زوزه تندباد گرم که برای چندین روز متوالی با شدت و ضعف متناوب در پهنه مرکزی استان اردبیل وزیدن گرفته باعث نگرانی ساکنان منطقه و به خصوص روستاییان و کشاورزان شده است.
کد خبر: ۹۴۱۱۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲ 16 February 2021

 

وزش تندباد جنوب غربی که در اصطلاح محلی مردم اردبیل به گرمیج و در گویش ساکنان غرب گیلان به گرمش موسوم است در پی توقف برف چشمگیری که در اوایل بهمن در منطقه بر زمین نشست در بسیاری از روزها با سرعت‌های متفاوت همچنان می‌وزد.

بیشینه سرعت این پدیده جوی در مقاطع کوتاهی از این بازه زمانی از 100 کیلومتر در ساعت فراتر رفته و سبب مشکلات و خساراتی در شهرستان های اردبیل ، سرعین، نمین ، گرمی، نیر و مشکین شهر شده است.

از میانه‌های بهمن روند افزایشی دمای هوای منطقه ناشی از این تندباد آغاز و طی دو سه روز اخیر بر شدت آن افزوده شده است به گونه ای که ساکنان این شهرستان‌های سردسیر با بیشینه دمای 19 درجه سانتیگراد ساعات گرم کم سابقه ای را در روزهای پایانی چله سپری می‌کنند.

در این حال نقشه های پیش یابی نشانگر تقویت و گسترش زبانه‌های کم فشار جنب حاره بر فراز کرانه‌های جنوبی خزر و استان اردبیل هستند که ره آورد شکل‌گیری این الگو برای اردبیل تشدید وزش تندباد گرمیج از ظهر بیست و هشتمین روز بهمن است.

اما براساس همین الگوهای هواشناسی از روز چهارشنبه با نفوذ پیشانی یک ناوه عمیق اطلسی بارندگی ابتدا به شکل ریزش باران در دشت‌ها و برف در بلندی‌های استان اردبیل آغاز و از اواخر همین روز با نفوذ توده هوای سرد اروپایی به برف تبدیل می‌شود.

آخرین برف چله کوچک در روز واپسین آن می‌بارد و پنجشنبه به خصوص از ظهر تا اواخر شب اوج بارش برف و کولاک خواهد بود.

جمعه بطور موقت تا اندازه ای بارش برف متوقف شده ولی سرما ادامه می‌یابد و دوباره از شنبه موج دوم با شدت بیشتر منطقه را زیر برف و کولاک می‌برد و این وضعیت به تناوب تا اواسط هفته آینده ادامه می‌یابد.

باد گرمیج که اغلب در نیمه دوم سال در اردبیل می‌وزد گاهی در این منطقه تمایل به توفانی شدن دارد و رسیدن بیشینه سرعت وزش این باد به 135 کیلومتر در ساعت در پیشینه آمارهای اداره کل هواشناسی این استان وجود دارد.

به همین خاطر ساکنان اردبیل در گذر تاریخ از رهگذر این باد در بعضی سال‌ها متحمل خسارات و تلفاتی شده اند.

اداره کل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها، ریزش بهمن، بسته شدن راه ها و اختلال تردد در جاده‌ها و خسارت به سازه ها و تاسیسات براثر توفان از ساکنان این استان خواست تا موارد احتیاط و ایمنی را رعایت کنند.

پرهیز از کوهنوردی و بیابان نوردی ‌ بازبینی استحکام سازه ها و تابلوها، خودداری از سفرهای غیرضروری ، همراه داشتن تجهیزات زمستانی و زنجیرچرخ در صورت ضرورت سفر، صرفه جویی در مصرف انرژی ازجمله گاز و برق و کنترل دمای مکان‌های حساس به سرما ازجمله این موارد هستند.

پیشینیان اردبیل تقسیم بندی‌های جالبی از روزهای سال باتوجه به شرایط آب هوایی منطقه انجام داده و برای ما در روزگار پیچیده ماشینی و دیجیتالی به یادگار گذاشته اند.

چله بچه (چله خروس)، کورداوغلی احمد (فرزند پسر احمد از اهالی کردستان) و قاری کولگی (کولاک پیرزن) که هر سه مورد به 12 روز اول اسفند ماه مربوط می‌شوند از جمله روزهای امیدوار کننده برای امکان بارش برف و استقرار هوای سرد در منطقه اردبیل می‌باشند.

از سویی براساس تجارب و نیز سوابق آماری موجود در اداره کل هواشناسی اردبیل در اکثر سال‌ها تا اواخر اردیبهشت ماه امکان ریزش سنگین برف و استقرار هوای سرد تا منفی چندین درجه در منطقه اردبیل وجود دارد ولی بطور معمول، وقوع بارش های سنگین و سرماهای شدید در پس از عید، اغلب به حال باغداران و کشاورزان مفید واقع نمی شود هرچند برای رهایی منطقه از مشکل کم آبی موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار