هشتمین روز بدون فوتی کرونا در استان اردبیل طی سالجاری در ۲۴ ساعت گذشته به ثبت رسید ولی شاخص‌های آماری روزهای اخیر نشان می‌دهد که شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان روند افزایشی دارد.
کد خبر: ۹۷۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 28 June 2021

به گزارش تابناک اردبیل، با صفر شدن فوتی‌های مبتلایان به بیماری کووید.۱۹ بستری در مراکز درمانی استان اردبیل، شمار جانباختگان کرونا در ۱۶ ماه گذشته در این استان در حد یک هزار و ۸۲۶ نفر باقی ماند.

بررسی شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که شمار بستری جدید و بستری همزمان مبتلایان کرونا در استان اردبیل که تا هفته گذشته در حال کاهش بود، طی چند روز اخیر به شکل تدریجی و آرام در حال افزایش است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، بستری بیماران جدید کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان که تا ۱۷ نفر تنزل کرده بود، طی شبانه‌روز گذشته افزایش یافت و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ نفر مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شدند.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، مجموع بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی این استان نیز که تا ۱۴۲ نفر کاهش یافته بود، با افزایش ۳۴ نفری هم اکنون به ۱۷۶ نفر رسیده است.

بنا به این گزارش، هم‌اینک شهرستان‌های پارس‌آباد، گرمی، کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز، خلخال، بیله‌سوار و مشگین‌شهر به جز مرکز استان در وضعیت زرد قرار گرفته و تنها شهرستان اردبیل در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش نسبی میزان بستری بیماری کووید.۱۹ در استان هستیم.

دکتر شهرام حبیب‌زاده افزود: با توجه به خیز و حرکت موج پنجم کرونا از جنوب به سمت شمال کشور که سویه غالب آن ویروس آفریقای جنوبی و هندی است، انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد شروع خیز کرونا در استان اردبیل باشیم.

وی وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال شیوع گسترده کرونا در استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به بهبودی و ترخیص ۲۸ نفر از مبتلایان کرونا در استان اردبیل طی شبانه‌روز گذشته، شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی این استان را نیز ۴۰ نفر اعلام کرد.

وی افزایش میزان سفرهای درون و برون استانی را زنگ خطری برای شیوع گسترده موج پنجم کرونا عنوان کرد و خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب‌نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد.

دکتر حبیب‌زاده، گفت: برای مهار بیماری کووید.۱۹، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هرگونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهمترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر تابستانی شهروندان است و باید این مساله به شکل درست و مطابق با توصیه‌های بهداشتی مدیریت شود.

وی با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار