عملیات ثبت نقشه توپوگرافی و عکس برداری از سبلان
کوه سبلان یکی از غنی‌ترین آثار طبیعی کشور در بحث حیات وحش، تنوع گیاهی و گردشگری است که برای ثبت جهانی آن اقداماتی در حال انجام است.
کد خبر: ۹۱۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ 04 November 2020

کاظم پور کارشناس ژئومورفولوِژی گفت: با استفاده از سه تخصص متفاوت هیدروگرافی، زمین شناسی و ژئوفیزیک نقطه بیسی در منطقه ایجاد و دریاچه به طور کامل اسکن شد.
وی افزود: همچنین با بکارگیری جدیدترین فن آوری و استفاده از USB و جدیدترین شناور بدون سرنشین دریاچه سبلان هیدروگرافی شد.
سرهنگ یکی دیگر از کارشناسان نیز گفت: نتایج بسیار خوبی بدست آمد از جمله محاسبه سطح دریاچه سبلان که نسبت به سطح آب‌های آزاد ۴ هزارو ۷۶۹ متر می‌باشد، عمق دریاچه ۱۵ مترو ۳۰ سانت و محیط ذزیاچه ۸۵۱۰ متر مربع می‌باشد.
فلاح مدیر کل میرث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیر با بیان اینکه اغلب چاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان اردبیل را با سبلان می‌شناسند افزود: در صدد هستیم با ثبت جهانی سبلان در یونسکو، استان اردبیل را  شناسنامه دار کنیم.
وی گفت: زندگی عشایری، گونه‌های گباهی و جانوری منحصر به فرد دامنه سبلان و از همه مهمتر چشمه‌های آبگرم جوشان متنوع منحصر به کوه سبلان است.
کوه سبلان ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر عرض داشته و بلندترین قله آن چهار هزار و ۸۱۱ متر ارتفاع دارد که از این لحاظ سومین کوه بلند ایران محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار