رئیس کل دادگستری اردبیل:
رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان و تبدیل آن به کاربری‌های غیرمولد را نخواهیم داد.
کد خبر: ۹۳۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۹ 27 January 2021

ناصر عتباتی در آیین تجلیل از فعالان حفاظت از اراضی کشاورزی افزود: تغییر کاربری اراضی کشاورزی مگر در موارد استثنایی غیرقانونی است و اجازه نمی‌دهیم که این اراضی که بستر تولید و تامین امنیت غذایی کشور به شمار می‌رود، با ویلاسازی، خانه‌باغ سازی و ساخت و ساز غیرمجاز و شخصی تخریب شود.

وی با تاکید بر توجه به روش‌های نوین مراقبت از اراضی ملی به خصوص تامین بستر پایش الکترونیک، خواستار تقویت یگان حفاظت از منابع ملی و طبیعی شد و بیان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت قانون ممنوعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی بیشتر استفاده کنیم.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل با اشاره به اهمیت حفاظت از کاربری اراضی کشاورزی و محیط زیست در تامین استقلال و امنیتی غذایی مردم گفت: با فناوری‌های نوین، ضمن حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب اراضی ملی، باید به سمت جهش تولید پیش برویم.

وی همچنین بر صیانت و حفاظت از اراضی ملی تاکید و بیان کرد: در این زمینه باید اقدامات پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر حفاظت دقیق‌تر و سریع‌تر اراضی ملی، ضرری متوجه مردم و بیت‌المال نشده و نهاد قضایی نیز درگیر پرونده این موضوع نشود.

عتباتی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و تغییر کاربری این اراضی اظهارکرد: مبنای قانونی برای برخورد در این زمینه کم نداریم ولی اساس کار باید بر فعالیت‌های توجیهی و پیشگیرانه متمرکز باشد.

وی با انتقاد از فعالیت خارج از موازین قانونی برخی تعاونی‌های مسکن ادارات در استان و خرید و فروش زمین‌های کشاورزی اطراف شهرها با قصد تغییر کاربری گفت: منکر ضرورت حل مشکل مسکن کارکنان دولت نیستیم ولی این کار باید در بستر قانونی انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل اضافه کرد: فروش زمین و اراضی کشاورزی به شکل قطعه بندی شده در تعاونی‌های مسکن با ترسیم هدف تغییر کاربری در آینده، از مصادیق کلاهبرداری بوده و با کسانی که اقدام به این عمل کنند، برخورد خواهد شد.

وی همچنین گفت: ضرورت تامین مسکن کارکنان دولت نباید منجر به تخریب و تغییر کاربری اراضی کشاورزی کشور شود و جلوگیری از این امر، یکی از وظایف دستگاه قضایی در حفظ بیت‌المال و جلوگیری از تضییع حقوق عامه است.

عتباتی در ادامه با هشدار در خصوص غفلت احتمالی تغییر کاربری کشاورزی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری اظهارکرد: باید دقت شود که در این امر، اراضی کشاورزی مرغوب فدای اجرای طرح‌ها نشود.

وی همچنین خواستار اعطای حقوق و اراضی مالکانه عشایر ساکن در محدوده اجرای طرح پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان شد و گفت: در این امر ضمن توجه بر ضرورت واگذاری اراضی بحق عشایر منطقه، باید دقت شود که زمین‌خواری اتفاق نیفتد و حقی از کسی پایمال نشود.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل بر ضرورت اجرای طرح کاداستر و حدنگاری اراضی کشاورزی در سطح استان اردبیل تاکید کرد و افزود: با اجرای این طرح و تثبیت مالکیت مردم بر زمین های کشاورزی با اخذ سند تک برگی با محدوده دقیق، پرونده‌های ورودی به مراجع قضایی استان نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

مستندنگاری ۴۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به مستندنگاری ۴۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان ه منظور جلوگیری از تداخل اراضی ملی با اراضی کشاورزی گفت: تاکنون بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی رفع تداخل شده و از مرتع به زراعت برگشته است.

خلیل نیکشاد بیان کرد: در اجرا طرح کاداستر نیز بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل توسط ۶ پیمانکار در حال حدنگاری و صدور سند تک برگی است که تاکنون ۵۰ درصد از کار این طرح اجرا شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۳۰ هزار هکتار از این اراضی نیز با تایید سازمان نقشه‌برداری کشور به مرحله صدور سند تک برگی رسیده و وزن بیشتر این اقدام در شهرستان پارس‌آباد منطقه مغان بوده است.

 

صدور سند تک برگی برای ۳۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل

مدیر امور اراضی استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به آغاز اقدامات برای حدنگاری و اجرای طرح کاداستر برای اراضی زراعی این استان گفت: در مرحله نخست برای ۲۰۰ هزار هکتار از حدود ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان اقدامات لازم برای حدنگاری و صدور سند تک برگی آغاز شده است.

یاور میرزایی افزود: تاکنون برای ۳۰ هزار هکتار از این اراضی سند تک برگی صادر و اقدامات لازم نهایی شده و در سطح کشور شهرستان پارس‌آباد در شمال استان اردبیل بیشترین سهم را در اجرای این طرح و تایید نهایی پرونده حدنگاری اراضی کشاورزی داشته است.

وی بیان کرد: هماکنون اقدامات لازم برای حدنگاری ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی در شهرستان‌های اردبیل، نیر و نمین نیز آغاز شده و آماده عقد قرارداد برای اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی است.

مدیر امور اراضی استان اردبیل همچنین با اشاره به افزایش درآمد امور اراضی استان به ۲۲ میلیارد ریال در سال جاری گفت: امسال با اقدامات انجام شده، از تغییر کاربری غیرمجاز ۴۲ هکتار از اراضی کشاورزی استان جلوگیری شده است.

وی همچنین نظارت بر واگذاری اراضی ملی واقع در پایاب سد خداآفرین را از دیگر اقدامات مدیریت امور اراضی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در مجموع ۳۷ هزار و ۶۴۸ هکتار از اراضی ناخالص ملی کشور در شمال استان برای اجرای این طرح اختصاص یافته که بیش از ۱۰ هزار هکتار آن جزو اراضی ملی بوده و در هیات واگذاری هفته نفره مصوب شده است.

میرزایی اضافه کرد: تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی از طریق واگذاری به بهره‌برداران به زیر کشت رفته و عملیات تولید محصولات کشاورزی در آن آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، در این آیین که به مناسبت هفتم بهمن ماه سالروز تاسیس سازمان امور اراضی کشور برگزار شد، تعدادی از مدیران، کارشناسان، قضات، فرمانداران و عوامل اجرایی دخیل در حفاظت و حراست از اراضی کشاورزی مورد تجلیل قرار گرفتند.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت استان این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

اراضی زراعی استان به مساحت ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آیی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار