کد خبر: ۹۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳ 12 September 2015

سعيد معزي

از خوانندگان محترم خواهشمند است اين نوشته را تا آخر مطالعه بفرمايند تا عنوان مقاله مفهوم شود با تشكر از حوصله اي كه بكار مي بريد .

انتخاباتي كه در پيش است با پيچيدگي خاص خود همراه است چون انقلاب اسلامي در حال وارد شدن به مرحله جديدي است . با امضاي برجام، نقش ايران در منطقه پررنگتر از گذشته خواهد بود . ناگفته پیداست که اجرایی شدن برجام و لغو تحريم ها دولت اعتدال را بيش از گذشته تقويت خواهد نمود . لذا عرصه بر محافظه کاران افراطی تنگ خواهد شد و {به نظر نگارنده} دلواپسان هم نگران از دست دادن اين تريبون هستند تا منافع ملي و ...

پس با اين مقدمه تغيير رنگها را هم شاهد خواهيم بود ، خواهيم ديد كه همه خود را اعتدالي و در دايره تدبير و اعتدال تعريف خواهندكرد، اين شيوه مرسوم شده است كه متاسفانه در ايام انتخابات بسيار شاهد آن هستيم .

امام راحل مجلس را عصاره ملت خواندند . اگر به تبيين اين فرمايش بپردازيم، در اين نوشته افاقه معني نخواهد شد . عصاره يعني فكر ، انديشه ، رفتار ، گفتار و كردار يك ملت در مجلس متجلي مي شود. یعنی مجلسی كه قانوني را تصويب نمايند كه تامين كننده عدالت در جامعه باشد. به صورت ديگر، اين مهم امانتي است از سوي مردم كه در اثر رصد اقدام و عملكرد، نماينده را در مظان امتحان قرار مي دهد.

نبود احزاب، عدم انسجام نخبگان جامعه، عدم رسميت بخشيدن به سلايق مختلف، تملق به جاي انتقاد و به چالش كشيدن امكانات مادي قشر متوسط كه آسيب جدي ايجاد مي كند، موجب شده است سطح انتخاب افراد مایل به نشستن در جایگاه خطیر مجلس در پايين ترين حد خود قرار گيرد.

از سويي دایره انتخاب محدود کاندیداها موجب شده است كه نيروي كارآمدی که داراي فكر و انديشه متفاوت هستند، فرصت حضور جدي نداشته باشند. در حضور همه سلايق، انتخاب افراد به آساني نخواهد بود. اما در انتخاب محدود تعداد افراد همفكر در يك چارچوب فکری تقریبا یکسان با هم رقابت مي كنند که این وضعیت زمينه رانت خواري را فراهم مي سازد .

در اين حالت از سازندگي تا اعتدال فرقي نخواهد داشت . درگذشته برحی کاندیداها براساس وعده و وعيد از قبيل وام دادن، سمت دادن ، رسمي كردن كارمند قرار دادي ، اشتغال ، آسفالت كردن، جنگ زرگري به راه انداختن ، پخش روغن تراكتور، ناهاردادن و توزيع كردن موز .... و پاره اي از اين كارها نتيجه مي گرفتند اما زود گذر بود و بايد راهکار جديدي را پيدا مي كردند.

مردم ساده انديش و صادق براساس وعده به اين افراد راي مي دادند . اما امروزه در سايه تكنولوژي و دسترسي به اخبار و اطلاعات، مردم به روزتر شده اند. سطح سواد و معلومات ارتقا پيدا كرده و سطح مطالبات تغيير يافته است.

در اين دوره بسيار حساس نخبگان بايد بيش ازگذشته نقش خودشان را ايفا نمايند. در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، قشر متوسط جامعه آسيب فراواني ديد. يكي از ايده هاي محمود از کم رنگ کردن جایگاه دانشگاهي و حوزوي ،كسبه، خرده بازاري و اطبا و ديگر نخبگان بود تا بدين وسيله مسير آگاهي دادن به توده مردم را ابتر سازد و جامعه را به دو قشر دارا و ندار تبديل كند و با استفاده از تضاد در جامعه به اهداف خود دست پيدا كند.

ندار را به اميد منجي و دارا را با ثروتش مشغول سازد. هر چند اندكي موفق شد اما با حضور همين طيف نخبگان يا قشر متوسط جامعه در انتخابات رياست جمهوري همه رشته هايشان پنبه شد و اکنون تلاش دارند دولت اعتدال را به بن بست بكشانند و فضاي بدتر از آن را بوجود آورند. لذافرصت پيش آمده مارا مجاب مي كند كه سطح آگاهي توده مردم را ارتقا دهيم و ترفندهاي پيچيده را خنثي سازيم. مدعيان را برملانماييم، مطالبات را معقول مطرح و اولويت بندي كنيم.

نمايندگان در دوره هاي گذشته براساس نيروهاي كارآمد انتخاب نمي شدند، بلكه با توجه به مسايل شغلي و ميزان ارتباط با مردم وارد مجلس مي شدند. اگر اين كار تداوم داشته باشد مصيبت بزرگي بر فرهنگ سياسي و اجتماعي وارد خواهد شد. پس وظیفه داریم به اصلاح اين رويه بپردازيم. فرقي ندارد كه از طيف اصلاح طلب يا اصول گرايان ، باید از هر دو گروه نيروهاي كارآمد را شناسايي و به مردم معرفي كنيم و دلايل آنرا نيز توضيح دهيم و در مقابل هوچيگري شتر صفت ها ،گاو صفت ها و پلنگ صفت ها ايستادگي كنيم و اجازه ندهيم هر روز به یک شكل و رنگي دربیایند.

بایستی ماهیت این افراد را برای مردم توصيف كنيم، در هر دو طیف سیاسی تيم مشورتي تشكيل داده شود و نمایندگان را حتي بعد از ورود به مجلس به حال خود رها نسازيم، بلکه دايما رصد كنيم تا موجبات اعتماد مردم و انتخاب نيروي كارآمدتر در آینده فراهم شود.

چشم مان به واقعيت ها نبنديم ، تشكيل گروه مشورتي زمينه رشد تفاهم فرهنگي ، اجتماعي و سياسي را فراهم می آورد و موجب رشد و شكوفايي در سطح استان و کشور خواهد شد. به شرطي كه سهم خواهي نكنيم. مطبوعات نقش خودرا پررنگتر كنند و تبديل به مطبوعات شوند نه آگهي نامه . بایستی تدابيري انديشيده شود. مقصودم از تيم هماهنگي امثال منصب هایی مانند دبير هماهنگي جبهه فلان و بهمان نيست که بيشتر جنبه مشورتي با نماينده داشته باشد .

بلکه باید چهره هاي جديد فكري و داراي انگيزه را كشف كنيم. آزموده ها را دوباره حمايت كردن خطاي بزرگي است به لحاظ اينكه بعضي از اينان به يك رانت خوار حرفه اي بدل شده اند . این دست افراد هميشه در مسايل سياسي، اجتماعي و فرهنگي سكوت پيشه كرده اند موضع شفاف نداشته اند و همواره به جای حرکت در جهت منافع ملت ، در جهت منافع گروههای حاکم حرکت کرده اند. در مقابل اما در مجالس ترحيم حضور جدي دارند به خيال اينكه در شهر كوران آينه گرداني كنند و هنر خويش به رخ كشند و چنین بنمایانند که اين است معنی مردمي بودن !!!

آنها دائما حضور در مجالس ترحيم مانور تبلیغاتی بدهند و دايما هم مداح بفرمايد تسليت از سوي فلان با چه طمطراقي تا امثال اين فرد نماينده بشود ... به قول سعدي ((غوغا نماند عام را)) .

برخي انسان هاي فرهيخته در ميان خيل كانديداها حضور دارند. بیایید آنان را معرفي كنيم و آينده خود وفرزندانمان را در ختيار افكار و انديشه هاي نو وايده هاي انساني قرار دهیم.

برخي از کاندیداها با ثروتي كه از آسمان به حياط منزلشان باريده! اندكي سيراب شده اند! مزه اين ثروت آميزش با قدرت است كه مي تواند جواب گوي نفس سيري ناپذيرش باشد. پس خطاي دوباره گناه نابخشودني است.

برخی نمايندگان سابق به جنگ زرگري روي مي آورند چون فاقد انديشه سياسي و فكري هستند. مجلس افراد سياسي و فكري نياز دارد نه مدير اجرایي ، لذا براي اينكه فضاي سیاسي را مشوش نكنند ، چهره هاي جديد را معرفي كنيم. برای این منظور تنها شبكه اجتماعي كافي نيست بلکه نفر به نفر و در اجتماعات نه در مجالس ترحيم .

منشاء پول هاي كثيف را به توده مردم تبيين كنيم و آسيب هاي شناسنامه فروشي را مرتب بيان كنيم. اشك هاي تمساح را رسوا سازيم تا حداقل بتوانيم دين شهدا را ادا كنيم و افراد صالح و مقبول را معرفي نماييم.

اما ماجراي شتر صفتی، گاو صفتی و پلنگ صفتی چيست و چرا اين عنوان؟ خوانندگان محترم! ما چنان به خود سانسوري مبتلا شديم که حقيقت را گم كرده ايم و معيار و محك را تغيير داده ايم تا در هواي بي مسوليتي زندگي را سپري كنيم اما مي بينيم چنين نمي شود. در صورت ادامه این بی مسئولیتی در زندگی فردی و اجتماعی ، يك دفعه سيل بنيان افكني ما را احاطه مي كند كه از پس اش بر نمي آييم پس لازم است با حضور آگاهانه جلوي وقوع حوادث را گرفت.

برخی کاندیداها در ظاهر به همه احترام مي گذارند ، خنده عارفانه به لب دارند همراه با تواضع اما در پشت صحنه با زرمداران و زورمداران معامله مي كنند ، یعنی چون به خلوت مي روند آن كار ديگر مي كنند. اکنون که چند دوره اخیر مجلس را مرور می کنیم درمی یابیم که بعد از گذشت هر دوره نمایندگی انتظارات برآورده نشد. مثل ريل راه آهن که هنوز پشت دريم ، چرا افراد مدعي دنبال حل قضيه نيستند چون مي خواهند طوري برنامه ريزي كنند كه همه بگويند اين فرد مسئله راه آهن اردبيل مرتفع كرد به همين بهانه چندين سال نان اش را بخورد و راي را از مردم اخذ كند برگردن مردم منت بگذارد كه من چنين و چنانم و منم رستم دستان ؟! فلان جاده از مسير مورد نظرش بايد عبور كند چون قبلا با بعضی ها بسته است و وقتی سوال می پرسی چرا جاده كج ؟ جواب می دهد آن مسير قبلي روي گسل بود! نگران جان مردم هستيم .

سئوال دیگر این است که چرا بعضي از كانديداها در دورهاي متعدد جهت سياسي اش تغيير مي دهند؟ قبلا گفتيم اصلی ترین دلیلش این است كه فاقد انديشه سياسي هستند و در ثاني دنبال ابزاري است كه توجيه كننده اهدافش باشد؛ مانور قدرت را به نمايش بگذارد نه دفاع از حق و حقوق مردم و نظارت در جهت اجراي عدالت ، خلاصه آنکه آنچه كه براي این دست از افراد مهم است اميال خودش است . در واقع به انتخابات ابزاري نگاه مي كند براي رسيدن هدفش و به دنبال دفاع از حق الناس نیست.

نمونه هاي زير در ادوار مختلف فقط جهت بازسازي حافظه ضعيف شده توده مردم و بعضي نخبگان سياسي است که نشانه هايش را بدون نام بردن از اشخاص باز گو مي كنم.

1- طرف تشريف برده به يكي از مساجد روستاي نير، از قضا مجلس ترحيم بوده! شروع كرده كفش ها را مرتب كردن ، ملاحظه كنيد در مسجد روستا چه اتفاقي مي افتد. حق الناس؟

2- يك كاميون شن و ماسه در جاده روستا ريخته هزينه را اسپانسرش داده و اهالي روستاهم شاهدند چه فداكاري عملا نشان ميدهد كه اهل عمل است . پس آسفالت كي خواهدشد ؟جواب این است: اول راي دهيد بعد گام بعدي ، وارد مجلس شد فراموش شد ، چون به هدفش رسيد. حق الناس؟

3- اگر نامه را رييس دفتر نماينده امضا كند 20 هزار تومان هزينه دارد. اگر نزديكترين افراد كه با ادارات و بانك ها رابطه دارد امضا كند 50هزارتومان هزينه دارد اگر نماينده امضا كند 100 هزارتومان هزينه دارد از ارباب رجوع كه توسط افراد بخصوصي به دفتر نماينده هدايت ميشده است ... حق الناس؟

4- هرگروهي قدرت گرفت براي وي هيچ فرقي ندارد از دولت جنگ گرفته تا اعتدال ، چون قصد خدمت نيست ورود به عرصه قدرت بعدا ثروت . حق الناس؟

5-جنگ زرگري حمله به فرماندار، استاندار، به نماينده به رييس جمهور و كذا و ... گرگ مجلس! دريده شدن پيراهن يوسف را نديديم كي پاره كرد و كجا پنهان نمود؟ در بسياري از مواقع سكوت و پنهان شدن و مصلحت گرايي آراي مردم و حفظ قدرتش و نه دفاع از حق و حقوق مردم .حق الناس؟

6- پول از اوقاف گرفت بنام كمك به مساجد وارد رقابت شد مبلغ كلان ، داد امام جمعه محترم درآمد منبع اين پول ها كجاست ؟ بنام مردم به كام قدرت . حق الناس؟

7- با ليست اعتماد ملي راي گرفت رفت مجلس بعد از واقعه تلخ 88 در پشت تريبون مجلس با عده اي نماينده شعار مرگ بر سر دادند در صورتي كه بخشی از آراي به خاطر طرفداري نماينده از فلان جریان سیاسی بود. از راي دهندگان نپرسيد اين كار درست بود يا نه كاري باآنان نداريم تريبون مجلس متعلق به مردم است نه نماينده. حق الناس؟

8-هر وقت تشريف برد به مجلس يك امتياز مهم البته بصورت علني از آن خود كرد. گو اينكه نذر كرده هر وقت ورود پيدا كند به مجلس امتيازي را از آن خود كند اگر اين دفعه تشريف ببرد نصف ملكيت شهر را خواهد گرفت ... حق الناس؟

9- هر مقامي با نظرات ش مخالفت كند تغییر می دهد. قول می دهد فلان روستا را استان خواهد كرد منافع مردم در ميان نيست خودش مطرح شود حق الناس؟

10-گفت خواب ديده ام كه يكي از حضرات معصومين (ع) به من گفت كه تو به مجلس راه پيدا ميكني التماس دعا ! رفتن همانا و گفتن اينكه مردم افتخار كنند نماينده اي هم چو من دارند همانا !

اين موارد زياد است اين بيان جهت ثبت در تاريخ ، اداي دين به شهدا، روشن شدن مفهوم مجلس عصاره ملت است و طبق فرموده مقام معظم رهبري حق الناس را كه چراغ راه ما قراردادند روشن تر شود.

با اين توصيف چهره مردمي را مي توان تشخيص داد؟ اميدوارم به تكليف عمل كرده باشم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
عاالی بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار