مدیر جهاد کشاورزی اردبیل از آغاز برداشت محصول سیب‌زمینی برای تازه‌خوری از سطح ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۹۸۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰ 23 August 2021

علی حسین احدی عالی اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر شهریورماه حدود ۴۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی از این سطح اراضی برداشت شود.
وی افزود: پیش‌بینی این میزان عملکرد با توجه به کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی نسبت به سال گذشته به سبب خشکسالی و محدودیت منابع آب و نیز افزایش بیش از حد دمای هوا در مرحله حجیم شدن غده‌ها بوده و برای سال زراعی آینده نیز با توجه به شرایط نامناسب کشت این محصول و بحران کم‌آبی، برنامه کاهش سطح زیر کشت سیب‌زمینی را در منطقه درنظر داریم.
وی عمده رقم کشت شده در منطقه را رقم آگریا و نیز ارقام جلی، فونتانه، بانبا، کایزر، میلوا، اسپریت و ساتینا ذکرکرد.
مدیر جهاد کشاورزی اردبیل همچنین یکی از مشکلات بزرگ بخش کشاورزی کشور را کمبود آب آبیاری دانست و گفت: تغییر الگوی کشت و سازگار شدن با این شرایط از مهم‌ترین اقدامات برای عبور از این مشکل است.
برداشت سیب‌زمینی در دشت اردبیل آغاز شداحدی عالی بر لزوم توسعه کشت محصولات کم آب بر مثل گیاهان دارویی تاکید کرد و از کشاورزان و سیب‌زمینی‌کاران خواست به جای بکارگیری روش‌های آبیاری سنتی که تلفات بالای آب آبیاری را به دنبال دارد، از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده کرده و نسبت به تجهیز مزارع به سامانه‌های نوین آبیاری اقدام کنند.
کشت محصول سیب‌زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت می‌شود.
سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول سیب زمینی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل ۲۰ درصد مجموع محصول تولید شده در کشور است.
سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد، این محصول جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشور‌های اروپایی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار