گامی بلند در عرصه توسعه اجتماعی و مشارکت های مردمی؛
شهردار اردبیل ظهور و بروز چنین طرح هایی را در نتیجه ادامه کارکردهای «فرهنگ شهروندی» تحلیل می کند و معتقد است بهره گیری از این ظرفیت ها در مراسم ها و آیین های سنتی و مذهبی یک ایده آگاهانه است که می تواند شهر نشینی را به «فرهنگ شهروندی» تبدیل کند.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵ 27 October 2015

مروری بر سر تیتر اصلی خبرهای تاسوعا و عاشورای حسینی درباره وضعیت پاکیزگی شهر دارالارشاد که در این باره تاکنون منتشر شده است، امکان ارائه یک رویکرد مثبت در این زمینه را فراهم می آورد.

به گزارش تابناک اردبیل؛ طرح «پاکبان محرم» امسال برای اولین بار با شعار «نه به ظروف پلاستیکی» و ایجاد یک فرهنگ عمومی برای پاکیزه نگه داشتن شهر در جریان توزیع نذورات در حالی برگزار شد که شهرداری به عنوان یک نهاد اثرگذار فرهنگی، برنامه ریزی و پشتیبانی کافی را از این طرح به منظور رسیدن به اهداف متعالی به انجام رسانده بود.

از پاكبانی محرم تا نهادینه شدن «فرهنگ شهروندی» در پایتخت حسینیت

طبعا در این فرایند قدرت فرهنگی این روزهای شهرداری در ضریب نفوذ و اثرگذاری این نهاد عاملیت مستقیم داشت.

در این طرح از ظرفیت و توانمندی های تشکل های مردم نهاد و اشتیاق آنها برای انجام این کار استفاده شده و در سه بخش عمده: قبل، حین و بعد از مراسم عزاداری اردبیلی ها در تاسوعا و عاشورای حسینی نسبت به پاکیزگی و آراستگی محیط شهری از هرگونه مواد پلاستیکی و یک بار مصرف اقلام شده بود. از سوی دیگر شهرداری با اهدای ظروف گیاهی به ایستگاه های صلواتی توجه افکار عمومی را نسبت به ضرورت بازنگری در مصرف پلاستیک جلب کرده بود.

از پاكبانی محرم تا نهادینه شدن «فرهنگ شهروندی» در پایتخت حسینیت

شهردار اردبیل ظهور و بروز چنین طرح هایی را در نتیجه ادامه کارکردهای «فرهنگ شهروندی» تحلیل می کند و معتقد است بهره گیری از این ظرفیت ها در مراسم ها و آیین های سنتی و مذهبی یک ایده آگاهانه است که می تواند شهر نشینی را به «فرهنگ شهروندی» تبدیل کند.

این نگاه در بردارنده حق تقدم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی به کارکردهای عمرانی و خدماتی است که با مشارکت سازمان های مردم نهاد و دستیابی به توسعه پایدار محقق می شود از این رو به سادگی قابل فهم است که راهکارهای عملی برای ترغیب و توسعه مشارکت های مردمی در اجرای موفق این طرح بی تاثیر نبوده است.

از پاكبانی محرم تا نهادینه شدن «فرهنگ شهروندی» در پایتخت حسینیت

اجرای این طرح با مشارکت و حضور گروه های ادیب، شاعر- نویسنده، اساتید دانشگاه ها، گروه های شغلی و اصناف، جوانان و دانشجویان همراه بود که به واسطه حضور گسترده آنان «افکار، ایده ها و دستاوردهای فرهنگی» آنها بر اساس آموزه های دینی و پاسداری از امانت ها و نعمت های خداوند میان عزادارن و شهروندان رد و بدل شد.

در واقع می توان گفت برگزاری چنین برنامه هایی گامی بلند در عرصه توسعه اجتماعی و مشارکت های مردمی است که با گسترش چنین طرح هایی شاهد نهادینه شدن «فرهنگ شهروندی» که از دغدغه های اصلی شهردار اردبیل است، خواهیم بود همچنین با ادامه این روند دست سمن ها و فعالان محیط زیستی برای همکاری بیش از پیش با شهرداری بازتر خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید کمال الدین علوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
جناب مهندس لطف الهیان با سلام اینکه حرکت فرهنگی پاکبانان محرم اقدامی فرهنگی وقابل ستایش است در آن شکی نیست دست شهرداری برای اولین بار در دست تشکلهای مردم نهاد قرار گرفت که میشود از آن به عنوان فتح البابی نامبرد که میتواند تاثیر شگرفی در ارتقای فرهنگ شهر نشینی داشته باشد اما جناب شهردا اگر این اقدام رانیز مانند خیلی از اقدامات گذشته شهرداری در ادوار مختلف پوپولیستی نماییم بی شک خداوند از آن سلب برکت خواهد نمود اما نکته ای که در این قضیه از جشمان تیز بین مردم حسینی ما مخفی نیست عدم حضور اعضای محترم شورا ومدیران وکارکنان ارشد شهرداری در این فرآیند است گذشت آن زمانی که در تمجید کاری لفاظی نماییم ولی خود عامل به آن نباشیم ومزایایش را مصادره نماییم امام ما حسین شهادت راسعادت میخواند و در اثبات سخنش فرزند خود علی اکبر را قبل از همه عازم درک این فیض مینمود واین نوع نگرش وبینش است که عشق او تا اعماق وجود همه رسوخ نموده وعاشورا وکربلایش هر روز زنده تر وپویاتر میشود خاتمه عرایضم را مزین به کلام الهی مینمایم که با آیه لم تقولون ما لا تفعلون تکلیف را بر همگان مشخص میکند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار