مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: در سال زراعی و آبی گذشته شهرستان‌های اردبیل و گرمی به عنوان کم بارش‌ترین مناطق استان ثبت شدند.
کد خبر: ۹۹۸۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴ 05 October 2021

سیاوش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر و در تشریح وضعیت بارش، دما و خشکسالی استان در سال آبی گذشته اظهار کرد: میانگین بارش سال آبی گذشته استان به ۲۵۵ میلیمتر رسید.

وی تصریح کرد: این میزان بارش نسبت به سال آبی گذشته ۳۱ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۷۳ درصد از بارش یک سال کامل آبی خود را دریافت کرد.

محمدی افزود: این در حالی است که در سال آبی ۹۹-۹۸ میانگین بارش دریافتی استان ۶ درصد بالاتر از میانگین بارش بلند مدت بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در سال آبی سپری شده بیشترین کاهش بارش در شهرستان‌های اردبیل و گرمی با ۳۵ درصد کاهش نسبت به بلند مدت رخ داده است.

این مسئول همچنین اضافه کرد: میانگین بارش استان در نیمه اول سال جاری به ۷۵ میلیمتر رسید که نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته ۶۴ درصد و نسبت به بلند مدت ۵۴ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

وی بیان کرد: بیشترین کاهش بارش در این بازه زمانی نسبت به بلند مدت در مناطق شمالی استان رخ داده است.

محمدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: میانگین دمای استان در سال آبی گذشته به ۱۲.۴ درجه سلسیوس رسید که نسبت به بلند مدت ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش دما نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر اساس شاخص خشکسالی اس.پی.ای. ال دوره ۱۰ ساله تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ از کل مساحت استان ۸۶ درصد درگیر درجاتی از خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بودند.

مدیرکل هواشناسی استان گفت: ۱۲ درصد مساحت استان از نظر خشکسالی وضعیت نرمال و دو درصد از مساحت استان درجاتی از ترسالی ضعیف تا متوسط را گذراندند.

محمدی افزود: با توجه به کاهش شدید بارش‌ها به ویژه در فصل زمستان و بهار سال آبی سپری شده، افزایش میانگین دمای امسال نسبت به بلند مدت و کاهش پوشش برف در ارتفاعات استان، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق در همه بخش‌ها همچنان مورد هدف است.

وی به وضعیت بارشی روزهای اخیر نیز اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت نمناکی را در ۱۰ روز اول مهرماه در استان شاهد بودیم اما سامانه بارشی که این هفته وارد استان می‌شود در روزهای پنجشنبه و جمعه بیشتر مناطق استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

مدیرکل هواشناسی استان در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: میزان بارشی که پیش‌بینی می‌کنیم در مناطق مختلف استان رخ دهد، پنج تا هشت میلیمتر خواهد بود.

محمدی اضافه کرد: در مناطق شمالی و شرقی استان بیشترین بارش رخ خواهد داد و هوای سرد و احتمال بارش برف را در مناطق کوهستانی و دامنه‌های سبلان شاهد خواهیم بود.

به گفته وی با خروج این سامانه تا آخر هفته جو پایداری در اوایل هفته آینده در استان حاکم خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار