معاون آمار و اطلاعات اردبیل عنوان کرد؛
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل گفت: ساختار جمعیتی استان اردبیل روبه پیری است به طوری که الان نرخ رشد جمعیت در استان اردبیل ۱.۳۵ درصد است.
کد خبر: ۹۴۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 16 February 2021

 

فریبرز دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه آخرین سرشماری جمعیتی کشور در سال ۱۳۹۵ انجام شده است، اظهار کرد: سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر ۱۰ سال یک بار برگزار می‌شود که قرار است در سال ۱۴۰۵ نیز این سرشماری با کمترین مراجعه مستقیم به درب منازل و تعامل با ادارات در کسب اطلاعات و آمار دقیق جمعیتی به انجام رسیده و ماحصل آن منتشر شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری جمعیت استان یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر بوده خاطرنشان کرد: ۶۲ درصد این جمعیت ساکن شهر و ۳۸ درصد نیز ساکن در مناطق روستایی است که البته این آمار و اطلاعات هر ساله با برآوردهایی که انجام می‌شود به روز رسانی شده و امکان انتشار آمار جمعیتی وجود دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل ادامه داد: به ازای ۱۰۵ مرد ۱۰۰ نفر زن در استان اردبیل زندگی می‌کنند و ساختار جمعیتی استان نشان می‌دهد که با توجه به نرخ رشد پایینی که در استان وجود دارد شرایط ما به سمت پیری و سالخوردگی است.

دهقان بیان کرد: آمارهای اوایل انقلاب نشان می‌دهد که از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت استان ۲۰۰ هزار نفر در شهرها و ۶۰۰ هزار نفر در روستاها زندگی می‌کردند و خانوارها نیز دارای پنج تا ۶ فرزند بوده است در حالی که این آمار هم اکنون به کمترین میزان رسیده است.

وی افزود: در آن مقطع جمعیت بالای ۶۰ سال تنها ۶ درصد جمعیت استان اردبیل را تشکیل می‌داد در حالی که در ۲۵ سال آینده این فرآیند به ۲۵ درصد خواهد رسید که نشان از پیری جمعیت استان است.

امید به زندگی تا ۷۲ سال افزایش یافته است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل امید به زندگی را در اوایل انقلاب در زنان ۵۷ سال و مردان ۵۵ سال اعلام کرد و گفت: امید به زندگی هم اکنون در زنان به ۷۲ سال و در مردان به ۷۱ سال رسیده است.

دهقان تصریح کرد: برخی از آمارگیری‌ها ثبتی و بر مبنای سرشماری است و تعدادی از آمار و اطلاعات نیز به صورت موردی و بر اساس یک درصد جمعیت اتفاق می‌افتد به طوری که ما در معاونت آمار و اطلاعات ۲۵ طرح آماری را در طول سال اجرا می‌کنیم.

وی این طرح‌های آماری را هزینه – درآمد خانوارها، قیمت‌گیری سبد کالا و خدمات، آمار طرح نیروی کار در هر فصل و … اعلام کرد و گفت: امسال ۱۰ مورد طرح آمارگیری موردی نیز اجرا شده که از جمله آن می‌توان به آمارگیری حمل و نقل، گذران وقت، دام سبک و سنگین، باغداری و … اشاره کرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل افزود: با توجه به شیوع کرونا آمارگیری ما در سال جاری عمدتاً تلفنی و از طریق سامانه ۲۱۲۱ بوده که از این طریق اطلاعاتی را از خانوارها به دست آوردیم.

دهقان گفت: در این سرشماری‌ها آمارگیری از یک درصد جمعیت انجام شده و به کل آمار جمعیتی استان تعمیم داده می‌شود.

وی پیشرفت‌های استان اردبیل را در ۴۲ سال بعد از پیروزی انقلاب به ویژه در بخش زیرساخت‌ها یادآور شد و بیان کرد: با توجه به افزایش جمعیت و خانوارها تا ۱۰۰ درصد جمعیت استان اردبیل از نعمت آب، برق، گاز و ارتباطات بهره‌مند هستند و همچنان این روند توسعه‌ای ادامه دارد.

کارکرد روستاها باید تغییر یابد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل به علل و عوامل مهاجرت‌ها از مناطق روستایی به شهرها اشاره و اظهار کرد: روند مهاجرت در این ۴۰ سال کاملاً مشهود است و این به دلیل از دست رفتن کارکرد قدیمی روستاها در بخش زراعت، باغبانی و دامداری است.

دهقان خاطرنشان کرد: ما باید برای روستاها کارکردهای جدید همچون کارکرد توریستی، پزشکی، خوابگاهی و استراحتگاهی تعریف کنیم تا بر همین اساس مهاجرت معکوس به این مناطق نیز اتفاق بیافتد.

وی اضافه کرد: البته در سال‌های اخیر با ساخت واحدهای ویلایی در روستاها این اتفاق شروع شده و انتظار می‌رود همچنان توسعه روستاها را با یک روند سریع شاهد باشیم تا معیشت و اقتصاد این مناطق متحول شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌یزی استان اردبیل ادامه داد: اهمیت آمار و اطلاعات در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کشور مشهود است و ضرورت دارد همچنان از آمار و اطلاعات برای توسعه پایدار در یک برنامه بلندمدت استفاده شود.

دهقان گفت: در سال‌های اخیر در همه زمینه‌ها توسعه و ترقی را در استان اردبیل شاهد هستیم که نمونه آن افزایش پزشکان در ارتقای سلامت و همچنین رونق ساخت و سازها با یک جهش قابل قبول بوده به طوری که تنها در سال گذشته در اردبیل ۶ هزار واحد مسکونی احداث شده که به اندازه ساختمان‌های شهر نیر است.

وی در پایان اظهار کرد: تمام اطلاعات و آمار به غیر از اطلاعات محرمانه خانوارها در سایت معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در اختیار محققان، پژوهشگران و برنامه‌ریزان است تا از این بستر فراهم شده استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار