معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۴ هزار بیمار دارای فشار خون بالا در استان شناسایی شده است و تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.
کد خبر: ۹۶۴۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰ 17 May 2021

 

 

 

شناسایی ۵۴ هزار بیمار دارای فشار خون بالا

دکتر بابک نخستین فشار خون را بیماری خاموش و خطرناک خواند و گفت: هنوز تعداد کثیری از افراد، از بیماری فشار خون خود بی اطلاع هستند و اگر اطلاع هم داشته باشند، اقدامات درمانی موثر برای کنترل بیماری را انجام نمی‌دهند.
وی با بیان این که در ایران از هر پنج فرد ۱۸ سال به بالاتر یک نفر به فشار خون بالا مبتلاست، اظهار کرد: اطلاع از میزان فشار خون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد و به همین علت افزایش آگاهی جامعه با مخاطرات فشار خون از طرق مختلف است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل برگزاری پویش‌های اطلاع رسانی و آموزشی و راهنمایی افراد دارای فشار خون بالا برای اجرای برخی فعالیت‌ها و طراحی نقشه راه کنترل این بیماری خاموش در طول سال را ضروری خواند.
وی فشار خون بالا را یکی از جدی‌ترین مخاطرات جان و ناتوانی انسان‌ها در دنیا عنوان کرد و گفت: بیماران مبتلا به فشار خون بالا به خصوص با فشار خون کنترل نشده، هم به علت ابتلای شدیدتر و هم به علت بروز عوارض بیشتر و حادتر، همواره در معرض خطر جانی قرار دارند.
دکتر نخستین، افزایش ریسک ابتلا به بیماری کووید.۱۹ را از جمله عوارض فشار خون بالا ذکر کرد و افزود: در وضعیت کنونی که شیوع کرونا همچنان ادامه دارد، بیماران مبتلا به فشار خون بالا پروتکل‌های بهداشتی را باید دقت بیشتری رعایت کنند.

شناسایی ۵۴ هزار بیمار دارای فشار خون بالا
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل به فرارسیدن روز جهانی فشار خون برای معرفی و هشدار در خصوص این بیماری اظهار کرد: یکی از موانع مهم در کنترل مؤثر فشار خون بالا بی اطلاعی مردم از بالا بودن میزان فشار خون خود است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اضافه کرد: روز جهانی فشار خون در سال جاری میلادی با عنوان "با اندازه‌گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، عمر طولانی تری داشته باشید " نامگذاری شده و این موضوع بر اندازه‌گیری درست فشار خون و افزایش آگاهی عمومی درباره عوارض فشار خون بالا در تمام جمعیت در سراسر دنیا تکیه دارد.
فشار خون یکی از علائم اصلی حیات به شمار می‌رود، ولی هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریکتر شوند، فشار خون در فرد بالا می‌رود.
فشار خون بالا که کشنده بی‌سر و صدا نامیده می‌شود، زیرا تا مراحل انتهایی اکثرا هیچ علامتی ندارد.
فشار خون بالا در افراد مسن بسیار شایع است و تقریبا در حدود یک نفر از هر چهار نفر از فشار خون بالا رنج می‌برند.
فشار خون در بیماران جوان‌تر در مردان شایعتر است، ولی در سنین بالاتر در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود و به طور کلی با افزایش سن خطر ابتلا به فشار خون افزایش می‌یابد.
فشار خون بالا اغلب موجب سکته مغزی، حمله قلبی، نارسایی احتقانی قلب و ورم ریه، نارسایی کلیه و آسیب چشمی و مشکل بینایی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار