محدودیت‌های کرونایی ۲ هفته‌ای که از اول آذرماه در استان اردبیل آغاز شده است، به علت تداوم وضعیت قرمز شیوع این بیماری در استان یک هفته دیگر هم تمدید شد.
کد خبر: ۹۲۱۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸ 04 December 2020

ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل جزئیات تداوم محدودیت‌های کرونایی یک هفته‌ای در این استان را اعلام کرد که بر اساس تصمیم این ستاد، محدودیت‌های اعلامی از فردا شنبه ۱۵ آذرماه آغاز شده و تا روز ۲۱ آذرماه ادامه می‌یابد.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز ادامه یافته و ممنوعیت ورود خودروهای شخصی پلاک بومی شهرهای نارنجی و قرمز به سایر شهرها نیز اعمال خواهد شد.

بر این اساس، منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ لغایت چهار صبح در شهرهای نارنجی و قرمز با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر نیز ادامه یافته و تنها گروههای شغلی یک و ۲ در شهرهای نارنجی امکان فعالیت خواهند داشت.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، در شهرهای با وضعیت قرمز تنها مشاغل گروه یک مجاز به فعالیت هستند.

بنا به تصمیم این ستاد، ادارات و دستگاه‌های دولتی ضروری در شهرهای با وضعیت نارنجی، با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا یک سوم کارکنان و دستگاه‌های غیرضروری تا یک دوم کارکنان فعالیت خواهند کرد.

بر این اساس، دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت‌های اصلی و مدیریت شهری در شهرهای قرمز با تشخیص بالاترین مقام مسئول(ملی یا استانی) نسبت به کاهش حضور کارکنان خود تا ۵۰ درصد و سایر ادارات غیر ضروری با کاهش تا یک سوم کارکنان فعالیت خواهند کرد.

بنا به تصمیم این ستاد، برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته شهرهای با وضعیت زرد حداکثر تا سقف ۳۰ نفر، در شهرهای نارنجی ۲۰ نفر و در مناطق با وضعیت قرمز ۱۵ نفر، با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، صورت می‌پذیرد.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونای استان اردبیل، کلیه مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی، حوزه‌های علمیه در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز تعطیل بوده و خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه می‌کنند.

بر اساس تصمیم این ستاد، برپایی نمازهای جمعه، مراسم مذهبی و آئینی در شهرهای زرد، نارنجی و قرمز کماکان امکانپذیر نیست و فعالیت مساجد نیز تنها در شهرهای زرد بلامانع است.

به گزارش ایرنا، فعالیت صنوف و اماکن مختلف در استان اردبیل از فردا برابر مصوبات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا ادامه یافته و فقط مشاغل و صنوف گروه یک مجاز به فعالیت در سطح شهر فعال هستند.

این تدابیر که در اجرای نظر کارشناسان به منظور قطع زنجیره انتشار و انتقال ویروس کرونا اتخاذ شده، هرچند موجب برخی محدودیت‌ها در سطح جامعه شده، ولی گامی برای کنترل و مهار روند به صعود شیوع کرونا در استان اردبیل به شمار می‌رود.

همچون ۲ هفته گذشته، از فردا مشاغل گروه یک و واحدهای صنفی مهم و مرتبط با نیازهای فوری و ضروری مردم از جمله نانوایی‌، میوه‌فروشی، سوپرمارکت‌، فروشگاه‌ زنجیره‌ای معتبر، خواربارفروشی، سبزی فروشی، بارفروشی میوه و تره‌بار، دفاتر مسافربری، آژانس تاکسی‌تلفنی(راننده دارای کارت شهری)، لبنیات‌فروشی، عطاری، تعمیرات موبایل، تعمیرات لوازم‌خانگی (یخچال سازی، کولر)، مکانیک اتومبیل، تراشکاری، تعمیرات الکتریکی و الکترونیکی، دفاتر پیش‌خوان دولتی، دفاتر همراه اول و ایرانسل، فروشگاه لوازم‌یدکی اتومبیل، خدمات برق و باتری اتومبیل، فروشندگان مصالح ساختمانی و آهن‌آلات، جوشکاری‌، چاپخانه(افست)، خشک‌شوئی، تهیه غذایی خانگی بیرون‌بر، داروخانه، مراکز دامپزشکی و مراکز فروش داروهای سنتی دایر و فعال هستند.

مطابق دستورالعمل ستاد استانی مبارزه با کرونا، مشاغل و اصنافی که در جدول فوق نبوده و یا فاقد شرایطی از جمله رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی (استفاده از ماسک در محل کسب، ضدعفونی روزانه محل کسب)، ثبت‌نام در سامانه بهداشت اصناف eoh.behdasht.gov.ir و چاپ آن  در محل کسب و داشتن پروانه کسب معتبر مرتبط با گروه شغلی یک باشند، مجاز به فعالیت نیستند.

ستاد استانی مقابله با کرونای استان اردبیل اعلام کرده است که در صورت مشاهده تخلف از این تدابیر، علاوه بر پلمب محل کسب، جریمه نقدی نیز برای متخلفان اعمال خواهد شد.

با وجود اجرای ۲ هفته‌ای تدابیر سخت مقابله با کرونا، آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نشان می‌دهد که وضعیت قرمز شیوع کرونا در این استان همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته هفت نفر از مبتلایان فوت کرده و ۴۷۶ بیماری بستری تحت مداوا قرار گرفتند.

آمار فوت مبتلایان به کرونا در استان اردبیل بعد از ۲ هفته، تک رقمی شده و به هفت نفر رسیده و بر اساس آخرین آمار اعلام شده، طی شبانه روز گذشته ۷۹ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند.

۶ روز پیش تعداد فوتی‌های کووید .۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی آمار امروز ۱۵ نفر کمتر از این رکورد است.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، مجموع جان‌باختگان کرونا در این استان به یک‌هزار و ۹۱ نفر رسیده است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی و بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا نیز در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر به ثبت رسیده است.

استان اردبیل هم‌اینک در زمینه شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد و بر اساس گزارش رسمی، شهرستان‌های اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر در وضعیت قرمز، گرمی، خلخال و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی و نمین، نیر، کوثر، سرعین و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

تعداد افراد بدحال مبتلا به کووید .۱۹ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل هم که طی چهار هفته اخیر به طور مستمر افزایش یافته، به ۷۸ نفر رسیده است.

شیوع بیماری کرونا در استان اردبیل در پی همکاری مردم از طریق رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و با ابتلای روزانه ۳۰ تا ۴۰ بیمار تا ۲ ماه پیش در وضعیت پایدار قرار گرفته بود ولی از حدود ۶ هفته قبل روند صعودی ابتلا آغاز شده که ادامه دارد.

آمار بستری همزمان بیماران مبتلا به کرونا در استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفری اردبیل نیز، تابستان امسال به ۴۳۲ مورد رسیده بود که این رکورد در روزهای اخیر شکسته و ۱۲ روز پیش به ۵۰۳ مورد رسید.

هم‌اکنون با تکمیل ظرفیت پذیرش مبتلایان جدید کرونا و با ادامه روند فعلی، فشار مضاعفی بر مراکز درمانی استان اردبیل در خصوص پذیرش و درمان مبتلایان کرونا وارد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار