شیوع موج چهارم کووید.۱۹ در استان اردبیل پس از یک ماه اوج گیری متوقف شده و در یک هفته اخیر روند کاهشی داشته ولی این بیماری همچنان قربانی می‌گیرد به طوری که در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر از مبتلایان به ویروس کرونا در این استان جان باختند.
کد خبر: ۹۶۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 26 May 2021

 

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، مجموع فوتی‌های کرونا در این استان طی ۱۵ ماه گذشته به یک هزار و ۷۷۸ نفر رسیده است.

شیوع موج چهارم بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل که از نیمه فروردین ماه آغاز شده، طی روزهای اخیر روند نزولی به خود گرفته و به وضعیت پایدار رسیده و در ادامه این شرایط، شمار مبتلایان بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان، از ۶۳۳ نفر در پنجم اردیبهشت ماه با ۳۸۶ نفر کاهش، به ۲۴۷ فرد بستری در شبانه روز گذشته رسیده است.

همچنین بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، در شبانه روز گذشته ۴۳ فرد جدید به بیماری کووید.۱۹ در این استان مبتلا شده‌اند که ۷۸ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در یک ماه قبل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، کاهش مجموع شمار بستری‌های همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان را طی دو هفته اخیر چشمگیر خواند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به افزایش شمار بهبودیافتگان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل در تداوم روند کاهشی شیوع کرونا در استان افزود: در شبانه روز گذشته ۴۴ نفر از بیماران بستری مبتلا به کرونا از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

وی همچنین از آغاز روند کاهشی افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: هم‌اکنون ۵۰ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی استان تحت مراقبت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل وضعیت کاهشی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به کم شدن بار مراجعه بیماران کرونایی به مراکز درمانی استان در چند روز اخیر اضافه کرد: بخش‌های بیمارستان امام خمینی‌ (ره)، یک بخش بیمارستان فاطمی و بخشی از ظرفیت بیمارستان امام رضا (ع) اردبیل برای بستری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است.

دکتر حبیب‌زاده خواستار تعطیلی سفرهای غیرضروری و همه دورهمی‌ها مانند شب نشینی، عروسی و مراسم دید و بازدید جمعی شد و گفت: برای مهار این بیماری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت سفت و سخت ضروری است و هر تجمع ضروری حتما باید با زمان بسیار کم و رعایت فاصله ۲ تا سه متری برگزار شود.

وی برگزاری هر گونه تجمع را موجب افزایش شمار مبتلایان کرونا عنوان و اضافه کرد: مهم‌ترین خطر در روزهای آینده، برگزاری مراسم عروسی و سفر شهروندان است و باید این مساله فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با تاکید بر ضرورت ادامه استفاده از ماسک حتی با انجام واکسیناسیون سراسری، به افراد مبتلا به کرونا توصیه کرد که شرایط قرنطینه در منزل را با شدت بیشتر رعایت کرده و از تردد در سطح جامعه خودداری کنند تا دوره انتقال پذیری بیماری طی شود.

دکتر حبیب‌زاده، رعایت دقیق محدودیت‌های وضع شده، در خانه ماندن، عمل به شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در تجمعات و هرگونه دورهمی، تعطیلی مجالس عروسی و ترحیم را تنها راه برون‌رفت و گذر از شرایط بحرانی موجود ذکر کرد.

 در ادامه روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل که از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده، شهرستان‌های کوثر، نیر، سرعین، نمین، اصلاندوز و بیله‌سوار در وضعیت زرد و شهرستان‌های خلخال، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل و گرمی در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار گرفته‌اند.

کارشناسان بهداشت و درمان استان از شهروندان خواسته‌اند به محض مشاهده علایم اولیه ابتلای به کرونا از جمله سردرد و بدن درد شدید و نیز ناراحتی‌های تنفسی، به سرعت به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت و درمان مراجعه کرده و نسبت به اقدامات تشخیصی و درمان اقدام کنند.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۲۱ نفر در روز ۲۷ فروردین ماه امسال و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۶۳۳ نفر در روز پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار