معاون راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: زیر سازی ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی در این استان انجام شده و آماده آسفالت است.
کد خبر: ۹۹۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹ 05 September 2021

منصور نجف قلیزاده روز یکشنبه کمبود قیر و عدم تخصیص اعتبارات لازم را از اصلی ترین مشکلات راه‌های روستایی استان عنوان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز و قیر این ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی در استان آسفالت خواهد شد.

وی با بیان اینکه از پارسال اعتبارات ملی ساخت و توسعه راه های روستایی حذف شده است، اظهار کرد: قرار بر این این است که اعتبار مورد نیاز برای ساخت و آسفالت راه روستایی از محل اعتبارات استانی تامین شود که متاسفانه اعتبارات استانی جوابگوی ساخت و آسفالت راه روستایی نیست.

وی با اشاره به اینکه برای احداث و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است، بیان کرد: امیدواریم با کمک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حمایت فرمانداران شهرستانهای استان مشکل مالی حوزه راهداری حل و مرتفع شود.

معاون راههای روستایی و فرعی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان در دست احداث است، اضافه کرد: برای اجرای عملیات آسفالت ۱۴۵ کیلومتر راه روستایی در استان اردبیل هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که تامین آن از محل اعتبارات استانی مقدور نیست.

نجف قلیزاده از آسفالت بودن ۵۸ درصد از راههای روستایی استان اردبیل خبر داد و گفت: میانگین راه روستایی آسفالت در کشور ۵۲ درصد می باشد که میانگین راه روستایی آسفالت در استان اردبیل از متوسط کشوری بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه راه ارتباطی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان اردبیل آسفالت است، ادامه داد: با اینکه راه ۵۸ درصد از روستاهای استان آسفالت است، اما به علت پر جمعیت بودن این روستاها، راه ارتباطی ۹۵ درصد خانوارهای روستایی استان آسفالت می باشد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۶۲۵ کیلومتر راه ارتباطی استان اردبیل ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۷ کیلومتر راه روستایی است، از مجموع پنج هزار و ۲۷ کیلومتر راه روستایی استان ۲ هزار و ۷۳۶ کیلومتر آسفالت و مابقی نیز شوسه و خاکی است.

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر ، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران ، صایین ، کجل، نقدوز ، الماس ، لنگان ، قره‌آغاج و اسالم در راه‌های ارتباطی این استان قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۶۹۶ روستا سکونت دارند که از این تعداد هزار و ۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان، ۳۰ بخش، ۷۳ دهستان، ۲۹ شهر و در مجموع هزار و ۸۶۳ روستا و آبادی دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار