درخواست اهالی روستاهای استان اردبیل احداث طرح‌های آبخیزداری است

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان اردبیل با تأکید بر اینکه اعتبارات ناچیزطرح‌های آبخیزداری بصورت صددرصدی اختصاص نمی‌یابد، از مراجعه و درخواست اهالی برخی از روستا‌های استان مبنی بر مطالعه و احداث بند آبخیزداری در روستای خود خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲ 07 May 2024

به گزارش تابناک اردبیل، رضا قانع مقدم با اشاره به اهمیت روزافزون آبخیزداری و مزایای آن برای زیست بوم استان گفت: اهالی تعدادی از روستا‌های شهرستان‌ها برای رفع نیاز‌های آبی خود درخواست احداث بند آبخیزداری در روستای خود را کرده‌اند.

وی اظهار کرد: بالهارود، ارس و سفیدرود سه حوزه آبریز استان اردبیل است و ۹۲۷ بند، سازه‌های آبخیزداری در این سه حوزه احداث شده است که ظرفیت ذخیره ۲۳ میلیون متر مکعب آب را در هر دوره بارش و پرشدگی دارد.

قانع مقدم با اذعان بر اینکه در هر پرشدگی بند‌های آبخیزداری در استان اردبیل سفره‌های زیرزمینی ۹ میلیون متر مکعب تغذیه می‌شود، گفت: آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک در هر هکتار جلوگیری می‌کند و سرعت خروج آب از استان را کاهش می‌دهد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان عنوان کرد: آبخیزداری افزایش پوشش گیاهی و علوفه را رقم می‌زند و خسارت‌ها و خطرات و آسیب‌های سیل را نیز کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول منابع طبیعی استان اردبیل، آبدهی سه برابری قنات، چشمه‌ها و چاه‌ها را حاصل آبخیزداری برشمرد و ادامه داد: آبخیزداری در خشکسالی و ترسالی بسیار مؤثر است.

قانع مقدم تصریح کرد: اعتبارات ناچیز برای آبخیزداری استان پاسخگوی نیازها، درخواست مردمی و مدیریت خشکسالی نیست و انتظار داریم با توجه به خشکسالی‌های اخیر بودجه آبخیزداری استان افزایش یابد..

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار