معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در حال حاضر کمتر از ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان اردبیل داریم که از این جهت در کشور جایگاه ممتازی را به خود اختصاص داده‌ایم.
کد خبر: ۹۸۰۸۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲ 24 July 2021

به گزارش «تابناک اردبیل»، فیروز ندائی بعد از ظهر شنبه در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار کرد: در استان اردبیل میزان کاهش بارندگی‌ها در مقایسه با سال قبل و درازمدت ۱۹ میلیمتر است که از لحاظ وضعیت بارشی در بین استان‌های کشور شرایط نرمالی را داریم.

وی تصریح کرد: از لحاظ زمانی و مکانی بارش‌ها وضعیت حادی را در استان داشته به گونه‌ای که ما در بهمن ماه و اسفندماه و همچنین سه ماه بهار با کمترین بارش روبه‌رو بودیم و بارش‌های احتمالی نیز به سرعت تبدیل به بخار شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل کاهش بارندگی در فروردین ماه را ۶۹ درصد، اردیبهشت ماه را ۳۳ درصد، خرداد ماه را ۷۲ درصد و تیرماه را ۷۸ درصد اعلام کرد و گفت: این وضعیت شرایط حادی را در استان به وجود آورده به طوری که اکثر کشاورزان نگران و ناراحت وضعیت کم آبی و عدم تأمین آب پایاب سد یامچی برای اراضی خود هستند.

ندائی افزود: وضعیت استان اردبیل حتی بدتر از برخی از استان‌های دیگر است چرا که پراکنش و بارش نامناسب بوده و شرایط خشکسالی را تشدید کرده است.

وی به کاهش منابع آب پشت سد یامچی و قوری چایی اشاره کرد و ادامه داد: ما تنها یک بار برای کشاورزان امکان تأمین آب در پایین دست این سدها را فراهم کردیم و دیگر امکان این امر به وجود نیامده است.

ندائی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به دلیل شرایط خشکسالی ما اجازه برداشت آب از ۴۷ چاه مجاز در محدوده دشت اردبیل را برای تأمین منابع آب به شرکت آب و فاضلاب داده‌ایم در حالی که عمده منابع آب اردبیل از طریق سد یامچی تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: غیر از دو هزار هکتار اراضی پایین دست شبکه یامچی که از آب این سد استفاده می‌کنند، مابقی زارعان به ویژه سیب‌زمینی‌کاران از سایر منابع آب به ویژه انهار و چاه‌ها استفاده می‌کنند که طرح‌های توسعه‌ای آبیاری مدرن در دشت اردبیل نیز به عنوان اولویت اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

ندائی متوسط افت دشت اردبیل را ۱۲ متر اعلام کرد و گفت: سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخزن و در سال‌های اخیر بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب کل کسری مخزن دشت اردبیل بوده که با اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی و احیای منابع آب، سعی و تلاشمان بر این است تا جلوی خطرات و آسیب‌ها گرفته شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: تنها استانی هستیم که کمتر از ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز داریم که قطعاً تلاشمان بر این است تا همه چاه‌های غیرمجاز را مسدود و طرح احیا و تعادل‌بخشی را با یک شیوه مناسب به پیش ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار