اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در جریان سفر سه روزه به استان اردبیل، ضمن آشنایی با ظرفیت‌های تولیدی منطقه، مشکلات بخش کشاورزی این استان را بررسی کردند.
کد خبر: ۹۱۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱ 04 November 2020

در جریان سفر تخصصی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم با همراهی معاونان وزارت جهاد کشاورزی و نیرو و با حضور در شهرستان‌‎های استان اردبیل، مسائل و موضوعات مهم بخش تولید، خدمات و سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی بویژه در دشت مغان را از نزدیک بازدید و بررسی کردند.

استاندار اردبیل در آیین تشریح توانمندی‌ها و مسائل بخش کشاورزی که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت این استان در تولید ۴.۵ میلیون محصول کشاورزی گفت: استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

اکبر بهنامجو افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش کشاورزی استان اردبیل بویژه در دشت مغان اجرا شده و هم‌اکنون طرح آبیاری مدرن پایاب سد خداآفرین در دشت مغان با ۴۵ هزار هکتار، با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا و تکمیل است.

وی آثار بهره‌برداری از این طرح را بویژه در بخش تولید نهاده‌های کشاورزی و غذای دام و طیور بسیار مهم دانست و ادامه داد: استان اردبیل با تولید ۴۲ هزار تن گوشت قرمز و ۳۲ هزار تن گوشت سفید، نقش موثری در تامین غذای کشور دارد.

استاندار اردبیل همچنین با اشاره به اشتغال ۳۰ درصد از جمعیت استان در بخش کشاورزی گفت: این میزان اشتغال ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده و بخش کشاورزی سهم بسزایی در اشتغال‌آفرینی استان دارد.

وی بخش کشاورزی استان اردبیل را با وجود سه دشت مهم اردبیل، مشگین‌شهر و مغان، نیازمند اجرای تدابیر حمایتی و هدایتی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بالای آبی و خاکی عنوان کرد و افزود: استان اردبیل و کشور نیازمند اصلاح الگوی کشت است و در این زمینه نمایندگان مجلس باید وارد امر قانون‌گذاری شوند.

بهنامجو با اشاره به اجرای ۶۵ طرح سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی را از مزیت‌های این استان در بخش سرمایه‌گذاری، ایجاد ارزش افزوده و صادرات دانست و گفت: با رونق صنایع تبدیلی، موضوع بیکاری نیز در استان بهبود می‌یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با تشریح توانمندی‌های بخش کشاورزی این استان گفت: استان اردبیل ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم، ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی و نزدیک ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی بوده و سالانه ۴.۵ میلیون تن محصول تولید می‌کند.

خلیل نیکشاد افزود: بخش کشاورزی استان ۱۲۰ هزار بهره‌بردار دارد و علاوه بر تامین چهار درصد نیاز کشور به محصولات کشاورزی، ویترین تولید بذر محصولات کشاورزی هم به شمار می‌رود به طوری که ۹۰ درصد ذرت بذری، ۱۰۰ درصد بذر سورگوم، ۱۰۰ درصد بذر چغندر قند و بخش عظیمی از نیاز بذری دانه‌های روغنی و غلات کشور را تامین و تولید می‌کند.

وی بیان کرد: این استان در زمینه تحقیقات علمی کشاورزی نیز جزو استان‌های تراز اول کشور به شمار می‌رود به طوری که سه مرکز تحقیقات کشاورزی و دامی در استان دایر و فعال است و فعالیت آنها بر اساس الگوی علمی دنبال می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بخش کشاورزی استان اردبیل نیازمند حمایت‌های مستقیم و  غیرمستقیم از قبیل اعطای جوایز صادراتی به صادرکنندگان محصولات و نیز تدوین نظام بانکی حماتی و تنظیم نوسانات بازار محصولات است.

وی تداخل سال مالی با فصل سرما را از جمله مشکلات بخش کشاورزی برای اجرای طرح‌های زیربنایی و عمرانی کشاورزی استان اردبیل برشمرد و بیان کرد: علاوه بر این، ضروری است که بخش کشاورزی استان از سوی سازمان‌های بیمه‌گر حمایت شده و بانک ژن دامی و گیاهی استان نیز تقویت شود.

نیکشاد استفاده از ظرفیت‌های منابع آبی را از جمله نیازهای ضروری بخش کشاورزی استان دانست و گفت: برای افزایش تولیدات بخش کشاورزی، در جنوب استان در حوزه آبریز رودخانه قزل‌ازون و در شمال استان در پایاب سد خداآفرین باید نگاهی عمیق به توانمندی‌های تولیدی کشاورزی استان بشود.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم به همراه مدیران و معاونان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در جریان سفر سه روزه به استان اردبیل، ضمن آشنایی با توانمندی این استان در بخش کشاورزی، ظرفیت‌ها و مشکلات تولیدی، سرمایه‌گذاری و موانع توسعه بخش کشاورزی استان اردبیل را بررسی کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار