانه با حجم سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال در دو شیفت کاری با اشتغال بالغ بر ۳۰ نفر فعالیت دارد که با تکمیل زنجیره تولید و اجرای طرح توسعه آن به صورت کامل از واردات خودکفا خواهیم شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تأکید بر لزوم تسریع در فرآیند انتقال کارخانه روغن نباتی شیراز به منطقه ویژه اقتصادی شیراز، گفت: از اسفندماه سال گذشته آیین کلنگ احداث کارخانه روغن نباتی با حضور مقامات ملی و استانی به زمین خورد که با توجه به بازدید امروز ما پیشرفت فیزیکی قابل قبولی را شاهد نبودیم.

ایزدی در رابطه با راه‌اندازی کامل و بهره‌برداری از این واحد تولیدی، گفت: با راه‌اندازی کامل این کارخانه ضمن اینکه انتقال مجموعه تولیدی روغن نباتی نرگس از درون شهر شیراز به منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌گیرد، جهش قابل توجهی را هم در بخش تولید به ویژه تولید روغن گیاهی غذایی در سطح استان شاهد خواهیم بود که نیاز فارس و جنوب کشور را تأمین می‌کند.

نقدینگی و بازار مصرفی تولیدات از مهمترین مشکلات واحد‌های تولیدی

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز نیز با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی انتقال این مجموعه تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی شیراز در مرحله تسطیح سطح و عملیات خاک قرار دارد، مطرح کرد: این کارخانه پس از هشت سال تعطیلی از سال گذشته مجدد به چرخه تولید برگشت و توانستیم در بازه زمانی ۱۵ روزه با توجه به وضعیت استثنایی کمبود روغن که در آن زمان به وجود آمده بود، شاهد راه‌اندازی خط تولید مجموعه روغن نباتی باشیم.

سعید جارودی با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل این کارخانه نقدینگی و بازار مصرفی تولیدات این مجموعه است، افزود: کارخانه روغن نباتی در حال حاضر با ظرفیت تولید ۳۰ درصدی فعالیت دارد که اگر از واحد تولیدی راکد حلب سازی، قوطی‌سازی و چاپ این مجموعه مجدد بهره گرفته شود، بخشی از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه روغن نباتی شیراز با اشاره به اینکه تغییر کاربری بخشی از مساحت این مجموعه باعث ایجاد سرمایه نقدی به منظور پیشبرد اهداف کارخانه خواهد شد، بیان داشت: در گذشته با مجوز از دادگستری و کارشناسی سازمان صمت تجهیزات این کارخانه به میزان ۵۰ میلیارد ریال فروش رفته است که اگر در حال حاضر بتوانیم بخشی از مساحت این مجموعه که در آن تولید انجام نمی‌شود را با کمک شهرداری شیراز تغییر کاربری دهیم، یک منبع درآمدزایی برای انتقال کارخانه ایجاد خواهد شد.

منطقه ویژه اقتصادی شیراز در جنوب شرقی این شهر در جاده شیراز - فسا، کیلومتر چهار جاده انحرافی نیروگاه سیکل ترکیبی واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار