تحلیل سفر اعضای ارشد کابینه روحانی به استان
سفر معاون اول رئیس جمهور به همراه مشاور ارشد حسن روحانی و دو وزیر کلیدی اقتصادی کابینه به استان اردبیل طی روز گذشته رویداد مهمی در عرصه سیاسی و اقتصادی استان محسوب می شود. مسئولان ارشد دولت روحانی برای تدارک این سفر اهداف ویژه ای را دنبال کرده اند.
کد خبر: ۶۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰ 22 July 2015

سفر معاون اول رئیس جمهور به همراه مشاور ارشد حسن روحانی و دو وزیر کلیدی اقتصادی کابینه به استان اردبیل طی روز گذشته رویداد مهمی در عرصه سیاسی و اقتصادی استان محسوب می شود.

به گزارش تابناک اردبیل ، مسئولان ارشد دولت روحانی برای تدارک این سفر که به صورت برنامه ریزی شده و همزمان با برگزاری هیجدهمین دوره اجلاس سراسری سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در اردبیل انجام شد، اهداف ویژه ای را در حوزه های سیاسی و اقتصادی دنبال کرده اند.

سفر همزمان چهار مقام ارشد کابینه دولت تدبیر و امید به یک استان را می توان اجرایی کردن ایده سفرهای استانی در دولت روحانی به سبک و سیاق دیگر تعبیر کرد با این تفاوت که در این سفرها بیشتر از آنکه به ارتباط مستقیم با توده مردم بهاء داده شود، کلیت افکار عمومی با پیام های حساب شده مورد خطاب قرار می گیرد و پیگیری های اداری نیز طبق روال معمول جریان دارد. استفاده از فرصت و انرژی ایجاد شده از بابت این سفرها برای ارتباط با افکار عمومی از طریق رسانه های جمعی از رویه های دولتمردان به شمار می رود.

نگاهی به سرتیتر سخنان معاون رئیس جمهور و سه عضو دیگر کابینه در این سفر گویای سیاست های راهبردی دولت از انجام اینگونه سفرهاست که اگر چه طبق روال عادی برگزار می شود اما اهداف خاصی را نیز بصورت مجزا دنبال می کند.

َموارد زیر مهمترین شاکله سخنرانی مسئولان ارشد دولت در جریان سفر اخیر به استان اردبیل را تشکیل می دهد:

یکم) تبیین اهمیت توافق هسته ای

تبیین اهمیت توافق هسته ای تقریبا محور اصلی سخنرانی هر چهار مقام ارشد دولت در این سفر را تشکیل می داد.

اسحاق جهانگیری در اولین سخنرانی خود بعد از ورود به استان و در مراسم سازمان نظام مهندسی کشور در سالن ولایت اردبیل ، حسن روحانی را "شیخ دیپلمات" نامید و در واقع تیتر یک روزنامه شرق در سال 84 را یادآوری کرد که به قلم محمد قوچانی به تحلیل احتمال کاندیداتوری روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آن دوران پرداخته بود.

بالاترین مقام کابینه بعد از رئیس جمهور ، در سخنرانی خود به تشریح اهمیت توافق هسته ای پرداخت و با تاکید بر اینکه دولت روحانی به یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی خود عمل کرد ، تصمیم شورای امنیت به لغو تمامی قطعنامه هایش بر علیه ایران را نشان دهنده عظمت انقلاب اسلامی و موفقیت دولت دانست و گفت: برای اولین بار شورای امنیت حاضر شد به یکباره تمامی قطعنامه های خود بر علیه یک کشور در حال توسعه را پس بگیرد.

به گزارش تابناک اردبیل، سه عضو دیگر کابینه دولت نیز و به ویژه اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی نیز در این سفر قبل از هر بحثی به تبریک توافق هسته ای و تشریح اهمیت آن پرداختند.

دوم) تشریح وضعیت سخت اقتصادی کشور و پایین آوردن انتظارات عمومی

مسئولان ارشد دولت روحانی در جریان سفر اخیر خود به استان اردبیل تشریح وضعیت سخت اقتصادی کشور را در الویت دوم مضامین سخنرانی های خود قرار دادند و سعی کردند به افکار عمومی چنین القاء کنند که بلافاصله پس از توافق ، انتظار بهبود یکباره شرایط اقتصادی و معیشتی را نداشته باشند.

در جریان این سفر هر چهار عضو کابینه در سخنرانی های خود به موضوع کاهش شدید صادرات نفتی ایران بخاطر تحریم از یک سو و نصف شدن قیمت نفت و بلوکه شدن همان مقدار درآمد اندک در بانک های خارجی اشاره کردند.

پرداختن اکبر ترکان به موضوع کاهش 65 درصدی ساخت‌وساز در کشور و سرایت رکود حاصل از آن به دیگر بخش های اقتصادی و مسدود شدن نیمی از منابع بانک‌ها در این راستا بود.

معاون رئیس جمهور نیز در سخنان خود سال 94 را سال سخت اقتصادی نامید و از ادامه سیاست اقتصاد مقاومتی در دوران پسا تحریم خبر داد. در عین حال اشاره عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به وضعیت بد اشتغال جوانان و به ویژه مهندسان و سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد کاهش نیافتن قیمت خودرو و تدریجی بودن آثار مثبت لغو تحریم ها بر اقتصاد و تولید در کشور همگی در راستای انتقال این پیام دولت به افکار عمومی بود که انتظار تحول ناگهانی و یک شبه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نداشته باشند.

سوم) یادآوری فساد اقتصادی در دولت گذشته و انداختن تقصیر بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی امروز به گردن دولت سابق

هر چهار عضو ارشد کابینه دولت روحانی در جریان سخنرانی های سفر اخیر خود به استان از یادآوری فساد اقتصادی در دولت گذشته و انداختن تقصیر بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی امروز کشور به گردن دولت سابق دریغ نکردند.

معاون اول رئیس جمهور در سخنرانی خود در جریان مراسم شورای اداری در فدک ، اختلاسهای کلان و چند صد هزار میلیاردی امثال بابک زنجانی در دولت گذشته را یادآور شد و گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند در دولت یازدهم بابک زنجانی دوم و سوم شکل می‌گیرد، این خیال خام و خواب تعبیر نشده خود را به گور می‌برند چرا که قرار نیست در دولت یازدهم از این اتفاق ها بیافتد.

ترکان نیز پرداخت غیر کارشناسی و بی حساب و کتاب وام های بانکی به برخی افراد در دولت گذشته را ویژه خواری خواند و در بخش دیگری از سخنان خود از رواج امضاء فروشی و حرام خوری در سازمان نظام مهندسی انتقاد کرد و از عزم خود برای اصلاح این وضعیت خبر داد.

وی همچنین گفت: کشور از سیاست های شتابزده و متکی بر تصمیمات فردی آسیب زیادی دیده است که به آسانی قابل جبران نیست.

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت ، معدن و تجارت از آسیب های وارده به کارخانجات به خاطر پرداخت نشدن یارانه بخش تولید و ضرور و زیان سرمایه گذاران از افزایش ناگهانی قیمت ارز سخن گفت و وزیر راه و شهرسازی نیز سخنانی در این رابطه بر زبان آورد.

چهارم) امید آفرینی برای آینده کشور

در جریان سخنرانی های معاون رئیس جمهور و سه عضو ارشد کابینه دولت روحانی در استان ، هر چهار نفر ضمن امتناع از دادن وعده تحول اقتصادی زود هنگام ، تلاش کردند آینده خوب اقتصادی را برای کشور ترسیم کنند و مردم را نسبت به آینده امیدوار کنند.

به گزارش تابناک اردبیل، در کنار کلنگ زنی منطقه ویژه اقتصادی نمین و افتتاح چند خط تولیدی در شهرستانهای نیر و نمین ، معاون اول رئیس جمهور به مردم استان قول داد که طرح های منطقه آزاد و راه آهن اردبیل توسط دولت پیگیری خواهند شد.

جهانگیری در مورد منطقه آزاد تجاری استان نیز توپ را به زمین مجلس انداخت و با بیان ابنکه تعیین محدوده این مناطق جزو اختیارات دولت است، در واقع از دولت در برابر مخالفت های احتمالی مجلسیان با محدوده این طرح سلب مسئولیت کرد.

وی از ورود سرمایه گذران و شرکت های بزرگ بین المللی به ایران خبر داد و گفت دولت با ایجاد تحول در نظام بانکی و واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی با شرایط آسان سعی دارد کشور را از رکود فعلی خارج کند.

وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای خروج بخش مسکن از رکود خبر داد و وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز بهبود وضعیت تولید و کسب و کار در کشور را با ادامه شرایط فعلی قطعی دانست.

پنجم) حمایت از نمایندگان همسو 

حمایت غیر مستقیم از نمایندگان همسو با دولت در این سفر از جمله اهداف احتمالی دولتی ها بوده است. به ویژه آنکه معاون رئیس جمهور در جریان برگزاری شورای اداری کمال الدین پیرموذن را "صدای رسای دولت در مجلس" نامید و به صورت ویژه از وی تمجید کرد و در تمامی طول سفر خود همراهی ویژه ای با پیرموذن و برخی از نمایندگان حامی دولت داشت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن زاده اردبیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
" تشریح وضعیت سخت اقتصادی کشور و پایین آوردن انتظارات عمومی" بنا به شغل خاصی که دارم مدام در حال سفر بین شهرهای اردبیل تبریز زنجان رشت قزوین وتهران هستم و با دیدن تعداد پروژه های افتتاح شده در این شهرها در مقایسه با اردبیل این بهانه از سوی دولت محترم قابل پذیرش نبوده و " امید آفرینی برای آینده کشور" را نیز تنها میتوان وعده سر خرمن تعبیر نمود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار