مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل با اشاره به اینکه بهترین تاریخ کاشت گندم طبق توصیه کارشناسان در این شهرستان نیمه دوم مهرماه می‌باشدو براین اساس به کشاورزان توصیه کرد تا در مناسب‌ترین زمان نسبت به کشت گندم اقدام کنند.
کد خبر: ۹۹۸۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ 04 October 2021

علی حسین احدی عالی روز دوشنبه اظهارکرد: رعایت تاریخ کاشت به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد باید مورد توجه خاص زارعان و کارشناسان قرار بگیرد، زیرا بکارگیری روش‌های صحیح کاشت محصولات از جمله در گندم نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید دارد.

وی افزود: تاخیر در تاریخ کاشت به دلیل مواجه شدن مراحل اولیه رشد گندم با درجه حرارت پایین منجر به کاهش معنی‌داری در عملکرد محصول خواهد شد.

او با تاکید بر لزوم بیمه محصولات کشاورزی در مقابل حوادث غیرمترقبه گفت: کشاورزان استفاده از بذور اصلاح شده و ضدعفونی شده ، رعایت عمق کاشت ، مقدار مناسب بذر و کود مصرفی، تجهیز اراضی زراعی به سیستم‌های نوین آبیاری ، افزایش ضریب مکانیزاسیون و اجرای کشاورزی حفاظتی را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه توزیع بذور گندم گواهی شده در عاملین توزیع مورد تایید جهاد کشاورزی در شهرستان اردبیل آغاز شده ، گفت: ارقام توزیعی شامل ارقام کاسگوژن ، پیشگام ، میهن ، سای سونز ، اوکلید و حیدری از ارقام گندم آبی و آذر ۲ ، باران و و واران ازارقام گندم دیم می‌باشد و کشاورزان می‌توانند جهت دریافت حواله بذر به مراکز جهاد کشاورزی تابعه مراجعه کنند.

احدی عالی افزود: کشاورزان در صورت استفاده از بذور خودمصرفی ، ضمن بوجاری کردن بذر با دستگاه‌های بوجاری، بذر مصرفی خود را با استفاده از قارچ‌کش‌های مناسب ضدعفونی و سپس اقدام به کشت کنند.

وی اظهارامیدواری کرد با بکار بستن توصیه‌های لازم فنی و کارشناسی بویژه رعایت زمان مناسب کاشت و استفاده از بذور اصلاح شده و مرغوب میزان تولید افزایش یافته و امسال گندم بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار