کد خبر: ۹۱۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰ 07 November 2020

شهامت هدایت روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: با هوشیاری و اقدام به موقع ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی یک دستگاه تریلر در حالی‌که قصد داشت محموله حاوی ریشه گیاه شیرین بیان را به خارج از استان منتقل کند، در جاده مغان به اردبیل شناسایی و توقیف شد.

وی افزود: در این رابطه یک نفر متخلف دستگیر و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی و رسیدگی تحویل مراجع قضایی شد. 

وی اظهارداشت: بر اساس ماده ۴۳ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، تخریب مراتع ملی جرم محسوب می‌شود و برای برداشت این ریشه باید مراتع را تخریب کرد.

او با بیان اینکه همه ساله عده‌ای افراد سودجو اقدام به استحصال شیرین بیان از اراضی ملی منطقه می‌کنند، اضافه کرد: آنها برای دستیابی به هدف خود ابتدا اراضی دارای این گیاه دارویی را شناسایی کرده سپس اقدام به شخم زدن این زمین می‌کنند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: سودجویان برای خارج کردن ریشه شیرین بیان اقدام به شخم زمین تا عمق بیشتر کرده در حالی که کشاورز نمی‌داند اقدام این افراد سودجو به ضرر زمین است.

شهامت ادامه داد: ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتری سطح زمین دارای خاک نباتی و مناسب برای کشت و کار و زارعت است اما با شخم عمیق این سطح از خاک به قسمت پایین رفته و خاکی که قابلیت زارعت ندارد بالا قرار می‌گیرد.

وی گفت: هر گونه برداشت شیرین بیان از اراضی ملی ممنوع بوده و برداشت این گیاه دارویی از اراضی زراعی نیز نیازمند دریافت مجوزهای لازم از اداره منابع طبیعی است.

وی از مردم و طبیعت‌دوستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تجاوز و دست‌اندازی به عرصه‌های منابع طبیعی، قاچاق فرآورده‌های جنگلی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان مراتب را از طریق شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، شیرین بیان جزو گونه‌های تجاری با خواص دارویی، بهداشتی و صنعتی متعدد است، این گیاه متقاضی صادرات زیادی دارد و از محصولات پرطرفدار در داخل و خارج از کشور است.

عصاره شیرین بیان در پزشکی، داروسازی، صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعددی دارد و گیاهی با خواص دارویی موثر و با ارزش اقتصادی فراوان بوده و برای همین در جوامع مختلف از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حداقل بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال است که از شیرین بیان استفاده‌های پزشکی می‌شود و هنوز هم به عنوان دارو در درمان زخم‌های معده کاربرد دارد.

شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودرو است و کمتر کشت می‌شود و از آن در صنایع داروسازی، نوشابه سازی، شیرینی سازی و دخانیات استفاده می شود.

با توجه به قرار گرفتن شیرین بیان در جمع گونه‌های گیاهی کمیاب و در حال انقراض برداشت این گیاه از اراضی منابع طبیعی ممنوع بوده و در اراضی کشاورزی نیز نیازمند دریافت مجوز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار