مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: متوسط بارش استان در آخر اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از شرایط عادی یا نرمال رسید و طی ۱۵ سال اخیر کم سابقه بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۸۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲ 24 May 2024

به گزارش تابناک اردبیل، مجید کوهی اظهار کرد: علیرغم اینکه استان اردبیل در پاییز سال گذشته یکی از خشک‌ترین و گرم‌ترین فصل پاییز خود را سپری کرد، اما خوشبختانه با ورود سامانه‌های جوی متعدد طی فصل زمستان و به خصوص فصل بهار علاوه بر جبران کسری بارش ماه‌های گذشته متوسط بارش استان طی سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ و در آخر اردیبهشت به ۲۷۲ میلی متر رسید که افزایش ۵ درصدی نسبت به بلندمدت و ۳۸ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین بررسی سوابق آماری موجود نشان می‌دهد که بارش‌های فصل بهار سال جاری (تا آخر اردیبهشت) که تقریبا برابر با بارش‌های بهار سال ۱۳۹۹ بوده، طی ۱۵ سال اخیر کم سابقه بوده است.

کوهی افزود: علیرغم اینکه در حال حاضر متوسط بارش استان بالای نرمال می‌باشد، اما کماکان در بعضی از شهرستان‌های استان با کسری بارش مواجه می‌باشیم که میزان این کاهش در اردبیل، اصلاندوز و سرعین کمتر از ۵ درصد، نمین ۸ درصد، کوثر ۱۸ درصد و نیر ۲۳ درصد می‌باشد و با توجه به کاهش بارش‌های انجام شده در شهرستان نیر و حوزه سد یامچی که تأمین کننده قسمت عمده آب شهر اردبیل می‌باشد و توجه به این نکته که قسمت عمده فصل بارشی استان سپری شده و در ماه‌های آینده تابستان بارش‌های قابل توجهی نخواهیم داشت و لازم است مدیریت منابع آبی و استفاده بهینه از آب‌های موجود انجام شود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بیان کرد: بررسی وضعیت بروز خشکسالی در مناطق مختلف استان نیز نشان می‌دهد، هر چند طی ماه‌های گذشته بارش‌های خوبی به وقوع پیوست و حتی در خشکسالی‌های کوتاه مدت هواشناسی نیز شاهد رسیدن به وضعیت نرمال و یا حتی ترسالی در بعضی از مناطق بودیم، اما ذکر این نکته ضروری است که خشکسالی انباشته سال‌های گذشته منجر به کاهش شدید آب‌های زیر زمینی و بروز خشکسالی هیدرولوژی شدید در کل پهنه استان شده است که جبران آن در صورت وقوع بارش‌های مؤثر شاید چندین سال طول بکشد.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ دمایی نیز متوسط دمای استان از اول مهر ۱۴۰۲ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، افزایش ۲/۲ درجه‌ای داشته است، که میزان این افزایش در بیشتر مناطق استان بیش از ۲ درجه سلسیوس بوده است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار