مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل از چاپ و انتشار بخش نخست دانشنامه تاریخ این استان خبر داد که به شهر اردبیل اختصاص دارد.
کد خبر: ۹۷۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 13 June 2021

مهدی جوادی روز یکشنبه در نشستی با مولفان بخش نخست دانشنامه تاریخ استان اردبیل اظهار کرد: این مجموعه به سبب اهمیت موضوع و با صلاحدید بزرگان در روز اردبیل، چهارم مردادماه با حضور مقامات عالی رتبه کشوری و استانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش نخست دانشنامه در قالب طرح‌های پژوهشی سال ۹۷ استانداری تدوین شده است، افزود: بخش دوم این مجموعه هم به مغان شامل چهار شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و انگوت اختصاص خواهد یافت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی استانداری اردبیل بیان کرد: بخش سوم این مجموعه نیز که به شهرستان مشگین‌شهر اختصاص دارد، جزو طرح‌های پژوهشی استانداری در سال ۹۹ بود و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای این بخش در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: این بخش‌ها بر اساس شیوه‌های اتخاذ شده در بخش نخست که مورد تایید بزرگان تالیف این گونه مجموعه‌ها در کشور بوده است، تدوین و تالیف می‌شود و با حمایت استانداری اردبیل، بخش‌های دیگر مجموعه به سایر شهرستان‌های استان اختصاص می‌یابد.

جوادی همچنین گفت: شهرستان‌های خلخال و کوثر در قالب یک بخش و نیز شهرستان‌های نمین، نیر و سرعین در قالب یک بخش دیگر جزو طرح‌های پژوهشی سال‌جاری استانداری اردبیل است تا با اتمام این دانشنامه به صورت کامل و به عنوان یک اثر مرجع تاریخی مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی ضمن تقدیر از مولفان این مجموعه به ویژه ۳۵ نفر از پژوهشگران و استادان تاریخ و باستان‌شناسی استان اردبیل اظهار کرد: حامیان این امر مهم نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری، حوزه هنری و بنیاد دائره المعارف بود.

استان اردبیل که با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر همجوار با گیلان، آذربایجان‌شرقی، زنجان و جمهوری آذربایجان در شمال‌غربی ایران واقع شده است، قدمتی دست‌کم سه هزار ساله دارد اما با ظهور شیخ صفی‌الدین و خاندان صفوی، این خطه اعتبار ویژه‌ای یافت.

دانشنامه تاریخ استان اردبیل که در ۴۶۴ صفحه از سوی انتشارات خط هشت چاپ شده است، علاوه بر اسامی، شخصیت‌ها و جغرافیا به مسائل گوناگون در دوره‌های پیش از تاریخ، پیش از اسلام، پس از اسلام تا جنگ جهانی دوم و پیروزی انقلاب اسلامی در نقاط مختلف این استان می‌پردازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار