استاندار اردبیل گفت: کم‌آبی در استان اردبیل نگران‌کننده است
کد خبر: ۹۸۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵ 24 July 2021

به گزارش «تابناک اردبیل»، استاندار اردبیل در جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل گفت: کم‌آبی در استان اردبیل نگران‌کننده است و میزان بارندگی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد و روان آب‌ها هم به میزان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته و ۲۰ درصد آب آشامیدنی به هدر می‌رود.
اکبر بهنام جو اظهار داشت: تکمیل و راه‌اندازی پایاب سد خداآفرین ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم دارد که درصدد هستیم ۴۷ هزار هکتار از اراضی دشت مغان را زیرکشت آبی ببریم.
وی بیان کرد: تاکنون ۱۵ هزار هکتار از این پایاب زیرکشت رفته و تا اوایل سال آینده بهره‌برداری می‌شود و هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۹۲ درصد رسیده که این مسئله اقدامی بی‌سابقه در حوزه کشاورزی است که با هماهنگی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه محقق می‌شود.
استاندار اردبیل ادامه داد: عملیات اجرایی سد عمارت گرمی با ظرفیت ۱۷۰ میلیون مترمکعب در حال اتمام و تکمیل است که با راه‌اندازی این سد برای آبرسانی گرمی ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.
بهنامجو تصریح کرد: ۶۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های پایاب سد‌های سبلان و گیوی در نظر گرفته شده و آبیاری قطره‌ای را در حال اجراست و در طول چهار سال گذشته رتبه‌های برتر کشوری را کسب کرده است.
وی تصریح کرد: کشاورزان در سال‌های اخیر متحمل خسارت سنگینی شده و بیشتر خسارت‌های وارده به کشاورزان ناشی از کم‌آبی و کاهش بارندگی است.
سیدغنی نظری‌خانقاه، نماینده خلخال و کوثر در مجلس در ادامه بیان کرد: دلیل اصلی کاهش سفره‌های زیرزمینی افزایش چاه‌های غیرمجاز است و در اردبیل بیش از ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که باید این چاه‌ها مسدود شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی پایاب سد گیوی قوت گرفته و برای تکمیل این پروژه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شده است که در صورت تکمیل اراضی کشاورزی شهرستان کوثر زیرپوشش آبیاری قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار