ساکنان اردبیل و دیگر نقاط واقع در پهنه مرکزی این استان از حوالی ظهر امروز چهارشنبه با هوای توفانی و وزش تندباد مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۹۳۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴ 13 January 2021

 

نقشه‌های ترازهای میانی و نزدیک به زمین از نفوذ زبانه توده هوای کم‌فشار از فراز دریای سیاه به گستره آبی خزر و شمال‌غرب ایران حکایت دارند. این توده هوای کم فشار با مرکزیت ۹۹۵ هکتوپاسکال به عنوان پیش درآمد توده هوای سرد و بارشی است که به نظر می‌رسد از اواخر دی منطقه را در برگیرد.

برآیند این الگو وزش تندباد شدید در غرب گیلان و بعضی نقاط شمال‌غرب بویژه شهرستان های اردبیل، آستارا ، نمین ، هشتپر طوالش ، نیر ، فیروزآباد کوثر، مشگین‌شهر، سرعین، گرمی، هشترود، بستان‌آباد و سراب است که گاهی در بعضی نقاط بیشینه سرعت آن از یکصد کیلومتر در ساعت فراتر می‌رود.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به هشدار سطح زرد هواشناسی به ساکنان این استان به ویژه در پهنه مرکزی آن درباره خطرها و مشکلات ناشی از استقرار وضعیت جوی حاد در منطقه از چهارشنبه تا اوایل هفته آینده هشدار داده است.

فرهاد عبدالعلی‌پور افزود : بازبینی استحکام سازه‌ها و تابلوها و بیلبوردهای شهری ؛ پرهیز از بیابان نوردی و کوهنوردی و مراقبت از تجهیزات و فرآورده های دامی و کشاورزی ازجمله توصیه های احتیاطی و ایمنی به ساکنان این استان هستند.

روزهای جمعه تا یکشنبه هوا در شمال‌غرب چند درجه‌ای سرد می‌شود و در بعضی نقاط استان اردبیل ضمن وزش تندباد شاهد بارش برف و باران پراکنده خواهیم بود.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. این تندباد که از جانب جنوب‌غرب می وزد در منطقه اردبیل به گرمیج و در نقاط ترک زبان غرب گیلان به گرمش موسوم است و بطور معمول در نیمه دوم سال وزیدن گرفته و سبب افزایش چشمگیر دما می‌‍شود.

امسال برخلاف سال‌های معمول از ابتدای پاییز تاکنون از این باد موسمی در منطقه خبر چندان نبود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار