مدیرکل‌ میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت: دروازه عالی‌ قاپو مجموعه جهانی شیخ صفی ‌الدین اردبیلی با اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار بعد از ۷۰ سال احیا شد.
کد خبر: ۹۷۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳ 27 June 2021

نادر فلاحی روز یکشنبه اظهارکرد: احیای دروازه عالی‌قاپو با توجه به اهمیت آن جزو اولویت‌ها قرار گرفته و فاز اول آن عملیاتی و اجرایی شد.

او افزود: این بنا که در محل اصلی خود، پس از ۷۰ سال احیا شده سبب تکمیل هفت درب و مرحله عرفانی میراث‌ جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی شد.

او گفت: با اجرای این طرح علاوه بر تحقق مطالبات مردم منطقه، برای ۲۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

فلاحی بیان کرد: دروازه عالی‌قاپو یکی از نمادهای هویتی اردبیل بود که با احیای دوباره‌ آن زمینه برای ارتقای حس افتخار به تاریخ و هویت اردبیل فراهم شده و موجبات خرسندی و فرح‌بخشی اهالی را فراهم کرده است.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل از برنامه‌ریزی برای اجرای فازهای بعدی احیای این مجموعه گفت: عملیات کاشی‌کاری و تزیینات نیز در حال انجام پروسه اداری برای آغاز اجراست.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم‌نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال‌های پس از آن است.

این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه‌گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.

اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه‌ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه‌گر می‌شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده‌اند.

مجموعه کنونی بقعه شیخ‌صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی‌الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری‌های زیبا و چند درِ چوبی و نقره‌ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.

این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم‌اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار